تغییرات اقلیمی، احتمال بروز موج گرما در اروپا را دو برابر کرده است

دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
مطالعات نشان می‌دهند که آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای که اخیرا شمال اروپا را درگیر کرده است نتیجه اقدامات بشر در ایجاد تغییرات اقلیمی است.
تبلیغات

بر مبنای یک بررسی ابتدایی، موج گرمای کنونی که اروپای شمالی را دربرگرفته، به‌احتمال بسیار زیاد توسط تغییرات اقلیمی ایجاد شده است.

در یک ماه گذشته در بیشتر نقاط اروپا دما افزایش یافته، به‌طور منظم فراتر از ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد رفته و رکوردهای زیادی را شکسته است. شرایط به‌قدری وخیم شده است که شاهد بروز آتش‌سوزی‌هایی در سوئد و بریتانیا هستیم.

موج‌های گرمایی یکی از پیامدهای احتمالی تغییرات اقلیمی هستند. هم‌زمان که میانگین دمای جهانی در پی افزایش مقادیر گازهای گلخانه‌ای، در حال افزایش است، شاهد درجه حرارت‌های بالاتری خواهیم بود.

اما موج‌های گرمایی به هر حال رخ می‌دهند. برای دانستن این مطلب که تا چه حد تغییرات اقلیمی عامل محتمل موج گرمایی اخیر است، گروهی در مجموعه‌ی ارجاعات آب‌و‌هوای جهانی (WWA) به رهبری فردریک اوتو از دانشگاه آکسفورد بریتانیا دست به انجام یک مطالعه‌ی واکنش سریع زدند.

این گروه دو مدل آب‌و‌هوایی همراه و بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای را بررسی کردند و احتمال بروز موج گرمایی مانند موج گرمایی اخیر در هر دو مدل را مطالعه کردند.

این گروه گزارش کرد:

ما تخمین زدیم که امروزه احتمال بروز چنین موج گرمایی یا بدتر از آن به‌طور کلی دو برابر بیشتر از زمانی است که اقدامات بشری منجر به تغییرات اقلیمی نشده بود.

شدت اثرات تغییرات اقلیمی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

تغییر اقلیمی

گروه اذعان داشتند:

در ایرلند و دانمارک مدل‌های آب‌و‌هوایی افزایش احتمال بسیار مشابهی نسبت به مشاهدات را نشان می‌دهند؛ این عامل افزایش‌دهنده‌ی احتمال بروز حوادث طبیعی در پی تغییرات اقلیمی بوده و در دوبلین تقریبا افزایشی دو برابری و در دانمارک افزایشی چهار برابری دارد.

گروه نتوانست عددی برای افزایش احتمال بروز موج گرمایی در اسکاندیناوی مشخص کند؛ چرا که به هر حال دما در طول تابستان در مناطق دور دست شمالی بسیار متغیر است. آنها نتیجه‌ی پژوهش خود را چنین بیان کردند:

 تغییرات اقلیمی با منشا انسانی احتمال بروز موج گرمایی را همانند آن‌چه در سال ۲۰۱۸ در اسکاندیناوی دیده شد، افزایش داده است؛ اما نمی‌توانیم مقدار کمی آن را مشخص کنیم.

مایکل مان از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا می‌گوید:

ما باید با شک بیشتری به مطالعاتی از این دست بنگریم؛ چرا که این مطالعات تحت بررسی دقیق قرار نگرفته‌اند. اما این یافته‌ها با مطالعات گسترده‌تری که اثر عمیق تغییرات اقلیمی بر چنین حوادثی را نشان داده‌اند، سازگاری دارد.

یک تعریف نرمال جدید!

گرت ردموند کینگ، متخصص تغییرات اقلیمی در موسسه ارجاعات آب‌و‌هوای جهانی می‌گوید:

 این بررسی؛ آنچه را که پیشتر می‌دانستیم تایید می‌کند... تایید می‌کند که ما از رویداد شدید آب‌و‌هوایی ناشی از تغییرات اقلیمی رنج می‌بریم. دانشگاهیان پیشرو در جهان همانند یک فیلم فاجعه‌بار در حال هشدار دادن به ما هستند و این روند بدتر خواهد شد و ما می‌دانیم که این مسئله روی طبیعت ما، آتش‌سوزی، مردم و ذخایر غذایی اثر خواهد گذاشت. ما نیاز داریم تا به‌سرعت و با همتی بلند، پیش از آن که به نقطه‌ای غیرقابل بازگشت برسیم که اکنون بسیار به آن نزدیک هستیم، از انتشار گازهای گلخانه‌ای بکاهیم و برای ضربه زدن به تغییرات اقلیمی، اقتصادی پاک‌تر و سبزتر بسازیم.

این گروه پژوهشی تخمین می‌زند که به‌زودی موج‌های گرمایی مشابهی بازخواهند گشت. به ویژه در حال حاضر و در شرایط آب‌و‌هوایی کنونی، هر چهار تا هفت سال، موج‌های گرمایی که با موج کنونی قابل مقایسه هستند، دوبلین و هلند را در‌می‌نوردند؛ هر چند که همین حالا نیز نزدیک است که رکوردهای قبلی را بشکنند!

مان می‌گوید:

در حقیقت من گمان می‌کنم این‌گونه بررسی‌ها، بیش از حد محافظه‌کارانه هستند.

مان می‌گوید آب‌و‌هوای سخت تابستان امسال در نیم‌کره شمالی به آشفتگی نیمه ایستای جریان هوای جتی مربوط می‌شود. او می‌افزاید:

چنین الگوهایی در بسیاری از رویدادهای آب‌و‌هوایی بسیار شدید و پایدار سال‌های اخیر مانند موج گرمای اروپایی سال ۲۰۰۳، آتش‌سوزی‌های مسکو در سال ۲۰۱۰، خشکسالی تگزاس و اوکلاهاما در سال ۲۰۱۱ و آتش‌سوزی‌های سال ۲۰۱۶ در آلبرتا نشان داده شده است.

در پژوهشی که سال گذشته توسط مان و همکاران او در ژورنال Scientific Reports منتشر شد، آنها نشان دادند که چنین الگوهایی به‌عنوان تغییرات اقلیمی منتج از اقدامات انسان؛ در حال فراگیر شدن هستند. مان معتقد است:

گرمای تشدیدشده در قطب یک عامل مرتبط عمده است. رویدادهایی نظیر آتش‌سوزی‌های اطراف حلقه قطبی حقیقتا در تاریخ تمدن پیشینه‌ای نداشته است و در نتیجه، پیش‌بینی آنها بسیار سخت است. این به ما یادآوری می‌کند غافلگیری‌های زیادی در شرایط گلخانه‌ای در کمین ما هستند و این موارد احتمالا خوشایند نخواهند بود.

احتمالال به‌زودی بخشی شامل پیش‌بینی خطرات آب‌و‌هوایی مربوط با تغییرات اقلیمی احتمالی به پیش‌بینی‌های آب‌و‌هوایی اضافه خواهد شد. ورای این مسئله، به‌گفته‌ی مان:

ما باید اقدام کنیم و منظور از اقدام؛ اقدامات شخصی و مهم‌تر از آن سیاست‌های دولتی به‌منظور ایجاد انگیزه و تغییر مسیر سریع از منبع مشکل‌ساز، یعنی سوخت‌های فسیلی، به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر است. این عمل یک بُرد برای آب‌و‌هوا، انرژی، اقتصاد و سیاره ماست.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات