تشخیص بهترین زمان برای ورود به بازارهای جدید

سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
یکی از استراتژی‌های مؤثر توسعه‌ی کسب‌وکار، ورود به بازارهای جدید است. اما موفقیت این استراتژی به برنامه‌ی زمانی دقیق نیاز دارد.
تبلیغات

یکی از بهترین راه‌های رشد کسب‌وکار، ‌توسعه‌ی محدوده‌ی عملیاتی است و این هدف به دو طریق محقق می‌شود: عرضه‌ی محصولات فعلی در مناطق جغرافیایی جدید، یا گسترش دامنه‌ی محصولات با عرضه‌ی محصولات و خدمات جدید به مشتریان فعلی.

بسیاری از اوقات، توسعه‌ی محدوده‌ی عملیاتی ناشی از افزایش تقاضای مشتریان است. اما گاهی نیز یک کسب‌وکار در پی یافتن جریان‌های جدید درآمد، آگاهی بخشی برند یا اجتناب از رقابت، تصمیم می‌گیرد وارد مرزهای جدیدی شود.

گرچه توسعه‌ی کسب‌وکار مستلزم یک پروسه‌ی به‌دقت برنامه‌ریزی‌شده است، اما زمان‌بندی مناسب هم یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که موفقیت یا شکست توسعه را رقم میزند. به همین دلیل مالکان کسب‌وکار باید بدانند که بهترین وقت برای ورود به بازارهای جدید چه زمانی است.

درواقع نمی‌توان به این سؤال یک پاسخ قطعی داد. اما استراتژی‌هایی که در ادامه‌ی مطلب به اشتراک می‌گذاریم، آسیب‌های این روند را به حداقل ممکن می‌رساند.

R&D

سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه

تحقیق و توسعه (R & D) یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که هر کسب‌وکار، پیش از ورود به بازارهای جدید باید روی آن سرمایه‌گذاری کند. اگر این مرحله را نادیده بگیرید، ممکن است در بدو ورود خود به بازار جدید، به‌سختی شکست بخورید.

تحقیق و توسعه شامل کلیه‌ی استراتژی‌هایی است که یک کسب‌وکار، برای ارزیابی احتمالات رشد در بازار جدید و الزامات موفقیت در این بازار؛ به کار می‌گیرد. حتماً می‌دانید که شرکت‌های بزرگ، به‌منظور افزایش سلطه و نفوذ خود در بازار، تا چه حد روی این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند.

یکی از چالش‌های کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، این است که چگونه باید روی این مرحله بودجه‌بندی کنند. اما صرف‌نظر از بودجه‌بندی؛ اگر مسئولیت تحقیق و توسعه را به یک تیم ویژه و مستقل درون شرکت بسپارید، در آینده از مزایای زیادی بهره‌مند خواهید شد.

Market Research

تحقیقات بازار

تحقیقات بازار یکی دیگر از پیش‌نیازهای مهم ورود به بازارهای جدید است. این مرحله پروسه‌هایی نظیر جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات مصرف‌کنندگان و رقبا و همچنین اثربخشی برنامه‌های بازاریابی را شامل می‌شود. به‌این‌ترتیب متوجه می‌شوید که احتمال موفقیت کسب‌وکار جدید شما چقدر است و مخاطبین جدید چگونه از محصولات شما استقبال می‌کند. تحقیقات بازار در سطح کلان، نظارت بر صنعت و روندهای اقتصادی را هم پوشش می‌دهد.

این مرحله به شما کمک می‌کند رقابتی را که در آن حضور خواهید داشت، بهتر بشناسید. درنتیجه می‌توانید استراتژی‌های بهتری برای ارتقای کسب‌وکار خود طراحی کنید که شما را در بازار رقابتی متمایز کنند. تکنیک‌های متداول تحقیقات بازار عبارت‌اند از:

  • نظرسنجی از مشتریان با استفاده از ابزارهای آنلاین، مصاحبه با مشتریان، تماس تلفنی با مخاطبین.
  • بازخورد گرفتن از کاربران در رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت شرکت.
  • تست نمونه‌ی محصول و مطالعات کاربردی در بازار جدید.
  • به‌این‌ترتیب پیش از اینکه به‌عنوان یک بازیگر جدید وارد بازار شوید، اطلاعات لازم را در مورد آن به دست می‌آورید.

    competitors

    نقاط ضعف و قوت رقبا را ارزیابی کنید

    پیش از ورود به یک بازار جدید، باید خودتان را برای رقابتی جدید آماده کنید. در غیر این صورت رقبا و شرکت‌هایی که از قبل در این بازار حضورداشته‌اند، مانع از رشد و پیشروی شما خواهند شد.

    بنابراین پیش از تصمیم‌گیری قطعی در این مورد، نقاط ضعف و قوت رقبای جدید را بررسی کنید. در این صورت می‌توانید بخش‌های درستی از بازار را هدف قرار دهید و مناطقی را که در آن امکان پیشرفت وجود دارد، شناسایی کنید.

    برای ارزیابی رقبای خود در بازار جدید می‌توانید از ابزارهای تحقیق مبتنی بر وب استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک می‌کنند روند صنعت و بازارهای هدف رقیبان را موردمطالعه قرار دهید و به جزئیات موردنیاز دست پیدا کنید.

    Market share

    سهم بالقوه‌ی خود را از بازار تخمین بزنید

    طبق تعریف اینوستوپدیا، سهم بازار نشانگر درصدی از یک صنعت یا بازار است که در یک دوره‌ی زمانی مشخص، توسط یک شرکت تصاحب می‌شود. با این روند شما تا حدی متوجه می‌شوید که در بازار جدید، چه جایگاهی خواهید داشت.

    این مفهوم را با یک مثال توضیح می‌دهیم: اگر کل مصرف‌کنندگان درمجموع ۱۰۰ قالب صابون خریداری کنند و از این ۱۰۰ واحد، ۴۰ قالب صابون توسط یک برند تولیدشده باشد، آن شرکت ۴۰ درصد از سهم بازار را در دست دارد.

    شما به‌عنوان کسب‌وکاری که می‌خواهید وارد یک بازار جدید شوید، باید حدود سهم بازار خود را برآورد کنید. اگر سهم بازار شرکت بالا باشد، به این معنی است که مصرف‌کنندگان محصولات شما را نسبت به سایرین ترجیح می‌دهند.

    درواقع سهم بازار بیشتر به این معنی است که کسب‌وکار شما فروش بیشتری خواهد داشت و هزینه‌ی کمتری هم برای بازاریابی و تبلیغات متحمل می‌شود. به‌علاوه ممکن است رهبری بازار را در دست بگیرید. به‌منظور تعیین سهمی که از بازار جدید به دست می‌آورید، کل میزان فروش یا درآمد پیش‌بینی‌شده‌ی خود را به فروش کل صنعت (در یک دوره‌ی زمانی) تقسیم کنید.

    این محاسبات، گامی ضروری است که هرگز نباید آن را نادیده بگیرید.

    Risk

    محاسبه‌ی ریسک

    گرچه توسعه‌ی کسب‌وکار در بازارهای جدید، فرصت‌های متعددی را پیش روی شرکت قرار می‌دهد، اما نباید از ریسک‌های آن غافل شد.

    شما به‌عنوان مالک کسب‌وکار، باید نگاه دقیق‌تری به اهداف کسب‌وکار خود داشته باشید و گزینه‌ی درست را انتخاب کنید. آیا بهتر است به یک بازار جدید وارد شوید یا محصولات خود را در بازار فعلی گسترش دهید؟ به‌علاوه بهتر است با کارشناسانی نظیر وکلای کسب‌وکار مشورت کنید و ببینید پذیرش این ریسک، چه ارزشی برای شما ایجاد می‌کند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات