تونل بورینگ، در مسیر فرودگاه شیکاگو اجرا می‎شود

یک‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ایلان ماسک با شرکت بورینگ قصد دارد طی پروژه‌ لوپ، مسیر ۴۰ دقیقه‌ای و ۳۰ کیلومتری بین فرودگاه و مرکز شهر شیکاگو را به ۱۲ دقیقه کاهش دهند.
تبلیغات

شرکت بورینگ کمپانی (Boring Company) و ایلان ماسک مدیر عامل آن، به دنبال توسعه سیستم لوپ (Loop) بین فرودگاه اُهیر (O'Hare) و مرکز شهر شیکاگو هستند. رام امانوئل شهردار شیکاگو اواخر سال گذشته از شرکت‌های دست‌اندرکار حمل‌ونقل خواست که برنامه‌های خود را برای احداث خط قطار سریع‌السیر از فرودگاه به سمت مرکز شهر ارائه دهند. بورینگ کمپانی نیز یکی از چهار شرکتی بود که پیشنهادات رقابتی خود را برای حضور در این پروژه ارائه داد.

Boring Company Loop / لوپ بورینگ کمپانی

لوپ یکی از بخش‌های سیستم حمل‌ونقل جدید ایلان ماسک را تشکیل می‌دهد، در حالی که پروژه فوق سریع هایپرلوپ نیز از دیگر طرح‌های کارآفرین سیلیکون ولی محسوب می‌شود. برخلاف هایپرلوپ که مسافران را در لوله‌های خلا با سرعت بیش از ۱۱۲۶ کیلومتر بر ساعت جابجا می‌کند، سیستم لوپ از واگن‌های ۱۶ نفری تشکیل خواهد شد که در تونل‌هایی شبیه هایپرلوپ ولی با سرعت حدود ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند. 

ایلان ماسک

به گزارش شیکاگو تریبیون، مقامات شهرداری و شرکت بورینگ کمپانی هنوز برنامه زمان‌بندی دقیق و برآورد هزینه‌ای برای این پروژه اعلام نکرده‌اند؛ اما تائید شده است که شرکت ایلان ماسک هزینه‌های این پروژه را حدود ۱ میلیارد دلار تخمین می‌زند. به نظر می‌رسد که ماسک این بار نیز در پروژه‌ای نوآورانه، به دنبال تغییر همیشگی سیستم حمل‌ونقل کنونی است. 

تحت برنامه لوپ، مسافران قادر خواهند بود طی زمان ۱۲ دقیقه و با پرداخت مبلغی بین ۲۰ تا ۲۵ دلار، بین مرکز شهر شیکاگو و فرودگاه اُهیر سفر کنند؛ این در حالی است که زمان تردد در مسیر فرودگاه به مرکز شهر، حدود ۴۰ دقیقه‌ است. بورینگ کمپانی تمام درآمد خود را از هزینه حمل‌ونقل، هزینه‌های بدست آمده توسط تبلیغات، حق انحصاری برند و فروش کالاها در داخل خودرو حفظ خواهد کرد. ماسک قصد دارد روی پروژه زیرساختی بسیار بزرگی سرمایه‌گذاری کند و بخشی از هزینه مورد نیاز خود را از طریق فروش محصولاتی مانند هدفون در سفر ۱۲ دقیقه‌ای تامین می‌کند؛ محصولاتی که احتمالاً از طریق نمایشگرهای لمسی تعبیه شده در داخل خودروی الکتریکی قابل خرید خواهند بود.

Boring Company Loop / لوپ بورینگ کمپانی

شهردار امانوئل در مورد خط ارتباطی جدید فرودگاه شیکاگو گفت:

شیکاگو همیشه در میان شهرهای آمریکا به عنوان پیشرو در عرصه حمل‌ونقل عمل کرده است. اگر شما به تاریخ شیکاگو نگاه کنید، همیشه می‌بینید که ما در زمینه حمل‌ونقل نوآوری داشته‌ایم، و آینده نیز از آن ما خواهد بود. وقتی که زمان این قدر ارزشمند باشد، من فکر می‌کنم چگونه می‌توان فاصله بین موتورهای اقتصادی و شغلی فرودگاه اُهیر و مراکز تجاری شهر شیکاگو را به عنوان شهری جهانی و پیشرو در ایالات متحده آمریکا کاهش داد.

در حال حاضر هزینه تاکسی‌های متداول بین فرودگاه و مرکز شهر تقریبا حدود ۶۰ دلار است؛ با این حساب می‌توان پروژه لوپ بورینگ کمپانی را با توجه به هزینه حدود ۲۰ دلاری، به عنوان وسیله نقلیه‌ای مقرون به صرفه قلمداد کرد. البته برای آینده این طرح و جزئیات بیش‌تر، باید منتظر ماند تا گذشت زمان صحت چنین ادعایی را ثابت کند. اگرچه ایده‌های بلندپروازانه ایلان ماسک تاکنون تحولات عمیقی در دنیای کنونی ایجاد کرده‌اند، اما نمی‌توان هزینه‌های اجرایی و مصرف انرژی آن‌ها را، نادیده گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات