هواوی کلاد امکان اجرای ویندوز 10 را در گوشی‌های هواوی فراهم می‌کند

یک‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از قابلیت تبدیل پرچم‌داران سال گذشته‌ی هواوی به رایانه‌ی رومیزی، اکنون هواوی پا را فراتر گذاشته و امکان اجرای کامل ویندوز ۱۰ را در گوشی‌هایش فراهم کرده است.
تبلیغات

امکان انتقال تجربه‌ی کامپیوتر شخصی به دستگاهی جیبی، از مدت‌ها پیش یکی از رؤیاهای عجیب و غریب صنعت فناوری بوده؛ اما تاکنون اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نشده است. برخی از بازیگران مطرح فناوری اکنون دست به ساخت محصولاتی با چنین مشخصاتی زده‌اند؛ اما برای کاربردی ساختن این دستگاه‌ها هنوز راه درازی در پیش است. هواوی در نمایشگاه CES Asia 2018 از آنچه در واقع دومین ایده‌ی این شرکت از مفهوم «گوشی شما به‌عنوان کامپیوتر شما» به‌حساب می‌آید، رونمایی کرد؛ با این تفاوت که این بار گوشی‌های هواوی نه‌تنها قادر به اجرای اندروید در حالت دسکتاپ هستند؛ بلکه به‌طور کامل ویندوز ۱۰ را اجرا می‌کنند.

هواوی کلاد (Huawei Cloud) دقیقا همان چیزی است که از نام آن برمی‌آید. این ویژگی ویندوز ۱۰ را به صورت مستقیم روی گوشی شما اجرا نمی‌کند؛ بلکه یک ریموت سرور (در حال حاضر در چین) این کار را انجام می‌دهد. اپلیکیشنی که اجرای این قابلیت را بر عهده دارد، تنها اپلیکیشی است که از پروتکل ریموت دسکتاپ اختصاصی هواوی یا به عبارت دیگر، هواوی دسکتاپ پروتکل استفاده می‌کند.

Huawei Cloud / هواوی کلاد

کسانی که پرچم‌داران ۲۰۱۷ هواوی را به یاد داشته باشند، احتمالا می‌دانند که هواوی همانند داک دکس سامسونگ، تجربه‌ی دسکتاپ اندروید اختصاصی خود را توسعه داد؛ اما تفاوت محصول هواوی با رقیب سامسونگ این است که به داک اختصاصی نیاز ندارد و تنها با استفاده از درگاه یواس‌بی نوع C قادر به اجرای اندروید در حالت دسکتاپ است. هواوی کلاد در واقع «مرحله دوم» این ایده محسوب می‌شود و اکنون به طرز جالبی می‌توانید حتی بدون نیاز به اتصال به نمایشگری بزرگ‌تر، کیبورد و ماوس ویندوز ۱۰ را روی خود گوشی اجرا کنید؛ البته قطعا تجربه‌ی ارائه‌شده در این حالت در بالاترین سطح نخواهد بود.

هواوی نخستین شرکتی نیست که از این رویکرد بهره می‌گیرد؛ زیرا همین روش قبلا توسط اچ‌پی با تجربه‌ی اپلیکیشن ورک‌اسپیس برای گوشی هوشمند الیت ایکس ۳ امتحان شده است. این گوشی به‌صورت پیش‌فرض ویندوز ۱۰ را اجرا می‌کند؛ اما نسخه‌ی موبایل این سیستم‌عامل کمبودهای قابل توجهی در مقایسه با رقبا دارد. ورک‌اسپیس اچ‌پی به کاربران امکان می‌داد با شیوه‌ای مشابه هواوی، به دسکتاپ ویندوز از راه دور دسترسی داشته باشند.

یک تفاوت اصلی بین هواوی و اچ‌پی در موقعیت جغرافیایی است؛ بدین معنی که ورک‌اسپیس اچ‌پی باید روی سرورهای این شرکت اجرا شود؛ درحالی‌که هواوی کلاد روی سرور هواوی که در حال حاضر در چین مستقر است، اجرا می‌شود. احتمال دارد هواوی برای مشتریان اروپایی خود نیز سرورهایی در نظر بگیرد. با این حال، با توجه به گزارش‌های مبنی بر ارتباط نزدیک هواوی با دولت چین، این شرکت احتمالا برای استقرار سرورهایش در این منطقه و جلب اعتماد اروپایی‌ها با برخی دشواری‌ها روبه‌رو خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات