ارز دیجیتال ملی معرفی شد

پنج‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
متخصصان شرکت خدمات انفورماتیک موفق به توسعه‌ی ارز دیجیتال ملی پایه ریال بر بستر زنجیره بلوک شدند.
تبلیغات

شرکت خدمات انفورماتیک همگام با سیاست‌های کلان بانک مرکزی جمهوری اسلامی، با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و راه اندازی آزمایشگاه‌های فنی، گونه‌های مختلف ارز دیجیتال را تولید و کاربری‌های آن را در مقیاس آزمایشی مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.

هدف از توسعه‌ی زیرساخت ارز دیجیتال ملی پایه ریال، امکان‌سنجی و ارزیابی قابلیت‌های این فناوری در تسهیل مبادلات اقتصادی، افزایش شفافیت و توسعه‌ی خدمات مالی و پرداخت در نظام بانکی کشور است.

بر اساس گزارش شرکت خدمات انفورماتیک، این زیرساخت می‌تواند ارز دیجیتال ملی را به پشتوانه‌ی پول ملی کشور صادر کرده و در فاز اول در اختیار بانک‌های تجاری کشور قرار دهد تا از آن به‌عنوان توکن و ابزار پرداخت برای تبادلات، تسویه‌ی بین بانکی و توسعه‌ی خدمات خود بهره گیرند. به این ترتیب، بانک‌ها قادر خواهند بود با تعریف انواع قرارداد‌های هوشمند در این بستر، به توسعه و بهبود زیرساخت خدمات مالی و پرداخت خود، از جمله خدمات مبتنی برکیف پول و پرداخت‌های خرد اقدام کنند.

نسخه‌ی نهایی این زیرساخت پس از آزمایش‌هایی که روی آن انجام می‌شود، به شکل یک اکوسیستم باز طی سه ماهه‌ی آینده در اختیار بانک‌ها، شرکت‌های حوزه فناوری و فعالان نظام پولی و بانکی قرار می‌گیرد.

به گزارش زومیت، اوایل اردیبهشت ماه وزیر ارتباطات نیز از آماده‌ شدن مدل آزمایشی این ارز رمز پایه خبر داده بود. در آن زمان بر اساس مصوبه‌ی بانک مرکزی، استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده مثل بیت‌کوین، ممنوع، اما اعلام شد که این تصمیم بدین منظور نیست که به‌کارگیری ارز دیجیتال در توسعه‌ی داخلی ممنوعیت یا محدودیت دارد.

البته نگرانی بانک مرکزی ناشی از خروج ارز و آسیب دیدن مردم و موضوعات این‌چنینی بود که بر همین اساس تصمیم بر ممنوعیت خرید و فروش بیت‌کوین گرفته شد؛ چراکه بیت‌کوین همه‌ی ارز دیجیتال نیست و آینده چهارچوب و پیکره‌ی اینترنت دنیا مبتنی بر بلاک‌چین خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات