برترین ابررایانه‌های جهان از سیستم عامل لینوکس بهره می‌برند

شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
طبق جدیدترین لیست ۵۰۰ ابررایانه‌‌ی برتر جهان، لینوکس هم‌چنان محبوب‌ترین سیستم‌عامل این بخش به شمار می‌رود؛ اما نکته قابل توجه تامین حجم بیشتر توان پردازشی توسط پردازنده‌‌های گرافیکی است.
تبلیغات

لیست ۵۰۰ ابررایانه‌ برتر ماه جون ۲۰۱۸ بار دیگر اثبات کرد که اگر سریع‌ترین ابررایانه‌ جهان را می‌خواهید، سیستم عامل شما باید لینوکس باشد؛ تک تک ابررایانه‌های این لیست سیستم عامل لینوکس دارند.

لینوکس مدت زیادی است که در شاخه‌ی ابررایانه‌ها یکه تاز است اما این سلطه‌ی کامل بر لیست از نوامبر ۲۰۱۷ شروع شد. این اولین بار بود که هر ۵۰۰ ابررایانه‌ از سیستم عامل لینوکس استفاده می‌کردند؛ قبل از آن IBM AIX یکی از گونه‌های یونیکس در انتهای این لیست بود.

در آینده نیز انتظار می‌رود که لینوکس در عرصه‌ی ابررایانه‌ها یکه تاز باشد. اگر هم رقیبی برای لینوکس وجود داشته باشد، کمپانی‌هایی مثل رد هت، این سیستم عامل را در صدر نگه می‌دارند. رد هت ابررایانه‌‌ی جدید دپارتمان انرژی آمریکا «سامیت» را که در لابراتورا ملی اوک‌ریج قرار دارد، با استفاده از لینوکس سازمانی رد هت (RHEL) که باعث می‌شود تمامی منابع سخت‌افزاری سریع‌تر و راحت‌تر در کنار یکدیگر کار کنند، به رتبه‌ی اول رساند.

سیستم عامل تمامی ۵۰۰ ابررایانه‌‌ی توانمند جهان، لینوکس است  

اما وقتی صحبت از سخت‌افزار می‌شود، شاهد تغییر بزرگی نسبت به گذشته هستیم. در این لیست ۵۰۰ تایی، ۵۶ درصد توان پردازشی در اثر پردازنده‌های گرافیکی انویدیا تسلا ایجاد شده است. این اولین باری است که پردازنده‌ی گرافیکی در بحث تامین توان پردازشی ابررایانه‌ها از پردازنده‌ی اصلی پیشی گرفته است. برای مثال ابررایانه‌ی رتبه اولی جدید سامیت، دو پردازنده‌ی پاور ۹ ساخت IBM و ۶ پردازنده‌ی گرافیکی V100 انویدیا روی هریک از بورد‌های خود دارد. به گفته‌ی انویدیا ۹۵ درصد از بالاترین توان پردازشی سامیت، از ۲۷٬۶۸۶ هسته‌ی گرافیکی این سیستم نشأت گرفته شده است.

هم‌چنین برخی از ابررایانه‌‌های ضعیف‌تر مانند نمونه‌ای با توان پردازشی ۷۱.۶ پتافلاپس که در جایگاه سوم سریع‌ترین ابررایانه‌ها قرار دارد، از پردازنده‌های ضیف‌تر سیرا انویدیا بهره می‌برند. در این پردازنده از چهار پردازنده‌ی گرافیکی V100 در هر یک از نود‌های Power9 استفاده شده است؛ بر خلاف نمونه‌ی به کار رفته در سامیت که در هر نود ۶ پردازنده‌ی گرافیکی V100 به همراه دارد.

در آینده نیز این انتظار می‌رود که هم سلطه‌ی لینوکس و هم اهمیت رو به رشد پردازنده‌های گرافیکی در دنیای سوپرکامپیوترها ادامه یابند. نظر شما راجع به این لیست چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات