اپل macOS Mojave را با تم تیره معرفی کرد

دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۶
مطالعه 5 دقیقه
اپل macOS 10.14 را با نام Mojave و ویژگی‌هایی مانند قالب‌گرافیکی تیره و ابزار بهبود‌یافته‌ی ثبت اسکرین‌شات معرفی کرد.
تبلیغات

اپل برای ششمین سال متوالی، لحظاتی پیش نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل دسکتاپ خود را طی رویداد WWDC معرفی کرد. کوپرتینونشین‌ها نام موهاوی را برای macOS 10.14 برگزیده‌اند، این نام از صحرای کالیفرنیا-نوادا گرفته شده است. در ادامه با زومیت همراه باشید تا با قابلیت‌های جدید این سیستم‌عامل آشنا شویم.

همان‌طور که پیش‌تر ویدیویی از macOS Mojave منتشر شده بود، نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل دسکتاپ اپل، تم تیره یا Dark Mode در سطح سیستمی را نیز در بر دارد که به‌موجب آن، رابط کاربری با المان‌هایی به رنگ مشکی یا خاکستری، ظاهر جذاب‌تری به خود می‌گیرد. تم تیره، یکی از مورد انتظارترین قابلیت‌هایی است که کاربران سیستم‌عامل macOS به دنبال اضافه‌شدن آن بودند؛ کوپرتینونشین‌ها مدعی هستند که ظاهر دارک مود از صحرای موهاوی الهام گرفته شده است.

Dark Mode macOS Mojave

Dynamic Desktop یکی دیگر از قابلیت‌های جدید موهاوی محسوب می‌شود که به‌موجب آن، ظاهر دسکتاپ در طول روز، صبح، بعد از ظهر و عصر به‌صورت جزئی تغییر می‌کند. Desktop Stacks نام قابلیت دیگری است که به سیستم‌عامل دسکتاپ اپل اضافه می‌شود که با دسته‌بندی محتوای دسکتاپ براساس نوع محتوا، تاریخ یا تگ، به محیط macOS سامان دهد. قابلیت Gallery View به کاربر اجازه می‌دهد تا محتوا را به فُرمی مشابه Photos به همراه نمایش متاداده‌ی مربوطه در سایدبار دوم مشاهده کند، به‌موجب نسخه‌ی جدید macOS کاربر می‌تواند در داخل فایندر، تصاویر را بچرخاند یا اصلاحات ابتدایی را روی آن‌ها پیاده کند.

Stacks macOS Mojave

ابزار ثبت اسکرین‌شات در macOS نیز بهبودهایی را به‌خود می‌بیند و اکنون کاربر می‌تواند با آن از محتوای به‌نمایش در آمده در محیط سیستم‌عامل، فیلم‌برداری کند. ویژگی پیوستگی یا Continuity اکنون قابلیت جدیدی موسوم به Continuity Camera را در بطن خود دارد که به‌موجب آن می‌توان دوربین آیفون را از طریق macOS برای ثبت یک عکس دلخواه یا اسکن اسناد فعال کرد و محتوای ثبت‌شده را بلافاصله روی دسکتاپ مورد استفاده قرار داد.

News macOS Mojave

مک او اس موهاوی اکنون Apple News را نیز در بطن خود دارد؛ اپلیکیشنی که برای نخستین بار، دو سال پیش با iOS معرفی شد، نسخه‌ی مک این اپلیکیشن قابلیت Stocks برای پایش سهام را نیز دارد، ضمن اینکه همانند نسخه‌ی به‌روز این اپلیکیشن برای آیپد، در نسخه‌ی مک نیز، یک سایدبار وجود دارد. همراه با News، اپلیکیشن‌های Home و Voice Memos نیز به موهاوی اضافه شده‌اند.

Home macOS Mojave

اپل به همراه موهاوی، چند قابلیت برای افزایش امنیت سیستم‌عامل دسکتاپ خود نیز معرفی کرد که به‌موجب آن‌ها از دوربین، میکروفون، دیتابیس ایمیل کاربر، تاریخچه‌ی پیام‌ها و سایر داده‌های خصوصی، به‌صورت پیش‌فرض محافظت می‌شود. در نسخه‌ی جدید مرورگر سافاری، قابلیت بهبودیافته‌ی Intelligent Tracking Prevention، کلید‌های لایک یا اشتراک‌گذاری و ویجت‌های کامنت‌گذاری را از ردگیری کاربر بدون اجازه‌ی وی منع می‌کند.

سافاری اکنون هنگام وب‌گری کاربران، اطلاعات سیستمی ساده‌شده‌ای را ارائه می‌دهد تا بدین ترتیب از ردگیری آن‌ها براساس پیکره‌بندی سیستم جلوگیری شود. نسخه‌ی به‌روزشده‌ی سافاری حین ایجاد حساب کاربری آنلاین توسط کاربر، به‌صورت خودکار رمزهای عبور قدرتمندتری را تولید می‌کند و رمزهای عبوری را که پیش از این توسط کاربر استفاده شده‌اند، مشخص می‌کند تا وی بتواند در صورت لزوم آن‌ها را تغییر دهد.

در سیستم‌عامل موهاوی، Mac App Store نیز دستخوش تغییر شده است و اکنون از المان‌های طراحی اپ استور iOS بهره می‌برد. تاکنون فروشگاه اپلیکیشن مک از تب‌های Featured، Top Charts و Categories برای یافتن اپ‌های جدید بهره می‌برد؛ اما در نسخه‌ی جدید شاهد تب جدیدی موسوم به Discover هستیم، ضمن اینکه تب‌های مجزای Create، Work، Play و Develop نیز اضافه شده‌اند. نسخه‌ی جدید فروشگاه مک، اکنون ویدیوهایی از پیش‌نمایش اپ‌ها را نیز در بطن خود دارد.

Mac App Store macOS Mojave

اپل در جریان رویداد امشب، بهبودهای صورت‌گرفته در GPU-‌های اکسترنال و فریم‌ورک Metal را نیز به نمایش گذاشت و اعلام کرد که اگرچه سیستم‌های عامل macOS و iOS با هم ادغام نمی‌شوند؛ اما در قالب پروژه‌ای که برای چندین سال در جریان بوده است، توسعه‌دهند‌گان خواهند توانست اپ‌های iOS را به مک بیاورند. در فاز اول، اپل اپلیکیشن‌های نیوز، استاکس، وُیس مموز و هوم را به مک آورده است؛ اما توسعه‌دهندگان می‌توانند از سال ۲۰۱۹، اپلیکیشن‌های iOS خود را نیز به macOS بیاورند.

توسعه‌دهندگان رجیسترشده از امروز می‌توانند نسخه‌ی بتای macOS 10.14 را با استفاده از Developer Center اپل تجربه کنند؛ اما نخستین نسخه‌ی بتای عمومی این سیستم‌عامل احتمالا تا دو هفته‌ی دیگر منتشر خواهد شد. نسخه‌ی نهایی در پاییز سال ۲۰۱۸ در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. نسخه‌ی عمومی موهاوی، پاییز امسال در قالب یک به‌روزرسانی رایگان برای کامپیوترهای مک معرفی شده در اواسط سال ۲۰۱۲ و بعدتر در کنار مک پروهای سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ با کارت‌های گرافیک سازگار با Metal‌ منتشر خواهد شد.

نظر شما در خصوص نسخه‌ی جدید macOS چیست؟ آیا تغییرات ایجادشده کافی به‌نظر می‌رسند؟ نظر خود را با ما و سایر کاربران عزیز زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات