آدیداس تا سال ۲۰۲۴ تمامی محصولاتش را از مواد بازیافتی می‌سازد

سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
آدیداس که به استفاده از پلی‌استر بازیافتی به عنوان مواد اولیه‌ی کفش‌هایش معروف است، قصد دارد برای بهبود جلوه‌ی کمپانی خود، از این ماده به عنوان ماده اولیه‌ی تمام محصولاتش استفاده کند.
تبلیغات

آدیداس که از پلاستیک بازیافتی در ساخت کفش‌های پرطرفدارش استفاده می‌کند؛ قصد دارد در ساخت محصولات دیگر نیز از این مواد اولیه استفاده کند. این کمپانی بزرگ تولید لوازم ورزشی، عهد کرده که تا سال ۲۰۲۴ در تولید کفش‌ها و لباس‌هایش، تنها از پلی‌استر بازیافتی استفاده کند. اریک لیتکه، مدیر ارشد بازاریابی آدیداس، در مصاحبه با فایننشیال تایمز برنامه‌ی دقیقی برای این طرح ارائه نکرد؛ اما اشاره کرد که کمپانی برای آسیب نرسیدن به درصد سود شرکت، باید به درستی و با برنامه، درصد قابل توجهی از بودجه‌ی خود را استفاده کند. به گفته‌ی او این تغییر، موفقیت بزرگی است اما ساده‌ نخواهد بود؛ هم اکنون نیمی از مواد اولیه‌ی آدیداس پلی استر بازیافتی است،‌ پس جایگزینی یک‌شبه‌ی تمام مواد اولیه امکان‌پذیر نیست.

با این‌که مواد اولیه‌ی بازیافتی نسبت به مواد جدید ارزش افزوده دارند، آدیداس عهد کرده که تمام محصولات خود را از این مواد بسازد 

بیش‌تر هزینه‌ی پیش‌بینی شده مربوط به مزیت مقیاس (economies of scale) خواهد بود. پلی استر بازیافتی نسبت به جنس تازه‌ی آن، ۲۰ درصد ارزش افزوده دارد و تولید محصول با این مواد اولیه در اندازه‌ای که آدیداس تولیدات دارد، کار دشواری خواهد بود. کمپانی احتمالاً به این موضوع امیدوار است که به مرور زمان و با پیشرفت تکنیک‌های بازیافت، هزینه‌های آن کم‌تر شوند.

اما آدیداس پیشتاز استفاده از مواد بازیافتی نیست. برای مثال، شرکت طراحی لباس استلا مک‌کارتنی، عهد کرده که تا سال ۲۰۲۰ از نایلون جدید استفاده نکند. برای کمپانی‌‌ بزرگی مثل آدیداس این تغییر ریسک بزرگی خواهد بود که در عین حال می‌تواند تاثیر خوبی روی همه‌گیر شدن پلاستیک بازیافتی در صنعت پوشاک بگذارد.

 آدیداس برای ساخت محصولات دوست‌دار محیط زیست انگیزه‌ی خاصی دارد، زیرا برای جلوه‌ی عمومی کمپانی بسیار مناسب است؛ اما اهمیت اصلی این طرح کمک به مشکل زباله‌های پلاستیکی دریایی است؛ مشکلی که اگر راه حلی برای آن پیدا نشود، روز به روز بدتر خواهد شد.  

 نظر شما در مورد استفاده‌ی کمپانی‌های بزرگ از مواد بازیافتی چیست؟ آیا آن‌ها حاظر هستند تا برای کمک به محیط زیست، بودجه‌ی بیش‌تری را متحمل شوند؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات