میکرون تولید انبوه حافظه‌ GDDR6 را آغاز کرد

سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با آغاز تولید انبوه حافظه‌ی GDDR6‌ میکرون، می‌توان به‌زودی شاهد عرضه‌ی آن‌ها در کنار پردازنده‌های گرافیکی جدید باشیم.
تبلیغات

تولید و عرضه‌ی حافظه‌های سریع‌تر عموما به معنای پیش‌درآمدی برای عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی جدیدتر نیز است. حال امروز شرکت میکرون (Micron) از تولید انبوه حافظه‌ی نسل جدید و بسیار سریع‌ GDDR6 خبر داد که احتمالا در عموم کارت‌های گرافیک مخصوص بازی یا محاسبات سنگین پردازشی در دیتاسنتر‌ها به کار گرفته شود. میکرون در حال حاضر تولید چیپ‌های حافظه‌ی ۸ گیگابایتی را آغاز کرده است. بدین ترتیب درحال حاضر هر سه تولید‌کننده‌ی بزرگ ماژول حافظه (میکرون، سامسونگ و اس‌کی هاینیکس) عملیات تولید نسل جدید حافظه‌ها را آغاز کرده‌اند. 

طبق اعلام مدیران این شرکت، نسل جدید حافظه‌ی GDDR6 سرعتی بین ۱۰ تا ۱۴ گیگابیت بر ثانیه به ازای هر پین و در ولتاژ ۱.۲۵ تا ۱.۳۵ ولت به همراه خواهد داشت. این در حالی است که پین‌های GDDR5 هر یک به ولتاژ ۱.۵ تا ۱.۶ ولت نیازمند بود. 

به گفته‌ی میکرون، نسل جدید حافظه‌ی GDDR ارتقاء قابل توجهی نسبت به نمونه‌ی فعلی به‌کاررفته در کارت‌های گرافیک به همراه خواهد داشت. در کنار بازی‌های کامپیوتری و محاسبات سنگین و پیچیده‌ی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، تجهیزات رده‌بالای شبکه، کنترلر‌های RAID و سیستم‌های خودرو نیز از این حافظه‌‌های فوق‌سریع بهره خواهند برد. در حال حاضر و در آزمایش‌های انجام‌شده، حافظه‌ی GDDR6‌ سرعتی معادل ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه را به همراه خواهد داشت که بیش از دو برابر سرعت حافظه‌ی LPDDR5 است.

حافظه GDDR6

GDDR6 سرعت به‌‌مراتب بهتری نسبت به GDDR5 و حتی GDDR5X خواهد داشت. چیپ‌های ۱۲ گیگابیت‌ بر‌ ثانیه این نوع حافظه‌ی جدید افزایش پهنای باند ۵۰ درصدی نسبت به قوی‌ترین نمونه‌های GDDR5 دارند. این برتری در خصوص انواع GDDR5X نیز صادق است؛اما حافظه‌ی جدید GDDR6 با چیپ‌ ۱۴ گیگابیت‌ بر‌ ثانیه، ۱۷ درصد پهنای باند بیشتری نسبت به سریع‌ترین نمونه‌ی GDDR5X در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

GDDR5X به هیچ وجه موفق نبود و به‌جز کارت‌های گرافیک پاسکال انویدیا، در محصول‌ دیگری به کار گرفته نشد؛ اما حافظه‌ی جدید GDDR6 خود را برای کاربرد‌های گسترده‌ای آماده می‌کند. این نوع حافظه‌ از یک جفت کانال ۱۶ بیتی در هر یک از چیپ‌های خود بهره می‌برد؛ این در حالی است که GDDR5 و GDDR5X از تنها یک کانال ۳۲ بیتی در هر یک از چیپ‌های خود استفاده می‌کنند. این موضوع شاید برای کارت‌های گرافیک که حجم زیادی از داده را به‌صورت پیوسته می‌نویسند یا می‌خوانند، تأثیر زیادی نداشته باشد؛ اما در سایر کاربرد‌ها بهبود‌های محسوسی به همراه خواهد داشت. کانال‌های کوچک‌تر و بیشتر حافظه امکان دسترسی تصادفی با سرعت بالاتر به ارمغان خواهند آورد. 

حافظه GDDR6

به گفته‌ی میکرون، این شرکت در حال حاضر تعدادی از نمونه‌های اولیه را در اختیار شرکای تجاری خود قرار داده است تا آن‌ها عملیات طراحی کنترلر‌ها و سایر بخش‌های مورد نیاز را برای استفاده در کنار نسل جدید این حافظه‌های آغاز کنند. 

با آغاز عرضه‌ی حافظه‌های GDDR6، شاهد رقابت جذابی بین آن‌ها و حافظه‌های فوق‌سریع HBM2 ساخت AMD‌ خواهیم بود که به تازگی محبوبیت زیادی پیدا کرده و علاوه بر کارت‌های گرافیک ساخت این شرکت، شاهد استفاده‌ی آن‌ها در سریع‌ترین کارت‌های گرافیک انویدیا نیز بودیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات