حضور مدل خودران روبوریس در گودوود؛ نمایش یک قرن پیشرفت خودروسازی

شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
در جشنواره‌ی گودوود امسال، مدل مسابقه‌ای و خودران روبوریس، به همراه مرسدس بنز اسپرت مدل ۱۹۰۸ عملکردی خیره کننده داشتند تا پیشرفت ۱۰۰ ساله‌ی صنعت خودروسازی، نمایش داده شود.
تبلیغات

جشنواره‌ی سرعت گودوود ۲۰۱۸ از دو روز پیش شروع شده است تا میزبان مجموعه‌ای از جالب‌ترین و هیجان‌انگیزترین خودروهای جهان مانند نسل جدید تویوتا سوپرا، هاچ‌بک شهری استون مارتین با پیشرانه‌ی ۸ سیلندر، موستانگ (با تلفظ صحیح انگلیسی ماستنگ) مدل ۱۹۶۴ مجهز به فناوری خودران و صدها مدل کلاسیک، مفهومی و مدرن دیگر باشد.

اما در بین تمام خودروهایی که مسیر سربالایی مشهور گودوود (Goodwood) را طی کردند، دو خودرو بسیار متفاوت بودند. این دو خودرو را می‌توان نماینده‌ی پیشرفته‌ترین محصولات صنعت خودروسازی البته با اختلاف حدود ۱۱۰ سال نام‌گذاری کرد. مرسدس‌بنز مدل ۱۹۰۸ گرن‌پری یکی از بزرگان خودروهای فرمول یک امروزی است که در بیش از ۱۰۰ سال پیش، جزو تازه‌های مهندسی دنیای خودرو بود. این مدل کلاسیک دو سرنشینه از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر، ۱۲۸۲۴ سی‌سی، قدرت بیش از ۱۲۰ اسب بخار و تایرهای نازک قدیمی استفاده می‌کند. در برابر مرسدس‌بنز کلاسیک، یکی از پیشرفته‌ترین مدل‌های صنعت خودروسازی مدرن قرار گرفته است؛ روبوریس (Roborace) یک خودروی مسابقه‌ای تمام برقی و تمام خودران با قدرت بیش از ۷۲۰ اسب بخار است. روبوریس به چهار موتور الکتریکی هر کدام در یک چرخ، پردازنده‌های انویدیا، چند رادار، سنسور، دوربین و لیدار مجهز است که در مقابل مرسدس‌بنز ۱۱۰ ساله، مانند فناوری فضایی به‌نظر می‌رسد.

Mercedes Benz / Roborace

اما نکته‌ی جالب این است که اختلاف زمانی این دو مدل در مسیر هیل‌کلایمب و سربالایی (Hillclimb) گودوود چندان هم قابل توجه نبود. مرسدس‌بنز ۱۲۰ اسب بخاری با رانندگی بن کالینگز زمان یک دقیقه و ۳۳ ثانیه را ثبت کرد؛ با اینکه روبوریس زمان رسمی ثبت نکرد، اما بر اساس مشاهدات حاضرین اختلاف بین دو خودرو در حد چند ثانیه بوده است. تیم سازنده‌ی روبوریس اعلام کردند که دوباره برای ثبت رکورد خودروی خودران در گودوود، افسار این مدل تمام خودران را در هیل‌کلایمب آزاد خواهند کرد. با اینکه روبوریس حداقل ۷۲۰ اسب بخار در اختیار دارد، اما هنوز در مراحل اولیه‌ی تست میدانی است و نباید انتظار عملکردی انسانی از آن داشت.

تماشای پیشرفت صنعت خودروسازی در این دو مدل هیجان‌انگیز است. یک قرن پیش برای کنترل بهینه‌ی خودرو به دو سرنشین نیاز بود، اما امروز خودرو بدون نیاز به‌راننده حرکت می‌کند که شاید برای علاقه‌مندان نسل فعلی دنیای خودرو کمی ترسناک باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات