هاتگرام و تلگرام طلایی باید تا ۱۵ شهریور بومی شوند

یک‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱
مطالعه 2 دقیقه
رئیس مرکز ملی فضای مجازی تأیید کرد که دو کلاینت ایرانی تلگرام تا تاریخ ۱۵ شهریور فیلتر خواهند شد.
تبلیغات

سید ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی در حاشیه‌ی بازدید خود از نمایشگاه بین‌المللی الکامپ ۲۴ اعلام کرد که نسخه‌های داخلی پیام‌رسان تلگرام، نظیر هاتگرام و تلگرام طلایی تا ۱۵ شهریور فرصت دارند که به‌طور کامل بومی شوند. او می‌گوید براساس تقسیم‌کار انجام‌شده، طرح مرکز ملی فضای مجازی، خروج از انحصار تلگرام بود و در این رابطه، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نیز در زمینه‌ی عمل کردن به تکالیف خود، همکاری خوبی با مرکز ملی فضای مجازی داشته‌اند.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه به فیلترشکن‌ها کمکی نمی‌شود، در ادامه اعلام کرد که شرکت ارتباطات زیرساخت باید برای جلوگیری از فعالیت فیلترشکن‌ها در ایران، ایمن‌سازی شبکه‌ی مخابراتی کشور را با دقت بیشتری انجام دهد. او ابراز امیدواری کرد که وزارت ارتباطات مانند گذشته، از فعالیت فیلترشکن‌ها جلوگیری به عمل آورد. رئیس مرکز ملی فضای مجازی درباره‌ی کلاینت‌های داخلی تلگرام گفت:

درباره‌ی حمایت از هاتگرام و طلاگرام هم در حقیقت از همان ابتدا که سیاست خروج از انحصار تلگرام را داشتیم، برای دوران گذار پذیرفتیم که تلگرام‌های نسخه‌ی فارسی چند ماهی فعال باشند. با آخرین مهلتی که به آن‌ها دادیم، تا ۱۵ شهریور باید به یک پیام‌رسان ۱۰۰ درصد بومی تبدیل شوند.

فیروزآبادی در پاسخ به جایگزینی روش فیلتر تولیدکننده‌ی محتوای مجرمانه به‌جای سازنده‌ی پلتفرم اعلام کرد که این موضوع مصوبه‌ی شورای عالی فضای مجازی است و آیین‌نامه‌ی قویه‌ی قضائیه نیز در این خصوص، چند ماه پیش توسط رئیس آن قوه ابلاغ شد، از این پس شاهد مجرم‌ شناخته‌شدن پلتفرم درباره‌ی محتوای مجرمانه نخواهیم بود؛ مگر آنکه صاحب پلتفرم در برابر حذف محتوای مجرمانه مقاومت کند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی درباره‌ی تعدد متولی‌های زمینه‌ی فیلترینگ از کمیته‌ی فیلترینگ گرفته تا دادستانی اعلام کرد که شورای عالی فضای مجازی تاکنون تصمیم نگرفته است به این حوزه وارد شود، او اظهار داشت که موضوع فیلترینگ در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه پیگیری می‌شود یا اگر شاکی خصوصی وجود داشته باشد، قوه‌ی قضائیه رأسا وارد عمل می‌شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات