محدوده جدید DRS به فرمول یک بریتانیا، اضافه شد

پنج‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
مقامات فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی، اضافه شدن محدوده‌ی جدید DRS در پیست فرمول یک سیلورستون بریتانیا را برای رقابت هفته‌ی آینده، تأیید کردند.
تبلیغات

در ادامه‌ی تلاش‌های مقامات فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی (FIA) جهت ایجاد موقعیت‌های بیشتر سبقت‌گیری در مسابقات فرمول یک، پیست سیلورستون بریتانیا یک محدوده‌ی DRS اضافه دریافت کرده است. با این محدوده‌ی DRS جدید، رانندگان در سیلورستون ۳ محدوده برای فعال کردن DRS و سرعت‌گیری در اختیار خواهند داشت. نکته‌ی مهم در مورد این تغییر، مکان قرارگیری این محدوده، در خط شروع/پایان است. پس از این مسیر مستقیم، پیچ‌های شماره 1 و 2 موسوم به اَبی و فارم (Abbey & Farm) قرار دارند که بنابراین امکان استفاده از DRS در هنگام پیچیدن نیز وجود دارد. البته در صورت باز بودن DRS باله‌ی عقب جهت سرعت‌گیری، داونفورس (نیروی روبه پایین) بخش انتهایی خودرو کاهش می‌یابد و رانندگان باید خطر انحراف محور عقب در پیچ‌ها را برای استفاده از DRS در این محدوده بپذیرند.

Charlie Whiting

چارلی وایتینگ اداره‌کننده‌ی مسابقات فرمول یک، در مورد محدوده‌ی جدید DRS پیست سیلورستون گرن‌پری بریتانیا گفت:

محدوده‌ی بزرگی نیست، اما نکته‌ی جالب این است که رانندگان می‌توانند با DRS فعال از پیچ شماره 1 عبور کنند. هنگامی که پس از پیچ شماره 18، بعد از عبور کردن آخرین پیچ، DRS فعال شد فقط با فشردن دکمه سیستم یا ترمز گرفتن راننده DRS غیرفعال می‌شود. رانندگان می‌توانند پیچ‌های شماره 1 و 2 را با DRS فعال پشت سر بگذارند؛ باید دید که آن‌ها چگونه عمل می‌کنند.

پس از اضافه شدن سیستم DRS به مسابقات فرمول یک در سال ۲۰۱۱، این اولین بار است که فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی چنین اقدامی انجام می‌دهد. سال ۲۰۱۱ محدوده‌ی DRS در تونل مشهور پیست موناکو، به‌دلیل خطرات احتمالی ناشی از کاهش یافتن داونفورس حذف شد. با اشاره به گرن‌پری اتریش ۲۰۱۸، وایتینگ معتقد است که ایجاد محدوده‌ی DRS بین پیچ‌های شماره 1 و 3 درپ پیست ردبول، اقدام موفقیت آمیزی بوده است.

Formula 1 / فرمول یک

پیش از برگزاری گرن‌پری اتریش ۲۰۱۸، نظرات در مورد اضافه شدن محدوده‌ی سوم DRS در پیست ردبول متفاوت بود. خبرسازترین راننده، سباستین فتل از تیم فراری بود که محدوده‌ی اضافه‌ی DRS در اتریش را مناسب نمی‌دانست و نگران تبدیل شدن مسابقه به بازی ویدئوی «ماریو کارت» بود. کیمی رایکونن به‌اندازه‌ی هم تیمی خود صریح نبود و بر کنار نرفتن سبقت‌گیری بر اساس مهارت راننده تأکید داشت. وایتینگ پس از برگزاری جایزه بزرگ اتریش و در آستانه‌ی گرن‌پری بریتانیا، اضافه شدن محدوده DRS را اقدامی مثبت می‌داند:

فکر می‌کنم که (در اتریش) کمک‌کننده بود؛ در مسابقات فرمول دو که قطعاً مفید بوده است. به‌نظر من، شانس سبقت‌گیری بیشتری به رانندگان داده است. در اتریش خودروها بیشتر از گذشته در پیچ شماره 3 به‌هم نزدیک شدند. پس از این، چند سبقت‌گیری در پیچ شماره 4 دیدیم؛ درست است؟ پس به‌نظر من این تغییر موفقیت آمیز بوده است. برخلاف نظر برخی رانندگان، شرایط را خیلی آسان نکرد.

DRS چیست؟ قوانین استفاده از آن چگونه است؟

Formula 1 / فرمول یک

DRS به‌معنی سیستم کاهش درگ (Drag Reduction System) است که از سال ۲۰۱۱ به مسابقات فرمول یک وارد شد. در این سیستم در باله‌ی عقب خودرو بخشی متحرک نصب شده است که در هنگام بسته بودن، به داونفورس(عمود بر سطح: Downforce)، چسبندگی و پیچیدن خودرو کمک می‌کند اما پس از باز شدن، دریچه‌ای برای عبور جریان هوا باز می‌شود تا با قربانی کردن نیروی داونفورس، نهایت سرعت خودرو بیشتر شود. در پیست‌های مسابقات فرمول یک، محدوده‎ی مشخصی برای فعال کردن DRS در نظر گرفته شده است تا شاهد سبقت‌گیری بیشتری باشیم. مجوز استفاده از DRS توسط اتاق کنترل مسابقات صادر می‌شود؛ در شرایط نامساعد آب و هوا یا هنگام وجود پرچم زرد در محدوده‌ی DRS، امکان استفاده از این مزیت، وجود ندارد. در دورهای تمرینی و زمان‌گیری محدویت استفاده از DRS کمتر است.

Formula 1 / فرمول یک

DRS در ۲ دور اول هر مسابقه یا ۲ دور اول پس از بازگشت خودروی ایمنی به پیت‌لین، ممنوع است اما پس از خودروی ایمنی مجازی (VSC)، بلافاصله فعال می‌شود. رانندگان فقط در هنگام فاصله داشتن کمتر از یک ثانیه خودروی روبرو می‌توانند از DRS استفاده کنند. این مورد با یک چراغ تعبیه شده در داشبورد به اطلاع راننده می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات