نهایی شدن قرارداد اپل با کارتون سالون برای ساخت انیمیشن

سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
آیا اپل در رؤیای تسخیر بازار ویدیوی آنلاین و با نهایی کردن قرارداد ساخت انیمیشن با کارتون سالون، گامی دیگر به جلو خواهد برداشت؟
تبلیغات

اپل با انتخاب کارتون سالون (Cartoon Saloon) به‌عنوان مجری ساخت یک انیمیشن خبرساز شد.کارتون سالون استودیویی است که از بیست سال پیش در جنوب شرقی ایرلند و شهر توریستی کیلکنی فعالیت می‌کند؛ شهری که با دنیای سینما و فیلم بیگانه نیست و در نوامبر هر سال میزبانی فستیوال فیلم اروپا را بر عهده دارد.  کارتون سالون به‌طور جدی مشغول ساخت آثار تلویزیونی و سینمایی است که در این میان انیمیشن‌های مطرحی همچون آواز دریا (Song of the Sea)، راز کلر (Secret of Kells) و نان‌آور (The Breadwinner) باعث شده نام این شرکت و شهر ایرلندی بر سر زبان‌ها بیافتد. البته کارتون سالون در تولید سریال هم سابقه درخشانی دارد و رزومه همکاری آن با نت‌فلکیس نیز موفق و در خور توجه است.

اپل و استودیوی ایرلندی

انیمیشن آواز دریا اثر تام مور در سال ۲۰۱۵ در لیست نامزدهای دریافت جایز اسکار قرار گرفت. نام تام مور پی‌شتر در این لیست و البته در سال ۲۰۱۰ با انیمیشن راز کلر دیده‌ شده بود. انیمیشن زیبای راز کلر مورد توجه بسیاری قرار گرفت و برای تام مور و شهر کیلکنی و شرکت کارتون سالون اعتبار مناسبی فراهم کرد؛ تا آنجایی که انیمیشن آواز دریا با حمایت مالی چند کشور ساخته شد. در سال ۲۰۱۷ کارتون سالون همراه کارگردان دیگری با نام نورا تومی و انیمیشن نان‌آور (The Breadwinner) که نام اصلی آن پروانه است و به زندگی دختری در افغانستان می‌پردازد، در لیست نامزدهای جوایز اسکار قرار گرفت و نام شرکت ایرلندی در دنیای هنر بر سر زبان‌ها افتاد؛ اما این‌بار با خبرهایی از بلومبرگ، ماجرا رنگ و بوی دیگری پیدا کرده است. بلومبرگ از علاقه‌مندی اپل، غول تکنولوژی سخت‌افزار و نرم‌افزار دنیا برای مشارکت با این شرکت ایرلندی گزارش‌هایی منتشر کرده که توجه‌ها را از همه جهان به کارتون سالون جلب کرده است.

اپل و استودیوی ایرلندی

به گزارش بلومبرگ، مذاکراتی خصوصی بین اپل و کارتون سالون درباره نهایی شدن قرارداد حق انتشار یک فیلم ساخته‌نشده در حال انجام است. بلومبرگ هیچ جزئیاتی در مورد اینکه این فیلم در مورد چه چیزی خواهد بود یا نام آن چه خواهد بود، بیان نکرده است. این فیلم احتمالاً تا سال دیگر پخش نخواهد شد؛ ولی اپل از هم‌اکنون به دنبال خرید حق توزیع فیلم در ایالات‌متحده و بعضی از کشورها است. البته این قرارداد هنوز بسته نشده است و می‌تواند هیچ‌وقت هم‌بسته نشود؛ اما این ماجرا نشان بارزی از جاه‌طلبی‌های جدید اپل است. اپل می‌خواهد با پشتوانه هنگفت سرمایه خود وارد بازار پررونق ویدیوی آنلاین شود و این خبر خوبی برای نت‌فلیکس، آمازون و گوگل نیست. هم‌زمان اپل چند قرارداد برای شبکه‌های تلویزیونی و فیلم مستند هم منعقد کرده؛ اما تاکنون نام هیچ کدام فاش نشده است.

اپل و استودیوی ایرلندی
مقاله‌های مرتبط:

    باوجود آیتونز که محبوب‌ترین فروشنده موزیک در دنیای دیجیتال به‌حساب می‌آید، ورود به بازار فروش آنلاین ویدیو باید هم برای شرکت اپل جذاب باشد. آن‌ها این تجربه را با برنامه سیاره اپلیکیشن‌ها (Planet of the Apps) داشته‌اند و البته به این نتیجه رسیده‌اند که باید گام‌های محکم‌تری برای رقابت در عرصه محصولات تصویری بردارند. با حضور و استخدام جیمی ارلیچ و زک ون آمبورگ (از مدیران موفق و خلاق صنعت تلویزیون) در اپل و خرج بودجه حداقل یک‌ میلیاردی در طی یک سال، تشخیص هدف‌گذاری شرکت اپل برای تسخیر قلب بازار پررونق ویدیو کار سختی نیست. در سمت دیگر، استودیوهای هالیوودی و شرکت‌های پخش ویدیوی آنلاین، سالانه میلیاردها دلار صرف تولیدات جدید خود می‌کنند تا در عرصه رقابت دست بالا را داشته باشند؛ اما وقتی صحبت از رقیبی همانند اپل پیش می‌آید که روی گنج تکنولوژی و خلاقیت نشسته است و ثروت هنگفتی برای سرمایه‌گذاری در اختیار دارد، این برتری تا به چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ اپل می‌تواند با هر شرکت سرگرمی که بخواهد، پای میز مذاکره بنشیند و حتی برای خرید کامل آن اقدام کند؛ آن‌هم با شیوه مذاکره خاص اپلی‌ها که ریشه در اعتمادبه‌نفس فوق‌العاده و جیب پرپولشان دارد.

    در این میان صبحت و قراردادنویسی با کارتون سالون تنها بخشی از یک بلندپروازی جاه‌طلبانه در صنعت محصولات تصویری است. اپل در مورد چگونگی توزیع  محصولات جدیدش صحبتی نکرده است؛ ولی راه‌اندازی اپل تی‌وی در سال ۲۰۱۶ که در آیفون و آیپد نیز در دسترس است و به آینده تلویزیون شهره شده، نشان می‌دهد که اپل برای شیوه توزیع خود وابسته به یک شرکت خارجی نخواهد بود. خبرهایی از آماده‌سازی اپل برای راه‌اندازی یک تلویزیون با بودجه سنگین در سال ۲۰۱۹ شنیده می‌شود. اجرای پروژه‌هایی سریالی همچون اقتباس از اثر جاویدان ایزاک آسیموف به نام بنیاد (Foundation) نیز خبر از برنامه گسترده اپل در سال آتی برای کاربران و حتی فراتر از آن برای انقلابی در صنعت ویدیو دارد.

    اپل و استودیوی ایرلندی

    به‌جرئت می‌توان گفت استیو جایز (خالق اپل) در دنیای انیمیشن نیز جایگاهی والایی دارد. او با خرید زیرمجموعه خلاق و پویایی از شرکت جرج لوکاس، نام پیکسار را بر سر زبان‌ها انداخت؛ پیکسار سازنده انیمیشن جریان‌ساز داستان اسباب‌بازی (Toy Story) در سال ۱۹۹۵ با کمک دیزنی است. داستان اسباب‌بازی که اولین انیمیشن بلند پیکسار بود، دنیای انیمیشن را وارد تجربه‌ای جدید و شگفت‌آور کرد؛ تا جایی که تصمیم گرفته شده است در سال ۲۰۱۹ قسمت جدیدی از این انیمیشن به علاقه‌مندان ارائه شود. اکنون داستان اسباب‌بازی توسط بنیاد فیلم آمریکا در شمار ۱۰ فیلم برتر انیمیشن جهان شمرده می‌شود. امروز شرکت پیکسار صاحب جدیدی به نام کمپانی دیزنی دارد و باب ایگر که مدیرعامل والت دیزنی است، در پشت میز هیئت‌مدیره شرکت اپل نیز یک صندلی برای خود دارد. پس همکاری با متفکران اپل برای انیمیشن‌سازان خلاق، خوش‌یمن و موفقیت‌آمیز بوده است.

    اپل و استودیوی ایرلندی

    گزارش‌ شده است که اپل بودجه‌ای یک‌ میلیارد دلاری برای این کار به جریان انداخته است و خرید یک فیلم انیمیشن زیبا می‌تواند گزینه مناسبی برای موفقیت در این سرمایه‌گذاری باشد. توافق با یک شرکت انیمیشن‌سازی با فیلم‌های که جوایز زیادی برده‌اند و البته نامزد دریافت جایزه اسکار هم بوده‌اند و خرید حق توزیع یک فیلم نشان می‌دهد که اپل دوست دارد در مراسم اسکار نیز بدرخشد. این ماجرا خبر از ادامه جهت‌گیری و علاقه‌مندی اپل برای مشارکت و حضور جدی در بازار فیلم می‌دهد؛ تلاشی که هدف آن کسب جایگاهی بالا و درخور جاه‌طلبی اپل و زیبایی هنر انیمیشن بر پرده نقره‌ای سینما بعلاوه بوسه‌ای بر تندیس اسکار است.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات