معرفی استارتاپ‌هایی با هدف ساخت مجدد اینترنت

شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
استفاده از فناوری بلاک‌چین روزبه‌روز در حال گسترش است و این بار استارتاپ‌ها به دنبال ساخت اینترنتی سریع‌تر و امن‌تر با استفاده از این فناوری هستند.
تبلیغات

امروزه کسب‌وکارهای زیادی سعی دارند با استفاده از تکنولوژی‌های جدید مشکلات قدیمی و بی‌شماری را حل کنند. هفته‌ی تکنولوژی لندن یکی از رویدادهایی است که جدیدترین تکنولوژی‌ها و دستاوردها در آن به معرض نمایش گذاشته می‌شود. به‌عنوان مثال رونمایی از راه‌اندازی یک مرکز شتاب‌دهنده‌ی جدید با هدف حمایت از تکنولوژی بلاک‌چین یکی از اتفاق‌های مهم این رویداد بود.

دلیل انجام این کار شاید تعداد رو به افزایش استارتاپ‌هایی باشد که در زمینه‌ی بلاک چین فعالیت می‌کنند و قصد دارند از این طریق اینترنت سریع‌تر و امن‌تری را به مردم ارائه دهند. اینترنتی که فعالیت‌های آن توسط غول‌های بزرگ تکنولوژی مدیریت نشود و خدمات منصفانه‌تری به مشتری ارائه دهد. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به معرفی پنج استارتاپی می‌پردازیم که با استفاده از فناوری بلاک‌چین قصد دارند تعریف جدیدی از اینترنت ارائه دهند.

استارتاپ DADI

طبق گزارش Gartner در سال ۲۰۱۷ بخش مرتبط با رایانش ابری حدود ۲۶۰ میلیارد دلار ارزش داشت و رقم آن همچنان رو به افزایش است. به همین میزان نگرانی از ظرفیت ذخیره‌سازی، سرعت و امنیت نیز بیشتر می‌شود و بازار تکنولوژی را تحت تأثیر قرار داده است. DADI استارتاپی است که از معماری غیرمتمرکز برای یک اینترنت دموکراتیک استفاده می‌کند. این استارتاپ که اهداف بلندپروازانه دارد بعد از جذب سرمایه‌ی ۲۹ میلیون دلاری، در حال ساخت مجموعه‌ای از خدمات تحت وب توسط شبکه‌ی ابری غیرمتمرکز است. خدمات این استارتاپ جایگزینی برای مراکز داده‌ی مرسوم ارائه کرده است که انرژی بسیار زیادی برای راه‌اندازی احتیاج دارد. انرژی که از طریق سخت افزار موجود در منازل مسکونی، ادارات و شرکت‌ها تأمین می‌شود.

شبکه‌های DADI با استفاده از دستگاه‌هایی مانند رایانه‌های شخصی، لپ‌تاپ و کنسول‌های بازی که در سه چهارم مواقع در حالت استندبای (آماده به کار) هستند نیروی محاسباتی قابل توجهی را برای مراکز داده اختصاص می‌دهد. درحالی‌که سایر کسب‌وکارهای سنتی به هر قیمتی دنبال رشد و پیشرفت هستند، استارتاپ DADI امکان ساخت اینترنت سبزتری (بدون عواقب برای محیط‌زیست) را برای مشتری‌های خود فراهم می‌کند.

استارتاپ Agorai

استارتاپ Agorai یکی از هزاران شرکتی است که گمان می‌کند تکنولوژی‌های هوش مصنوعی نقش مهمی در زیرساخت‌های دیجیتالی آینده ایفا خواهند کرد. این تکنولوژی‌ها هر روز نقش پررنگ‌تر و هوشمندانه‌تری در زندگی روزانه‌ی ما ایفا می‌کنند. اما سیستم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای رسیدن به آن نقطه به حجم وسیعی داده برای یادگیری نیاز دارند. استارتاپ Agorai نیز دقیقا برای رفع این مشکل تلاش می‌کند.

این استارتاپ بازاری را فراهم کرده است تا صاحبان مجموعه داده، اطلاعات خود را با اعضای جامعه‌ی هوش مصنوعی به اشتراک بگذارند. همچنین محلی برای نوآوران حوزه‌ی هوش مصنوعی به وجود آورده است تا ابزارهای خود را در اختیار دیگران قرار دهند. این استارتاپ معتقد است هوش مصنوعی نباید تنها در اختیار شرکت‌های بزرگ با بودجه‌های بالا قرار بگیرد بلکه باید توسط تمام سازمان‌ها با هر اندازه‌ای قابل استفاده باشد.

internet

استارتاپ Wibson

امروزه شاهد این هستیم که داده‌ی شخصی تا چه اندازه مهم است و در قلب مدل‌های کسب‌وکار شرکت‌های تکنولوژی جهانی جا دارد. به نظر می‌رسد این روند در آینده نیز ادامه داشته باشد و بسیاری معتقدند باید برای آن جایگزینی پیدا شود.

Wibson یک استارتاپ آمریکایی است که با استفاده از فناوری بلاک‌چین، مصرف‌کنندگان را صاحبان قانونی اطلاعات شخصی خود می‌داند و قصد دارد واسطه‌های تبلیغی تبادل داده را از میان بردارد. این استارتاپ مانند یک بازار است و به کاربران اجازه می‌دهد از داده‌های خود و با شرایط تعیین شده توسط خودشان درآمد کسب کنند. با همه‌گیری شدن این سرویس مصرف‌کنندگان داده نیز به داده‌های باکیفیت و تأیید شده دسترسی خواهند داشت. قانون حفاظت از اطلاعت عمومی یا GDPR به‌تازگی برای دفاع از حریم خصوصی شهروندان اروپایی راه‌اندازی شده است و این سرویس کمک می‌کند قانون حفاظت از اطلاعت شخصی برای همه‌ی کاربران اعمال شود.

استارتاپ Verasity

این روزها گوگل با انتقادهای شدیدی از طرف سازندگان و تبلیغ‌کنندگان روبه‌رو می‌شود و این فرصت خوبی برای استارتاپ‌های مانند Verasity است تا خودشان را به کاربران ثابت کنند. این استارتاپ با استفاده از فناوری بلاک‌چین پیشنهادهای جالبی به تولیدکنندگان محتوا و مشتری‌های آن‌ها ارائه می‌دهد. 

این پلتفرم شانس بینندگان برای برنده شدن جایزه را از طریق تماشای آگهی‌های تبلیغاتی و به اشتراک گذاشتن ویدئو بالا می‌برد. سازندگان نیز می‌توانند با در نظر گرفتن جوایزی، از بینندگان بخواهند برایشان تبلیغ کرده و درنتیجه اعضای کانال خود را افزایش دهند. با استفاده از این پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین تبلیغ‌کنندگان و صاحبان کانال‌ها دید و شناخت بهتری از معیارهای مخاطبان خود خواهند داشت.

block chain

استارتاپ IPFS

IPFS یک استارتاپ متن باز است که با محدودیت در فضای وب مبارزه می‌کند. هدف شرکت این است که با ساخت اپلیکیشن‌های توزیع شده، اینترنت سریع‌تر، ایمن‌تر و بازتری را تهیه کند. استارتاپ IPFS با استفاده از رمزگذاری و پشتیبانی محتوا، اینترنت امنی را به ناشران و مصر‌ف‌کنندگان ارائه خواهد داد.

این رمزگذاری همچنین عناصر محافظتی را برای جلوگیری از نفوذ مجرمان و هکرها تدارک دیده است. IPFS با افزایش قدرت عموم و ناشران، امیدوار است امنیت را در سراسر اینترنت برقرار سازد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات