نشانه‌های هوش هیجانی رهبران کسب و کار

چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
هوش هیجانی یکی از مهم‌ترین وجه تمایز رهبران خارق‌العاده با مدیران عادی است. نشانه‌‌های هوش هیجانی چیست و آیا می‌توان با تمرین آن را به دست آورد؟
تبلیغات

هوش هیجانی یا عاطفی، توانایی کنترل احساسات و درک دیگران است. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، به خوبی می‌توانند با شخصیت‌های مختلف کنار بیایند و از فضای مثبت ایجاد شده برای رشد و پیشرفت خود و مجموعه استفاده کنند. روانشناسان عقیده دارند انسان‌هایی که هوش عاطفی بالایی دارند، از شانس مقبولیت بیش‌تری در رهبری از طرف دیگران برخوردار هستند. سیمون سینک نویسنده‌ی کتاب‌‌های پر فروش کسب و کار از جمله کتاب «رهبران آخر از همه غذا می‌خورند» رفتارهای زیرا را نشانه‌ی هوش عاطفی می‌داند.

خالص‌ترین احساسات خود را بروز می‌دهند

رهبران با هوش احساسی شخصیت انسانی دارند. آن‌ها همیشه فضای شادی را ایجاد می‌کنند. احساسات خود را بروز می‌دهند و از نشان دادن ناامیدی یا ناراحتی خود واهمه‌ای ندارند.

رهبران با هوش هیجانی بالا به راحتی احساسات خود را بروز می‌دهند

رهبران هوشمند ناتوانی خود را بیان می‌کنند و از دیگران کمک می‌گیرند. شاید آشکار کردن احساسات ضعف تلقی شود ولی در عمل باعث ایجاد فضای مثبت و صمیمانه‌ می‌شود.

قبل از صحبت خوب گوش می‌دهند

رهبران با هوش هیجانی بالا قادر به کنترل افکارشان هستند. آن‌ها هرگونه پیش زمینه و تعصب ذهنی را کنار گذاشته و با گوش دادن به حرف‌های دیگران با آن‌‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها به دغدغه‌ها نگرانی‌ها و مشکلات دیگران اهمیت می‌دهند و از ایده‌های آن‌ها استقبال می‌کنند.

به رشد کارمندانشان کمک می‌کنند

آن‌ها از کارمندانشان انتظار رشد و تعالی دارند و خودشان را در تحقق این امر مسئول می‌‌دانند. این رهبران تلاش می‌کنند موانع را بزدایند و مسیر همواری برای رشد آن‌ها فراهم کنند.

هوش هیجانی

با تحسین انگیزه ایجاد می‌کنند

طبق نتایج مطالعات بهترین شرکت‌‌ها ارج و منزلت را قوی‌ترین روش ایجاد تعهد در کارمندان می‌دانند. یکی از بهترین روش‌های انگیزه‌دهی تشویق منظم کارمندان شایسته است.

همه‌ی ما در زندگی با چالش‌ها و اتفاقات غیرمنتظره‌ای روبه‌رو شده‌ایم. مهم نحوه‌ی برخورد و تعامل ما با اتفاقات ناخوشایند است. رهبران منعطف در برخورد با هر مشکلی با نگرش مخصوص به آن، به حل و فصل مشکل می‌پردازند. محققان پیشنهاد می‌دهند که برای حفظ انعطاف شخصیتی با ذهنیت مثبت ادراک خود را به چالش بکشید.

اشتباه دیگران را می‌پذیرند

رهبران خردمند می‌دانند که هیچ ‌کسی کامل نیست و احتمال خطا برای هر کسی وجود دارد. آن‌ها به اشتباه خود اقرار می‌کنند. از اشتباه درس گرفته و دیگر آن را تکرار نمی‌کنند. وقتی رهبران چنین شخصیتی را نشان می‌دهند، شجاعت ریسک‌پذیری کارمندان افزایش می‌یابد. رشد، بدون اشتباه و خطا هرگز نمی‌‌تواند محقق شود.

چشم‌انداز‌ها را از زوایای مختلف بررسی می‌کنند

وقتی شرایط رو به وخامت می‌‌گذارد، رهبران هوشمند از افراد مختلفی با صلاحیت‌های کم و زیاد مشورت می‌گیرند. گاهی اوقات تصمیمی که می‌گیرند مورد تایید همه نیست، ولی بهترین تصمیم است. زیرا قضیه را از زوایای مختلفی بررسی کرده‌اند و با طرز فکر‌های مختلفی آشنا شده‌اند. 

آن طور که به نظر می‌رسد، هوش هیجانی بیش‌تر از این که به عنوان استعداد ذاتی مطرح باشد، بیش‌تر شخصیتی اکتسابی است. پس با کمی سعه‌ی صدر و تأمل می‌توان این ویژگی را در خود تقویت کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات