انتخاب بهترین شرکت طراحی سایت در ایران
در نتیجه اولین قدم برای حضور در اینترنت انتخاب بهترین شرکت طراحی سایت است. البته تعریف بهترین برای هر کسب و کار میتواند کاملا متفاوت بوده و ارتباط مستقیم با هدف اصلی شما از طراحی سایت، بودجه ای که در نظر گرفتید و نوع خدمات یا محصولات عرضه شده در آن خواهد داشت.
در این مقاله مهمترین فاکتورهایی که برای انتخاب بهترین شرکت طراحی سایت باید در نظر داشته باشید را به شما معرفی میکنیم.
زبان برنامه نویسی و سیستم مدیریت محتوا
یکی از فاکتورهایی که در زمان انتخاب شرکت طراحی سایت مورد توجه قرار میگیرد. زبان برنامه نویسی و یا استفاده از سیستمهای مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا و ... است.
بسیاری از شرکت ها هنگام راه اندازی کسب و کار خود تلاش میکنند نمونههای موفق را بررسی کرده و از عملکرد آنها الگوبرداری کنند. از همین رو تصمیم میگیرند که سایت آنها به زبان php باشد یا asp و یا حتی تصمیم میگیرند که سایت باید با سیستمهای مدیریت محتوای رایج مانند وردپرس طراحی شود یا از یک CMS اختصاصی بهره بگیرد.
زبانهای برنامه نویسی شباهت بسیاری با زبانهای رایج دنیا مانند فارسی و انگلیسی و ... دارند. دانستن یک زبان به معنی توانایی تولید یک متن قوی یا یک شعر زیبا نیست. چه بسیار شاعرانی که با زبان فارسی توانسته اند در تمام دنیا شناخته شوند و چه بسیار افرادی که روزانه با استفاده از همین زبان از انتقال محتوای ساده روزانه عاجز بوده و ادبیات فاخری ندارند.
زبان برنامه نویسی یا سیستم مدیریت محتوا به تنهایی نمیتواند تضمینی بر موفقیت شما باشد بلکه تسلط شرکت طراحی سایت برآن زبان باید مورد توجه شما باشد. میزان تسلط را میتوانید از نمونه کارهای این مجموعه و حتی سایت خود شرکت بررسی کنید.
به طور کلی میتوان گفت هر زبان برنامه نویسی یا سیستم مدیریت محتوایی که توسط یک فرد خبره و توانمند به کار گرفته شود میتواند شما را به هدفنهایی یعنی طراحی وب سایت ارزشمند برساند و شما به جای انتخاب زبان باید به دنبال انتخاب یک متخصص باشید و سپس در پیاده سازی امکانات مورد نظر خود به او کاملا اعتماد کنید. در ادامه فاکتورهای مهم در انتخاب طراح سایت را با هم مرور میکنیم.
طراحی سایت فروشگاهی، شرکتی یا خلاقانه
هدف هر مجموعه یا کسب و کار از راه اندازی یک سایت اینترنتی متفاوت است. برای هر نوع سایت اینترنتی میتوان متخصصین بسیاری در فضای رقابتی طراحی سایت پیدا کرد. بعنوان مثال شرکت هایی هستند که به طور تخصصی بر روی طراحی سایت آژانس هواپیمایی یا سایت پزشکان فعالیت میکنند.
البته تخصص در یکی از زمینههای طراحی سایت مانند طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی و طراحی سایت های خلاقانه به معنی ضعف آن مجموعه در انجام سایر پروژهها نیست ولی هنگامیکه بین دو یا چند مجموعه حق انتخاب دارید میتوانید تصمیم گیری خود را براساس نمونه کارهای موفق و حوزه های تخصصی هرکدام از آنها انجام دهید.
میتوان گفت به طور معمول اکثر شرکتها در زمینه طراحی سایت شرکتی با سابقه و دارای نمونه کار هستند ولی فروشگاههای اینترنتی و سایتهای خلاقانه نیازمند تجربه و تخصص بیشتری خواهند بود.
نمونه کارهای شرکت طراح سایت
مهمترین معیار ما برای انتخاب یک شرکت طراحی سایت نمونه کارهای پیشین آن شرکت است. با مراجعه به سایت خود شرکت میتوانید لیستی از نمونه کارها و برندهایی که با این مجموعه همکاری داشتهاند را شناسایی کنید.
از میان نمونه کارهای طراحی سایت تنها به مواردی که مرتبط با موضوع فعالیت شما هستند توجه نکنید بلکه به دقت تمام نمونه ها را بررسی کرده و کیفیت طراحی و کدنویسی آنها را آنالیز کنید.
برای بررسی یک نمونه کار فاکتورهایی مانند طراحی اختصاصی و خلاقانه، سرعت بارگذاری صفحات، نحوه نمایش در موبایل و تجربه کاربری باید مورد توجه شما قرار گیرد.
پس از بررسی دقیق نمونه کارها باید میزان رضایت مشتریان از این همکاری را بررسی کنید. بعنوان مثال ممکن است یک سایت از نظر شما مناسب باشد ولی با خواسته مشتری اصلی تفاوت های اساسی داشته باشد. و یا در مسیر طراحی و تحویل با تاخیر زمانی زیاد و پشتیبانی ضعیف همراه بوده باشد. برای رفع هر گونه ابهام در مورد عملکرد یک شرکت طراحی سایت سوالات خود را از مشتریان آنها بپرسید.
میزان رضایت مشتریان
نمونه کارهای قرار گرفته در سایت یک شرکت معمولا تجربیات موفق و پروژه های عالی آنها هستند در حالیکه ممکن است تنها ۲۰ درصد از مشتریان آن مجموعه را پوشش داده باشد. اگر میتوانید با جستجوی اینترنت سایر نمونه کارها و نظرات کاربران در شبکههای اجتماعی را آنالیز کنید.
از طریق بخش تماس با ما در نمونه کارهای برگزیده اطلاعات تماس مجموعه یا مدیر را پیدا کرده و در صورت امکان مستقیما و به صورت تلفنی با او صحبت کنید. سعی کنید تماس تلفنی شما تا حد امکان کوتاه بوده و شامل سوالات اساسی در مورد عملکرد شرکت طراح سایت باشد.
بعنوان مثال سوالات زیر برای شما پاسخهای ارزشمندی به همراه خواهد داشت.
- آیا از همکاری خود با این شرکت طراحی سایت رضایت دارید؟
- زمان انجام پروژه متناسب با صحبت های اولیه و مطابق قرارداد بوده است؟
- هزینه های پیش بینی نشده در طول پروژه به شما تحمیل شده است؟
- از پشتیبانی و پاسخ گویی این مجموعه پس از تحویل سایت رضایت دارید؟
دقت کنید که نظرات دریافت شده عموما نظراتی شخصی بوده و ممکن است تنها مربوط به همان پروژه خاص باشند. برای تصمیمگیری بهتر شما باید حداقل با ۵ مشتری واقعی آن شرکت تماس تلفنی یا ارتباط از طریق ایمیل داشته باشید تا به جمع بندی قابل قبولی برسید.
هزینه طراحی سایت
هرچقدر کیفیت و عملکرد یک مجموعه مثبت ارزیابی شود نمیتوان از فاکتور قیمت که مستقیما بر تصمیمگیری شما تاثیرگذار است چشم پوشی کرد. با مراجعه به شرکتهای طراحی سایت و تعریف پروژه خود ممکن است قیمتهای کاملا متفاوت و با اختلاف زیاد دریافت کنید.
این اختلاف قیمت تا حدی به بزرگ بودن شرکت طراح سایت و کیفیت کاری او مرتبط است ولی بخشی از تعیین هزینه مرتبط با سختی پروژه و امکانات موجود در سایت خواهد بود.
در روند تعیین قیمت طراحی سایت توجه کنید که شرکت مورد نظر تا چه حد در مورد امکانات سایت و درخواستهای شما دقیق میشود. به عبارت دیگر مجری طرح برای تعیین قیمت ابتدا باید درک درستی از ابعاد پروژه و تخمینی از زمان انجام آن داشته باشد.
اگر هزینه طراحی سایت شما بدون در نظر گرفتن امکانات و یا زمان انجام اعلام گردد دو خطر جدی را برای شما خواهد داشت:
- ممکن است شرکت طراح ابعاد پروژه را به درستی درک نکرده باشد و در ادامه هزینه های جانبی زیادی را برای انجام درخواستها به شما تحمیل کند و یا حتی از ادامه اجرای آن خودداری کند.
- ممکن است این هزینه برای انجام پروژه شما زیاد باشد و عملا چیزی که مورد نظر شماست با هزینهای به مراتب کمتر قابل انجام بوده باشد.
به طور کلی میتوان گفت هرچقدر جزئیات بیشتری در مورد طراحی سایت خود و امکانات آن به طراح سایت ارایه دهید قیمتی که به شما اعلام میشود به واقعیت نزدیک تر خواهد بود. در نظر داشته باشید که هزینه طراحی سایت فروشگاهی به مراتب بالاتر از هزینه طراحی سایتهای شرکتی یا لندینگهای خلاقانه است.
سوابق کاری و جوایز کسب شده
سابقه فعالیت و اعتبار یک شرکت را میتوان براساس نمونه کارهای انجام شده و مشتریان مطرح برآورد کرد ولی نباید از فاکتورهای رقابتی مانند جشنوارههای تخصصی طراحی سایت غافل شد.
جشنواره وب و موبایل ایران به صورت سالانه برگزار شده و در یکی از بخش های آن بهترین شرکت طراحی سایت از دیدگاه داوران و مردم تعیین میگردد. کسب افتخار در یک جشنواره داخلی و حتی کسب عنوان در جشنوارههای بین المللی میتواند ملاک خوبی برای انتخاب شرکت طراحی سایت باشد.
در بررسی جوایز و جشنوارهها تنها به افتخارات خود شرکت توجه نکنید. زیرا ممکن است هزینه و انرژی صرف شده برای سایت خودشان خیلی بیشتر از چیزی باشد که برای مشتریان انجام میدهند. در نتیجه شرکتهایی موفق هستند که مشتریان آنها موفق بوده باشند.
بررسی کنید که سایتهای طراحی شده توسط این مجموعه چقدر در زمینههای فعالیت خود شاخص بوده و مورد توجه واقع شدهاند. به عنوان مثال با بررسی کاندیداهای بخش سایتهای شرکتی میتوانید نمونههای موفق را شناسایی کرده و طراح آن سایت را برای انجام پروژه خود انتخاب کنید.
فرمول کیفیت، سرعت، هزینه
در طراحی سایت و به طور کلی در برنامه نویسی سه فاکتور کیفیت، سرعت و هزینه اهمیت بسیار زیادی دارند. ولی برخورداری از هر سه عملا غیر ممکن است.
اگر یک سایت با کیفیت را در زمان کوتاهی بخواهید قطعا هزینه انجام پروژه افزایش خواهد یافت. همچنین توجه به سرعت و کم بودن هزینه میتواند تاثیر منفی بر کیفیت خروجی کار داشته باشد.
اگر سایت شما با کیفیت بالا و با هزینه کمی انجام شود عملا برای طراح سایت ارزش مادی نداشته و از اولویت کاری او خارج میشود در نتیجه زمان انجام پروژه بسیار طولانی خواهد شد.
در نتیجه زمانی که پیشنهاد قیمت یک شرکت طراحی سایت را بررسی میکنید حتما به زمان انجام کار و ارتباط مستقیم آن با کیفیت توجه داشته باشید. پیشنهاد طراحی سایت با هزینه پایین و در زمان کوتاه به طور حتم به معنی کیفیت پایین در اجرا خواهد بود.
براساس نوع پروژه خود و وضعیتی که در آن قرار دارید میتوانید بین زمان انجام و هزینه یکی را انتخاب کنید ولی هیچ گاه کیفیت را فدای دو فاکتور دیگر نکنید.
نظرات