سونی سنسور ۴۸ مگاپیکسلی IMX586 را برای گوشی های هوشمند معرفی کرد

دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
سونی، سنسور IMX586 را با رزولوشن مؤثر فوق‌العاده‌ی ۴۸ مگاپیکسل و بهبود عملکرد عکاسی در محیط‌های تاریک برای استفاده در گوشی‌های هوشمند معرفی کرد.
تبلیغات

سونی، امروز سنسور CMOS جدید خود را با نام IMX586 برای گوشی‌های هوشمند معرفی کرد. این سنسور با رزولوشن مؤثر ۴۸ مگاپیکسل، بالاترین تعداد پیکسل در بین تمامی سنسورهای موبایل موجود در بازار را در بطن خود دارد. ژاپنی‌ها در سنسور جدید خود به ابعاد بسیار کوچک ۰.۸ میکرومتری برای هر پیکسل دست یافته‌اند؛ چنین ابعادی به مهندسان سونی اجازه داده است تا ۴۸ میلیون پیکسل را درون سنسور ۱/۲ اینچی (قطر ۸.۰ میلی‌متر) جای دهند و این موضوع، امکان بهبود کیفیت تصاویر را در دوربین گوشی‌های هوشمند فراهم می‌کند.

سنسور جدید Sony از آرایه‌ی فیلتر رنگ Quad Bayer بهره می‌برد که در آن چهار پیکسل مجاور هم، پیکسل بزرگ‌تری را با ابعاد ۲×۲ تشکیل می‌دهند و رنگ یکسانی دارند؛ بدین ترتیب، امکان عکاسی با حساسیت بالا فراهم می‌شود. حین عکاسی در شب، سیگنال‌های چهار پیکسل مجاور جمع می‌شوند و حساسیت را به حد پیکسل‌هایی با ابعاد ۱.۶ میکرومتر (۱۲ مگاپیکسل) می‌رسانند که نتیجه‌ی آن، ثبت تصاویری روشن با نویز پایین خواهد بود.

Quad Bayer Filter

علاوه‌بر مورد یادشده، فناوری کنترل اکسپوژر و پردازش سیگنال سونی نیز به سنسور IMX586 اضافه شده‌اند که به‌موجب آن، خروجی بی‌درنگ و گستره‌ی دینامیکی چهار برابر وسیع‌تر از سنسورهای عادی میسر می‌شود؛ ژاپنی‌ها مدعی هستند که به‌لطف سنسور جدید، حتی در صحنه‌هایی با محیط‌های تاریک و روشن نیز، جزئیات و میزان روشنایی در سطح خوبی ثبت خواهند شد.

عکاسی با جزئیات بالا - IMX586 سونی

عموما پایین آوردن ابعاد پیکسل‌ها به عملکرد ضعیف در جذب نور در کنار کاهش حساسیت و حجم اشباع می‌انجامد؛ اما طبق ادعای سونی، سنسور IMX586 به‌‌گونه‌ای طراحی و تولید شده است که بهره‌وری در میزان جذب نور و تبدیل فتوالکتریک در آن نسبت به سنسورهای عادی بهبود پیدا می‌کند؛ بدین ترتیب با بالا رفتن تعداد پیکسل‌ها، امکان ثبت تصاویری با جزئیات بالا را حتی در گوشی‌های هوشمندی با زوم دیجیتال فراهم می‌آورد.

مشخصات سنسور IMX586 سونی

رزولوشن مؤثر

۴۸ مگاپیکسل (۶۰۰۰ × ۸۰۰۰ پیکسل)

ابعاد تصویر

۸.۰۰۰ میلی‌متر قطری (۱/۲ اینچی)

ابعاد سلول سنسور

۰.۸ میکرومتر × ۰.۸ میکرومتر

نرخ فریم

فول ۳۰ فریم‌برثانیه

فیلم 4K با ۹۰ فریم‌برثانیه، فول اچ‌دی با ۲۴۰ فریم‌برثانیه، اچ‌دی با ۴۸۰ فریم‌برثانیه (با کراپ)

حساسیت (مقدار استاندارد f5.6)

تقریبا ۱۳۳LSB

حداقل سطح اشباع سیگنال

تقریبا ۴۵۰۰e

آرایه‌ی فیلتر رنگ

Quad Bayer

فرمت خروجی تصویر

Bayer RAW

تاریخ پیش‌بینی‌شده برای عرضه

سپتامبر ۲۰۱۸

قیمت

۳۰۰۰ ین ژاپن (۲۶.۹۹ دلار)

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات