پردازنده گرافیکی موبایل سامسونگ عملکردی بی‌نظیر خواهد داشت

سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
براساس گزارشی تازه، سامسونگ در حال توسعه‌ی پردازنده‌ای گرافیکی با طراحی جدیدی است که عملکردی بی‌نظیر در طیف مختلفی از فرم‌فکتورها خواهد داشت.
تبلیغات

شایعات مربوط به توسعه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) اختصاصی از سوی سامسونگ نخستین بار چند سال پیش منتشر شدند. با این حال، سامسونگ در سال ۲۰۱۵ توافقنامه‌ای را با آرم برای استفاده از پردازنده‌های گرافیکی این شرکت در پردازنده‌های اکسینوس خود امضا کرد و ظاهر به همین دلیل توسعه‌ی فناوری گرافیکی اختصاصی این شرکت تاکنون به تعویق افتاده است. براساس گزارشی که سال گذشته منتشر شد، سامسونگ سرانجام پردازنده‌ی گرافیکی ساخت خود را برای به‌کارگیری در دستگاه‌های موبایل توسعه داده است.

علاوه بر این، به‌روزرسانی توضیحات شغلی برخی از کارکنان سامسونگ در ماه گذشته در شبکه‌ی اجتماعی لینکدین فاش کرد که این شرکت مشغول کار روی پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی است. در واقع آن کارکنان به اشتغال خود در تیم‌های پردازنده‌ی گرافیکی اشاره کرده بودند. اکنون گزارشی تازه ادعا می‌کند که نخستین پردازنده‌ی گرافیکی سامسونگ قادر به ارائه‌ی عملکردی بی‌نظیر خواهد بود.

بنا به گزارش‌ها، توسعه و طراحی پردازنده‌ی گرافیکی جدید سامسونگ تحت هدایت چن پینگ لو، کهنه‌کار صنعت طراحی تراشه‌های گرافیکی قرار دارد. لو پیش از این در انویدیا اقدام به طراحی تراشه‌ی گرافیکی مجتمع برای کامپیوترهای شخصی کرد و پس از آن برای کار روی پردازنده‌ی گرافیکی موبایل مدیاتک در این شرکت مشغول به کار شد. وی در نهایت از اینتل سر درآورد؛ اما تنها کمتر از یک سال در آنجا به فعالیت پرداخت و سپس به نوومایند، استارتاپی فعال در زمینه‌ی هوش مصنوعی نقل مکان کرد. سامسونگ تقریبا یک سال پیش به‌منظور توسعه‌ی پروژه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی خود و رساندن آن به نقطه‌ی پایان، لو را به استخدام خود درآورد.

گزارش یادشده اشاره می‌کند که پردازنده‌ی گرافیکی سامسونگ از نخستین طراحی تازه در طول بیش از یک دهه‌ی گذشته بهره می‌گیرد که این مسئله آن را قادر می‌سازد در طیف مختلفی از فرم فکتورهای مختلف از گوشی‌های هوشمند تا ابرکامپیوترها مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، گفته می‌شود که اپل، رقیب اصلی سامسونگ نیز در حال کار روی پردازنده‌ی اختصاصی برای آیفون‌ها است. به گفته‌ی جان پدی، تحلیلگر حوزه‌ی فناوری، پردازنده‌ی گرافیکی سامسونگ می‌تواند عملکردی هم‌سطح پردازنده‌ی گرافیکی اپل داشته باشد.

براساس گزارش‌ها، پردازنده‌ی گرافیکی سامسونگ با دسته‌بندی دستورات چندگانه درون گروهی که می‌تواند بعدا در چرخه‌ای واحد اجرا شود، به سطحی تازه از عملکرد در هر وات دست پیدا می‌کند. این پردازنده از تکنیک‌های VLIW که هزینه‌های پردازشی اضافی به بار می‌آورد، استفاده نمی‌کند. انتظار می‌رود نخستین پردازنده‌ی گرافیکی سامسونگ به همراه پردازنده‌ی اکسینوس این شرکت در زمانی نامعلوم در سال آینده عرضه شود. البته هنوز معلوم نیست که آیا کره‌ای‌ها قصد دارند مجوز استفاده از این پردازنده را در اختیار دیگر شرکت‌ها نیز قرار دهند یا تنها به صورت اختصاصی از آن بهره خواهند گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات