انویدیا از نسخه CEO کارت گرافیک تایتان V رونمایی کرد

دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نسخه‌ی جدید و ۳۲ گیگابایتی کارت گرافیک Titan V، قدرتمند‌ترین نمونه‌ی تولیدشده توسط انویدیا به شمار می‌رود.
تبلیغات

جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، طی سال‌های گذشته کنفرانس‌های جذابی را میزبانی کرده است؛ به‌خصوص با تأکید بر هوش مصنوعی و پردازنده‌های مخصوص آن. پردازنده‌های تایتان ایکس و تایتان وی برخی از محصولات توانمند و جذابی هستند که در این کنفرانس‌ها معرفی شده‌اند. حال بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی پردازنده‌های گرافیکی، از نسخه‌ی جدید و محدود اَبَرکارت گرافیک خود با نام Titan V CEO Edition رونمایی کرده است. این پردازنده‌ی گرافیکی در کنار برادران توانمند خود با واحد گرافیکی GV100 و معماری Volta، مخصوص پردازش‌های سنگین محاسباتی و الگوریتم‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی است.

انویدیا تایتان وی CEO Edition ظاهرا به‌صورت عمومی (حداقل در حال حاضر) عرضه نخواهد شد. بزرگ‌ترین بهبود انجام‌گرفته در این پردازنده، تجهیز به ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی رم HBM2‌ است. با این حال نباید به این محصول به‌عنوان نسخه‌‌ای تنها مجهز به حافظه‌ی رم بیشتر نگریست؛‌ بهبود‌های متعدد انویدیا در این کارت گرافیک آن را به گزینه‌ای منحصربه‌فرد و البته بسیار قدرتمند تبدیل کرده است.

به دلیل عدم عرضه‌ی عمومی این کارت گرافیک، اطلاعات دقیقی از آن در دسترس نیست؛ با این حال دو مشخصه مهم در خصوص نسخه‌ی CEO Edition تایتان وی، منتشر شده است:

  • انویدیا از ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی رم جدید HBM2 استفاده کرده است.
  • نسخه‌ی CEO Edition تایتان وی از هر چهارم کنترلر حافظه و ROP خود بهره می‌برد؛ درحالی‌که تنها سه عدد از این کنترلر‌های در نسخه‌ی عادی تایتان V فعال بودند.

استفاده‌ی نمونه‌ی عادی تایتان وی از سه ROP و کنترلر حافظه باعث می‌شود تنها ۷۵ درصد از پهنای باند، انتقال پیکسل و حافظه‌ی کش L2 نسبت به برادر جدیدتر و توانمندتر خود، بهره ببرد. این موضوع باعث شده است تفاوت بزرگ‌تری بین پردازنده‌های گرافیکی Titan V، نسخه‌ی CEO Edition آن و کارت گرافیک Tesla V100 ایجاد شود و بدین ترتیب تمامی محصولات رده‌ بالای انویدیا منحصربه‌فرد هستند و جذابیت خود را برای کاربران حفظ کنند.

مشخصات

Titan V CEO Edition

Titan V

Tesla V100

Titan XP

تعداد هسته‌های CUDA

۵۱۲۰

۵۱۲۰

۵۱۲۰

۳۸۴۰

تعداد ROP

۱۲۸

۹۶

۱۲۸

۹۶

فرکانس کاری

نامعلوم

۱۲۰۰ مگاهرتز

نامعلوم

۱۴۸۵ مگاهرتز

حداکثر فرکانس کاری

نامعلوم

۱۴۵۵ مگاهرتز

۱۳۷۰ مگاهرتز

۱۵۸۲ مگاهرتز

پهنای باند

۴۰۹۶ بیت

۳۰۷۲ بیت

۴۰۹۶ بیت

۳۸۴ بیت

سرعت نرخ داده در پهنای باند

۹۰۰ گیگابیت بر ثانیه

۶۵۳ گیگابیت بر ثانیه

۹۰۰ گیگابیت بر ثانیه

۵۴۷ گیگابیت بر ثانیه

حافظه‌ی رم

۳۲ گیگابایت

۱۲ گیگابایت

۱۶ گیگابایت

۱۲ گیگابایت

حافظه‌ی کش L2

۶ مگابایت

۴.۵ مگابایت

۶ مگابایت

۳ مگابایت

توان پرادزشی (یادگیری عمیق)

۱۲۵ ترافلاپس

۱۱۰ ترافلاپس

۱۱۲ ترافلاپس

نامشخص

پردازنده گرافیکی

GV100

GV100

GV100

GP102

تعداد ترانزیستور

۲۱.۱ میلیارد

۲۱.۱ میلیارد

۲۱.۱ میلیارد

۱۲ میلیارد

معماری

Volta

Volta

Volta

Pascal

لیتوگرافی ساخت

۱۲ نانومتری

۱۲ نانومتری

۱۲ نانومتری

۱۶ نانومتری

قیمت

نامشخص

۲۹۹۹ دلار

۱۰٬۰۰۰ دلار

۱۲۹۹ دلار

طبق موارد مذکور، انویدیا Titan V CEO Edition کارت گرافیکی با بهبود‌های مختصر و حافظه‌ی بیشتر نسبت به برادر ارزان‌تر خود نیست و توانایی‌های بیشتری به همراه دارد. تغییرات ساختار این پردازنده باعث شده است بهبود عملکرد و پهنای باند معناداری داشته باشد. موردی که به اعتقاد کارشناسان تأثیر زیادی روی تجربه‌ی کاربری در محاسبات پیچیده و هوش مصنوعی خواهد داشت. 

انویدیا طی پستی در بلاگ خود، توان پردازشی این کارت گرافیک جدید را ۱۲۵ ترافلاپس اعلام کرده است. با توجه به توان پردازشی ۱۱۰ ترافلاپسی تایتان وی، ظاهرا بهبود‌های رخ‌داده فراتر از موارد مذکور است و فرکانس کاری بیشتر و تغییراتی در واحد SM نیز انجام شده است.

انویدیا تایتان وی / Nvidia Titan V

در حال حاضر انویدیا صاحبان کارت گرافیک تولید محدود Titan V CEO Edition را انتخاب می‌کند. با این حال و با توجه به تغییرات گسترده‌ی ساختار این کارت گرافیک، بعید به نظر می‌رسد که انویدیا پس از عرضه‌ی محدود، فروش آن را آغاز نکند. توسعه‌ی درایور مخصوص نیز امری بسیار زمان‌بر است که با توجه به سابقه‌ی انویدیا، خبر از عرضه‌ی گسترده‌ی احتمالی غول دنیای پردازنده‌های گرافیکی در آینده می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات