مک بوک پرو ۱۵ اینچی اپل از مشکل خنک‌سازی و کاهش توان پردازشی رنج می‌برد

جمعه ۲۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
ظاهرا سیستم خنک‌سازی نسل جدید مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی، توانایی خنک‌سازی پردازنده‌ی توانمند آن را ندارد.
تبلیغات

اپل چندی پیش و پس از انتشار اخبار گسترده‌ای مبنی بر عرضه‌ی نسل جدید مک‌بوک‌ها، لپ‌تاپ‌های جدید خود را پردازنده‌ی نسل هشتم اینتل به‌روز کرده و به بازار عرضه کرد. اما یکی از نکات قابل توجه در این بین، امکان سفارش نسخه‌ی ۱۵ اینچی با پردازنده‌ی فوق‌العاده قدرتمند Core i9 اینتل است که توان پردازشی بالایی را با خود به همراه دارد. به همین دلیل از روز اول عرضه‌ی نسل جدید مک‌بوک‌ها به بازار، کارشناسان مختلفی به بررسی عمکلرد و بهبود آن‌ها نسبت به نمونه‌های مجهز به پردازنده‌ی نسل هفتم اینتل پرداختند. اما نتایج برای نسخه‌ی Core i9 مک‌بوک دور از انتظار بود. 

کانال یوتیوب Dave2D به‌عنوان یکی از اولین کاربران مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی با پردازنده‌ی Core i9 اینتل، مشکلات متعددی اعم از افزایش دمای پردازنده حین رندر‌های سنگین ویدیویی و در نتیجه کاهش قابل‌توجه فرکانس و عمکلرد آن را گزارش داد و این نسخه از مک‌ بوک را که برچسب قیمتی بسیار بالایی (قیمت پایه ۳۱۰۰ دلار تا حداکثر ۶۷۰۰ دلار) نیز دارد، محصولی ناکارآمد و ناامید‌کننده توصیف کرد.

پردازنده‌ی Core i9-8950HK به‌کاررفته در مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی ۲۰۱۸، از شش هسته‌ی پردازشی با فرکانس پایه‌ی ۲.۹ گیگاهرتز و حداکثر فرکانس ۴.۸ گیگاهرتز بهره می‌برد. ۱۲ مگابایت حافظه‌ی کش در کنار واحد گرافیکی UHD Graphics 630 از دیگر مشخصات فنی این پردازنده‌ی توانمند است. اما ظاهرا ضخامت ۱.۵۴ سانتی‌متری بدنه‌ی مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی، امکان تعبیه‌ی سیستم خنک‌سازی توانمندی برای کنترل دمای این پردازنده‌ی قدرتمند را ندارد.

طبق آزمایش‌های Dave Lee مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی برای رندر یک فایل 4K H.264 به ۳۹ دقیقه و ۳۷ ثانیه زمان احتیاج دارد. در حالی که نسخه‌ی چهار هسته‌ای مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی ۲۰۱۷ با پردازنده اینتل Core i7-7820HQ همین پردازش را در مدت زمان ۳۵ دقیقه و ۲۲ ثانیه انجام می‌دهد. این وی‌لاگر نام‌آشنا پس از قرار دادن مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ خود در یخچال و انجام مجدد آزمایش، موفق به کاهش زمان ثبت شده به ۲۷ دقیقه و ۱۸ ثانیه (اختلاف ۱۲ دقیقه‌ای) شد.

لپ‌تاپ

زمان انجام رندر

مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی ۲۰۱۷ - اینتل Core i7

۳۵:۲۲

مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی ۲۰۱۸ - اینتل Core i9

۳۹:۳۷

گیگابایت Aero 15x - اینتل Core i9

۷:۱۸

مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی ۲۰۱۸ - اینتل Core i9 (در یخچال)

۲۷:۱۸

بلافاصله سایر کارشناسان حوزه‌ی فناوری نیز دست به بررسی عمیق توانایی پردازشی و خنک‌سازی نسخه‌ی شش هسته‌ای مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی (پردازنده Core i9 و Core i7) را زدند. جان پول موسس Primate Labs، در همین راستا اقدام به توسعه‌ی آزمایش خاصی کرد که طی آن شرایط کاری یک توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار با ۱۰ بار ساخت و اجرای گیک‌بنچ ۴ شبیه‌سازی می‌شود تا عملکرد پرچمدار جدید لپ‌تاپ‌های Apple بررسی شود. در این آزمایش عملیات خاصی به‌صورت مداوم انجام می‌شود تا عملکرد لپ‌تاپ در هر سیکل آزمایشی نسبت به نمونه‌ی قبلی مورد بررسی قرار بگیرد. برای تکمیل آزمایش نیز به زمانی بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه نیاز است.

پول، بنچمارک خود را روی چندین مدل از کامپیوتر‌های اپل موجود در آزمایشگاه‌های Primate Labs اجرا کرد. وی البته نسخه‌ی Core i9 از Macbook Pro را در اختیار نداشت اما با توجه به شش هسته‌ای بودن نسخه‌ی Core i7، آزمایش خود را روی این لپ‌تاپ انجام داد.

نتایج آزمایش به‌دست‌آمده به‌صورت زیر است:

بنچمارک مک بوک پرو 15 2018

همان‌طور که مشاهده می‌شود نسخه‌ی ۱۲ هسته‌ای مک‌پرو، بهترین عمکلرد را از خود نشان داد و مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی ۲۰۱۸ اپل در جایگاه دوم قرار گرفت. اما نسخه‌ی چهار هسته‌ای مک بوک‌پرو ۱۵ اینچی با اختلاف قابل توجهی (۴۶ درصد زمان بیشتر) در جایگاه چهارم قرار گرفت.

مدل کامپیوتر

زمان بنچمارک

انحراف استاندارد

CoV

مک پرو ۲۰۱۳ - اینتل زئون E5-2697

183.5

0.5

0.3 درصد

مک بوک پرو ۲۰۱۸ - اینتل Core i7-8850H

225.8

5.7

2.6 درصد

آی‌مک - اینتل Core i7-7700

237.4

1.1

0.5 درصد

مک‌بوک پرو ۲۰۱۷ - اینتل Core i7-7820HQ

331.2

13.1

3.9 درصد

مک پرو ۲۰۱۳ - اینتل زئون E5-1620

361.6

0.3

0.1 درصد

معیار (CoV (Coefficient of Variation به معنای میزان تغییرات در عملکرد پردازنده در بازه‌ی زمانی آزمایش است که همانطور که مشاهده می‌شود، کامپیوتر‌های دسکتاپ ضریب بسیار اندکی دارند و این نشان از پایدار بودن عملکرد پردازشی آن‌ها است. لپ‌تاپ‌ها در این زمینه ضریب بالاتری دارند؛ اما محصولات اپلی با ضریب ۲.۶ تا ۳.۹ درصد عملکرد قابل قبولی از خود به جای گذاشته‌اند و کاهش عملکرد با توجه به افزایش دمای کاری مشاهده نشده است.

بنچمارک مک بوک پرو 15 2018

در آزمایش چند‌هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ ۴ نیز طبق نتایج بدست آمده مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی ۲۰۱۸ در تمام بازه‌ی کاری با فرکانس ۳ تا ۳.۱ گیگاهرتز فعالیت می‌کرد در حالی که فرکانس پایه‌ی این لپ‌تاپ ۲.۶ گیگاهرتز است.

نتیجه‌گیری

در آزمایش‌های Dave2D، وی از نرم‌افزار ادوبی پریمیر برای بررسی توان کاری مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی استفاده کرده است که در این حالت هم پردازنده‌ی اصلی و هم پردازنده‌ی گرافیکی با حداکثر توان خود به پردازش داده‌ها می‌پردازند. در این حالت با افزایش گرمای GPU، سیستم خنک‌سازی قادر به کنترل افزایش دمای کلی مادربورد نبوده و در همین راستا اقدام به کاهش توان پردازشی CPU می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات