لایحه صیانت و حفاظت از داده های شخصی رونمایی شد

شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳
مطالعه 3 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه‌ی نمایشگاه الکامپ ۲۴، از لایحه‌ی پیشنهادی صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی را رونمایی کرد.
تبلیغات

ساعت ۱۴ امروز، طی کنفرانسی در حاشیه‌ی نخستین روز از برگزاری بیست‌وچهارمین دوره از نمایشگاه الکامپ، با حضور رمضانعلی سبحانی‌فر، رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس، پروانه‌ مافی، عضو اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی، کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و رسول سرائیان، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، وزیر ارتباطات از لایحه‌ی پیشنهادی «صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی» رونمایی کرد.

محمدجواد آذری جهرمی درباره‌ی لایحه‌ی حفاظت از داده‌های شخصی می‌گوید، کمتر لایحه‌ای وجود دارد که با جمع‌سپاری تدوین شده باشد؛ اما بر سر تدوین نسخه‌‌های اولیه‌ از لایحه‌ی صیانت از داده‌های شهروندان، پژوهشگاه قوه‌ی قضائیه همکاری خوبی با وزارت ارتباطات داشته است.

رونمایی از لایحه صیانت و حفاظت از داده های شخصی

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد که قانون مدونی درباره‌ی نحوه‌ی حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی شهروندان کشورمان در فضای مجازی و سرویس‌هایی با رشد روزافزون وجود نداشت؛ به‌گونه‌ای که حتی چنانچه اطلاعاتی از شهروندان ایرانی در کشور‌های دیگری ثبت و ضبط می‌شد، هیچ قانونی برای پیگیری در داخل نبود، این موضوع در مورد سرویس‌های بین‌المللی نیز مشکل‌ساز می‌شد. 

جهرمی از وجود نیاز برای همکاری با کمیسیون اروپا و برگزاری نشست‌های مشترک با آن‌ها برای پیاده‌سازی لایحه‌ی صیانت و حمایت از داده‌های شخصی و ارتباط با قوانین GDPR خبر می‌دهد. او معتقد است که اعتماد، مهم‌ترین قسمت در حلقه‌ی سرویس‌دهی است و تنها براساس حقوق تعریف‌شده در دو طرف شکل می‌گیرد.

رونمایی از لایحه صیانت و حفاظت از داده های شخصی

پروانه‌ مافی می‌گوید، بسیاری از افراد خواستار پیگیری بحث حفاظت از داده‌های شخصی بودند و با حضور محمدجواد آذری جهرمی، این فرآیند سریع‌تر به انجام رسید. رسول سرائیان، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در رویداد رونمایی از لایحه‌ی حفاظت از داده‌های شخصی اعلام کرد که سعی خواهد شد تا پایان شهریور این لایحه به تصویب مجلس برسد. سبحانی‌فر، رئیس کمیته‌ی ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس نیز مدعی شد که لایحه‌ی صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی علاوه‌بر حفظ حریم شخصی کاربران، جلوی سوءاستفاده از اطلاعات مردم را نیز خواهد گرفت.

رسول سرائیان، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران

وزیر ارتباطات اذعان داشت که در کنار لایحه‌ی دفاع از حقوق شهروندان، چند لایحه‌ی دیگر نیز از جمله حاکمیت الکترونیک و شناسایی الکترونیک با مرکز پژوهش‌های مجلس و قوه‌ی قضائیه در دست تدوین است. در پایان خاطرنشان می‌کنیم که شما می‌توانید متن لایحه‌ی صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی در وب‌سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دسترس شما قرار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات