واکنش وزیر ارتباطات در رابطه با اعتراض کاربران به ارسال پیامک تبلیغاتی

سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
در پی اعتراض مشترکان نسبت به دریافت پیامک‌ تبلیغاتی ناخواسته، وزیر ارتباطات در صفحه‌ی توییتر خود به این اعتراضات پاسخ داد.
تبلیغات

ارسال پیامک‌ تبلیغاتی ناخواسته همچنان موجبات نارضایتی کاربران را فراهم می‌کند و با وجود وعده و وعیدهای داده‌شده برای حل این معضل، هنوز هیچ اتفاقی در راستای جلوگیری از آن صورت نگرفته است.

شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۳ با تصویب آیین‌نامه «ساماندهی پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده»، ۳ نهاد وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد و مرکز ملی فضای مجازی را متولی این موضوع قرار داد؛ اما با وجود اقدامات صورت‌گرفته دراین‌باره، همچنان پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته معضلی برای مشترکان موبایل محسوب می‌شود.

دریافت پیامک‌ تبلیغاتی وقت و بی‌وقت، عدم رعایت حقوق شهروندی و عدم کارایی سامانه پیامکی لغو دریافت (با وجود اعلام چندین‌باره‌ی درخواست از سوی مشترکان)، عدم نظارت بر اپراتورهای ارزش افزوده (VAS) و دریافت ناخواسته نوتیفیکیشن‌ برای شرکت در مسابقات، پیامک‌های دروغین نصب رایگان اپلیکیشن و هزینه‌ای که مشترک متحمل می‌شود، از جمله مواردی هستند که از سوی کاربران در صفحه شخصی وزیر ارتباطات مطرح شده است.

به همین دلیل برخی مشترکان تلفن همراه، مشکلات ناشی ازدریافت گاه و بیگاه این‌گونه پیامک‌ها را از طریق شبکه اجتماعی توییتر به وزیر ارتباطات اعلام کردند.

این کاربران خواستار حل این مشکل شده‌اند و معتقدند که تأخیر در آگاه کردن مردم از خدمات ارزش افزوده پیامکی به بهانه ایجاد سامانه‌ای که وزیر ارتباطات چندی است قول آن را داده، تنها درآمد میلیاردی غیر مشروع برای اپراتورها به همراه دارد.

در پاسخ به این مشکلات، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه در حذف مزاحمت‌های پیامکی برخی اقدامات از گذشته انجام شده است، گفت:

به رسمیت نشناختن تبلیغات پیامکی برای مشاغل کوچک و در کنار آن حضور سودجویان همیشه فعال، عوامل رشد بازار خاکستری پیامک‌های تبلیغاتی است. به اعتقاد کارشناسان شرایط نامناسب فعلی با برنامه تصویب‌شده از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بهبود خواهد یافت.

جهرمی با تأکید بر اینکه شفاف‌سازی خدمات ارزش افزوده پیامکی، گامی مهم در جلوگیری از برخی سوءاستفاده‌ها شمرده می‌شود، اعلام کرد که در ماده ۲-۲ مصوبه ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه راهکار اصلی حل این معضل، شفاف‌سازی است، گفت:

سامانه موردن ظر در حال پیاده‌سازی است؛ البته در آخرین مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، لزوم شفاف‌سازی سرویس‌های ارزش افزوده برای مشترکان مورد تأکید قرار گرفته و مهلتی برای اقدام اپراتورها در نظر گرفته شده است. از سازمان تنظیم مقررات خواستم به موضوعات مربوط به کلاهبرداری‌های دیجیتال و ترغیب کاربران به نصب اپلیکیشن، رسیدگی کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات