درخواست ترفیع و نکات کاربردی که باید در مورد آن بدانید

یک‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
تقاضای پاداش مانند هر کار دیگری قوانین مخصوص به خود را دارا است؛ که با رعایت آن‌ها می‌توانید سریع‌تر و بهتر به خواسته خود دست یابید. برای یادگیری این قوانین با ما همراه باشید.
تبلیغات

یکی از کارهای پر استرس و آزاردهنده که اکثر ما به احتمال زیاد در محیط کاری داشته‌ایم و متاسفانه در طول حرفه‌ی کاری خود به طور مکرر با آن روبرو خواهیم شد، درخواست پاداش و ترفیع و شنیدن این جمله است: بله، همکار عزیز ما درخواست شما را بررسی خواهیم کرد. در این مقاله در مورد نحوه‌ی درخواست، نوع اطلاعات و مواردی که هنگام مکالمه با رئیس خود باید به آن‌ها توجه کنید، صحبت می‌کنیم. البته در نظر داشته باشید که هر شرکت، شغل و شخص، شرایط منحصر به فرد خود را دارا است؛ و هر فرد بسته به این شرایط می‌تواند از این مقاله به عنوان راهنما استفاده کند.

کارهایی که باید قبل از اعلام درخواست خود انجام دهید

درخواست پاداش( ask raise)
  • آماده‌سازی  مدارک و تعیین زمان درخواست:  قبل از این که جملات و سخنان خود را برای درخواست پاداش مورد نظر آماده کنید، تمرینات لازم برای نحوه‌ی بیان و ارائه‌ی آن‌ها را انجام دهید. ابتدا اطلاعات و مدارک مناسبی برای اثبات و دفاع سخنان خود جمع‌آوری کنید، سپس شرایط و محیطی که درخواست خود را مطرح می‌کنید، در نظر بگیرید.
  •  مدارک و نامه‌های تشویقی‌تان را همراه خود داشته باشید: تمام یادداشت‌ها و نامه‌هایی که از مشتریان، رئیس و همکاران خود دریافت کرده‌اید و در آن‌ها از شما برای عملکرد خوب تشکر و سپاسگزاری شده است را درون یک پوشه روی کامپیوتر خود ذخیره کنید.
درخواست پاداش( ask raise)
  • روی اعداد و ارقام کار کنید: مشخص کنید که شرکت به وسیله‌ی کارهایی که شما انجام داده‌اید به چه میزان سود دسترسی داشته است؟ آیا تیم کاری شما تاثیری در افزایش درصد فروش سال گذشته داشته است؟ در سال گذشته چه تعداد مشتری جدید وارد شرکت کرده‌اید؟ آیا تیم شما عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشته است؟
  •  میزان سودی را که در سال آینده یا حتی سال‌های بعد برای شرکت خواهید داشت را مشخص کنید: شما با اثبات این مطلب که همه‌ی کارها را خیلی بهتر و بیشتر از انتظار انجام داده‌اید تقاضای پاداش یا ترفیع کرده‌اید، ولی برای رئیس‌تان مهم این است که بداند آیا عمل‌کرد شما همیشه به همین صورت خوب و عالی باقی خواهد ماند؟ چه برنامه‌هایی برای ادامه‌ی رشد و پیشرفت خود در صورت کسب ترفیع دارید؟مقاله‌های مرتبط:۴ روش درست برای پاداش دادن به کارمندانتان چگونه بدون درخواست، ترفیع بگیریم
  •   چرا مدیرتان باید با درخواست ‌پادش شما موافقت کند؟ این امر چه سودی برای او خواهد داشت؟ آیا موافقت با این درخواست به شما این حس را خواهد داد که او یک فرد مناسب در زمینه‌ی رهبری است؟ آیا عدم موافقت با این درخواست سبب قطع همکاری شما با شرکت می‌شود و این امر بر روند انجام کارها در مدت زمان برنامه‌ریزی شده تاثیر منفی می‌گذارد؟ هنگام تنظیم درخواست خود این نکات را همواره در ذهن داشته باشید. حتی اگر این سخنان را هیچ وقت به زبان نیاورید. (البته گاهی تهدید به ترک کار نتیجه‌ی مثبت خواهد داشت.)
درخواست پاداش( ask raise)
  •  مبلغ پاداش مورد نظر خود را مشخص کنید: مدیر شما به احتمال زیاد در مورد میزان پاداش مورد نظرتان از شما سوال خواهد کرد. سعی کنید رقم مورد نظرتان را براساس استانداردها و قوانین موجود انتخاب کنید؛ به خاطر داشته باشید که شما در مذاکرات حدود پانزده درصد از آن مبلغ را از دست خواهید داد.

کارهایی که باید از انجام آن‌ها اجتناب کنید:

  •  تاکید روی احساسات شخصی خود هنگام مطرح کردن درخواستتان: حتی اگر حس می‌کنید که به قدر کافی به استعداد‌های شما بها داده نمی‌شود یا از موقعیت شغلی مناسب برخوردار نیستید و میزان حقوق دریافتی شما کم است، به هیچ وجه اجازه ندهید که این احساسات بر کیفیت سخنان شما تاثیر بگذارد؛ تا آنجا که می‌توانید روی اطلاعات خود تمرکز کنید. سعی کنید مکالمه‌ی مفید و تاثیرگذاری داشته باشید تا پاداشی که مد نظرتان است را به‌دست بیاورید.
درخواست پاداش( ask raise)
  •  بیان درخواست در یک زمان نامناسب: قبل از اینکه درخواست خود را مطرح کنید کمی در مورد وضعیت شرکت از لحاظ کاری و مالی تحقیق کنید. آیا بخش‌های مختلف در نقاط خاصی از سال تامین مالی می‌شوند؟ آیا شرکت در حال تعدیل نیرو است یا در آینده‌ی نزدیک این کار را انجام خواهد داد؟ آیا رئیس شما به تازگی مشتری بزرگی را از دست داده یا یک ارائه‌ی ناموفق داشته است؟ آیا همکاران شما که سابقه‌ی کاری بیشتری دارند اخیرا درخواست پاداش کرده‌اند؟ با در نظر گرفتن پاسخ این سوال‌ها زمان مناسبی را برای بیان درخواستتان تعیین کنید. حتی اگر مجبور باشید که یک یا دو ماه منتظر بمانید اطمینان داشته باشید که این کار نتیجه‌ی خوبی در پی خواهد داشت.
  •  بیان اعداد و ارقام غیر واقعی : بیشتر پروژه‌ها توسط یک تیم انجام می‌شوند و رئیس شما به خوبی از میزان و کیفیت کاری که شما انجام داده‌اید باخبر است. پس از گفتن جملاتی مانند این که من ۷۰ ساعت در هفته کار کرده‌ام یا من میزان فروش سال قبل را ۳۲ درصد افزایش داده‌ام، وقتی که همه‌ی تیم می‌دانند شما این‌کار را انجام نداده‌اید اجتناب کنید. 
درخواست پاداش( ask raise)
  •  محدود کردن و دست کم گرفتن خود: اکثر مردم و به ویژه زنان تمایل دارند تا درخواست خود را با کلماتی مانند «من این‌طور حس می کنم» یا «من معتقدم» بیان کنند. دیانا فیزون یکی از مدیران شرکت Flynn Heath Holt که در زمینه‌ی پرورش مدیران زن فعالیت می‌کنند این گونه کلمات را دزدان قدرت می‌نامد. وی در این باره می‌گوید: «تمرین کنید که در مورد خواسته‌های خود راحت و بدون هیچ محدودیتی سخن بگویید.»

نکات دیگر:

در بعضی ازمواقع شاید ترجیح دهید تا هنگامی که رئیس شما در مورد رشد و پیشرفت صحبت می‌کند یا در مورد مسولیت‌های جدید شما سخن می‌گوید درخواست خود را مطرح کنید. در این گونه مواقع حتما مطمئن شوید که زمان کافی و مناسبی برای این کار وجود دارد و مدیرتان عجله‌ای برای ترک جلسه ندارد.

هنگام تمرین برای بیان درخواستتان صدای خود ضبط کنید و به آن گوش بدهید. به این ترتیب می‌توانید نقاط ضعف جملات و همچنین تن صدا و لحن گفتگوی خود را بهتر آنالیز کنید. به احتمال زیاد این کار برای شما خسته کننده باشد، ولی تاثیر زیادی در موفقیت شما خواهد داشت.درخواست خود را با یک دوست تمرین کنید. بهتر است مانند یک جلسه‌ی کاری دوست شما درمقابلتان بنشیند و درخواست خود را برای او مطرح کنید. از او بخواهید که صادقانه نقاط ضعف شما را بیان کند. شما می‌توانید این کار را در مقابل یک آینه نیز انجام دهید.

درخواست پاداش( ask raise)

اولین قدم برای دریافت ترفیع، پاداش و ... درخواست کردن است. این کار نیاز به انتخاب، بحث، تصمیم گیری دارد تا به نتیجه برسید. آیا تا به حال در این کار موفق شده‌اید؟ همان‌طور که گفتیم ساده ترین راه برای موفقیت این است که برنامه شما برای سوالاتی مانند چه کسی، چه چیزی، کجا، چرا، چه زمانی و چه چیزی جواب درست و مناسبی داشته باشد. به‌طور خلاصه برای داشتن یک درخواست موفق باید به پنج نکته زیر توجه کنید:

  • توضیح کلی از وضعیت خود در شرکت وکارهایی که انجام داده‌اید
  •  بیان دلایل استحقاق شما برای دریافت این پاداش
  •  ارائه‌ی مدارک و توضیحات لازم برای  اثبات سخنان خود
  •  اعلام درخواست پاداش
  •  اتمام سخنان خود با یک نتیجه‌گیری عالی

بعد از درخواست:

به احتمال زیاد مدیرتان بعد از شنیدن سخنان شما نمی‌تواند بلافاصله به این درخواست پاسخ مثبت یا منفی بدهد؛ او از شما زمان خواهد خواست تا با مدیران دیگر صحبت کند و اطلاعات شما را بررسی کنند. از او به خاطر وقتی که در اختیار شما گذاشته است تشکر کنید، و این فرصت را در اختیار وی قرار دهید. اما اگر بعد از یک هفته هیچ خبری دریافت نکردید دوباره با مدیران خود ارتباط برقرار کنید. در ضمن شما حتما باید آمادگی دریافت جواب منفی را نیز داشته باشید. اگر چنین اتفاقی افتاد سعی کنید مزیت‌های دیگری مانند روزهای تعطیلی بیشتر ، شرایط و رتبه‌ی کاری بهتر یا کارکردن از خانه در روزهای تعطیل و غیره را درخواست کنید. موافقت با این گونه مزایا برای کارفرمایان راحت‌تر از موافقت با پاداش مادی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات