تایید حکم زندان متهم به نقض کپی‌ رایت در ایران

چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
در اتفاقی کم سابقه و پس از پیگیری فراوان شاکی، فردی در ایران به اتهام نقض قانون کپی‌رایت محکوم شده است.
تبلیغات

در حالی که در بیشتر کشورها کم و بیش مجازات‌هایی مشخص برای مقابله با نقض قانون کپی‌رایت وجود دارد؛ اما در ایران این قانون چندان رعایت نمی‌شود و تاکنون مشاهده نشده است که مجازاتی برای کاربران متخلف در نظر گرفته شود. بر این اساس همیشه شاهد تضییع حقوق ناشران، هنرمندان و مؤلفان هستیم.

با این حال در قوانین مربوط به حق مالکیت مفادی وجود دارد که براساس آن چنانچه فردی، قسمتی یا تمام اثر متعلق به دیگری را به نام خود یا به نام خود پدیدآورنده بدون اجازه‌ی او یا به نام شخص دیگری غیر از پدیدآورنده‌، نشر، پخش یا عرضه کند به حبس تأدیبی از ۶ ماه تا ۳ سال محکوم خواهد شد. ماده‌ی ۲۴ در خصوص ترجمه بیان می‌کند که هرکس بدون اجازه، ترجمه‌ی دیگری را به نام خود یا دیگری چاپ، پخش و نشر کند به حبس تأدیبی از سه ماه تا یک سال محکوم می‌شود.

به‌نظر می‌رسد که این قانون در حال به‌رسمیت شناخته شدن در کشورمان است؛ سایت آی‌تی‌ایران خبری منتشر کرده مبنی بر اینکه حکم زندان متهم به نقض کپی‌رایت تایید شد.

یک برنامه نویس اندروید که توانسته این حکم را علیه فردی که اپلیکیشن‌اش را به صورت رایگان در کانال تلگرامی عرضه می‌کرد بگیرد، گفت:

اخیرا در تلگرام شاهد کانال‌هایی هستیم که مدیرانشان اقدام به انتشار نرم افزارهای گوشی‌های هوشمند می‌کنند. روند کار این کانال‌ها بدین شکل است که نرم افزارهای محبوب که از مارکت‌های معروف ایرانی در حال انتشار هستند را دانلود کرده و فایل apk (فایل نصبی سیستم عامل اندروید) آن را استخراج کرده و در کانال خودشان جهت تبلیغات و جذب اعضا برای کانال و گاها برای فروش منتشر می‌کنند.

به گفته‌ی وی، بر خلاف تصور، این عمل در کشور ایران جرم بوده و برای مجرم، قانونگذار بطور شفاف تعیین مجازات کرده است که ماده ۱ و ۱۳ از قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه‌ای مصوب دی ۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی به آن پرداخته است.

وی همچنین اعلام کرد:

در روند پیگیری پرونده قضائی فوق، متاسفانه شاهد عدم اطلاع مجریان قانون از وجود قانون فوق بودیم که باعث کاهش سرعت روند رسیدگی به پرونده می‌شد که خوشبختانه نهایتا منجر به صدور حکم قطعی محکومیت شد. بر این اساس، حکم بدوی دادگاه کیفری ۹۱ روز حبس تعزیری و ۵۰ میلیون ریال جریمه و پرداخت خسارت شاکی بود که در دادگاه تجدیدنظر تایید شد. میزان خسارت عنوان شده ۶۰ میلیون تومان است که البته برای مطالبه آن باید دادخواست حقوقی جداگانه‌ای تقدیم دادگاه حقوقی شود.

در همین راستا، مدیر کافه‌بازار، حسام آرمندهی نیز به این موضوع واکنش نشان داد. او در صفحه‌ی شخصی توییتر خود نوشته است:

پیگیری این فرد جای تحسین دارد و رویه‌های قضایی را شکل می‌دهد. همانقدر که توانایی فنی در کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت مهم است، ظرفیت حقوقی و مالی هم مهمند.

وی همچنین اعلام کرده است:

کافه بازار ۲ سال پیش در پرونده‌ای با موضوع Fraud توانست ۸۵۰ میلیون تومان حقوق ضایع شده‌ی توسعه دهندگانش را به ایشان بازگرداند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات