قیمت گوشی ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافت؛ واردات مسافری به جای رسمی

شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
هنوز گوشی با نرخ آزاد وارد بازار کشور نشده؛ اما قیمت‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.
تبلیغات

تا پیش از این واردات گوشی با دلار ۴۲۰۰ تومانی صورت می‌گرفت و از حدود ۱۰ روز پیش ثبت سفارش با نرخ مصوب غیرممکن شد. بر این اساس طی جلسه‌ی دوشنبه‌ی هفته‌ی گذشته که در آن معاون اقتصادی رئیس جمهور، رئیس اتحادیه‌ی واردکنندگان گوشی موبایل، تبلت و لوازم جانبی، رئیس اتحادیه‌ی موبایل و لوازم صوتی و تصویری، کارشناسان و فعالان حوزه‌ی تلفن همراه حضور داشتند، اعلام شد که تا هفته‌ی آینده این نرخ برای واردت گوشی مشخص می‌شود.

درحالی‌که ثبت سفارش برای واردت غیرممکن شده است و از حدود ۱۰ روز پیش هیچ گوشی هوشمندی به شکل رسمی وارد بازار کشور نشده، اما قیمت‌‌ها به‌شدت افزایش یافته است. اگرچه تا پیش از این نیز شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم اما نرخ جدید بازار موبایل در حالی صورت گرفته که هیچ کالای جدیدی وارد نشده است. از سوی دیگر اتفاق جالبی که افتاده واردات گوشی به شکل مسافری صورت می‌گیرد. به‌گفته‌ی رئیس اتحادیه‌ی دستگاه‌های مخابراتی، بازرگانان موبایل، کارت بازرگانی را کنار گذاشته و به‌صورت شخصی ازطریق گذرنامه و به شکل مسافری، گوشی وارد می‌کنند.

مهدی محبی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر می‌گوید هم‌اکنون به دلایلی که مشخص نیست، سیستم گمرک باز است و هر مسافر با یک گذرنامه می‌تواند تا ۵ هزار گوشی را به‌صورت مسافری وارد کشور کند. به همین دلیل بازرگانان با پرداخت عوارض گوشی مسافری، نسبت به واردات گوشی اقدام می‌کنند و دست از واردات رسمی تجاری کشیده‌اند.

با همه‌ی این تفاسیر، مشخص نیست که این بازرگانان با ارز چه نرخی گوشی وارد می‌کنند و از سوی دیگر به‌دلیل اینکه هیچ نظارتی در بازار صورت نمی‌گیرد، گوشی را با نرخ دلخواه‌شان به فروش می‌رسانند که مصداق آن را می‌توان در عرضه‌ی آیفون‌های اپل دید که هم‌اکنون با قیمت بیش از ۱۰ میلیون تومان در بازار موجود است.

البته به‌گفته‌ی فعالان بازار، بسیاری از فروش گوشی ممانعت می‌کنند و جنس در بازار بسیار کمیاب شده است. این در حالی است که اجناس قدیمی با دلار ۴۲۰۰ تومان موجود است؛ اما بعد از تصویب نرخ ارز با قیمت بالاتر که گفته می‌شود احتمالا ۶۵۰۰ برای آن تعیین می‌شود، احتمالا شاهد افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت‌های موبایل خواهیم بود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات