فواید رد بعضی از پروژه‌های کاری

یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
رد بعضی پروژه‌های کاری مهارتی است که کمتـر کسی شجاعت آن را دارد، اما محققان دریافته‌اند که این امر در نهایت می‌تواند منجر به ایجاد فرصت‌های جدید و کسب درآمد‌های بیش‌تری شود.
تبلیغات

آیا می‌توانید درخواست مشرتیان قدیمی را رد کنید؟ آن‌ها کسانی هستند که همواره به خدمات و محصولات شما علاقه نشان داده‌اند و برای خرید آن‌ها پول برداخت کرده‌اند. شاید این کار اشتباه به نظر برسد اما یکی از ضروری‌ترین بخش‌های کسب و کار‌‌های موفق است.

مشتریان ثابت و قدیمی همیشه درآمد پایداری برای کسب و کار‌های خدماتی از شرکت‌های بزرگ گرفته تا افراد آزاد‌کار ایجاد کرده‌اند. بسیاری از پیشروان بازاریابی اذعان دارند که یهترین وسیله‌ی رشد، شناخت صحیح فرصت‌ها و تهدید‌‌ها است. با رد بعضی سفارش‌‌ها خودتان را از شر دغدغه‌های ذهنی مربوط به نحوه‌ی انجام کار، تحویل به موقع، مشکلات و دردسر‌های پروژه و ... خلاص می‌کنید و می‌توانید تمرکزتان را روی اهداف بلند مدت و استراتژی‌های تعیین شده حفظ کنید.

معمولا هر کسب و کار خدماتی و تولیدی به منظور رشد و توسعه، اکثر توجه خود را به کمیت سفارش‌ها و مشتریان معطوف می‌کند و با سیاست هر چه بیش‌تر بهتر، پیش می‌رود. این مدل تجاری تا به امروز  مفید شناخته شده است، اما برای کسب و کار‌های خدماتی بهتر است از توجه به کیفیت پروژه و مشتریان و همچنین اهداف بلند مدت غافل نشوند.

در کسب‌وکار‌های خدماتی به کیفیت بیش‌تر از کمیت توجه کنید

بازار خدمات بسیار بزرگ است که منجر به افزایش حجم رقابت‌های قیمتی در برابر کیفیتی می‌شود. با این که در این بازار کالایی به فروش نمی‌رسد، اما هر ارائه‌ دهنده‌ی خدماتی یکسری هزینه‌های ثابت و متغیر دارد که اگر به آن‌ها توجه نکرده و به هر قیمت نازلی تن به کار دهد، در دور باطل رقابت قیمتی سرانجام قادر به تامین حداقل مخارج خود نبوده و از گردونه‌ی رقابت حذف خواهد شد.

اما بدتر این که توجه به کمیت و جذب مشتریان موقت به طور طبیعی احتمال مواجهه با مشتریان دمدمی مزاج و بدقلق را افزایش داده و با فسخ قراردادهای متعدد مواجه خواهید شد. نتیجه‌ی این امر کوتاه آمدن در مفاد قرار داد، رضایت به کاهش مبلغ پروژه، صرف زمانی بسیار بیش‌تر از ارزش پروژه و از دست دادن مشتریان قدیمی و وفادار خواهد بود. موارد این چنینی نه تنها ضرر‌های مالی بزرگی به حساب می‌آیند بلکه آرامش روحی شما را نیز به هم خواهند زد.

مدیریت کسب و کار

برای اجتناب از این امر قبل از هر قراردادی به خوبی آن را سبک سنگین کنید. شاید به آن اندازه که وسوسه کننده به نظر می‌رسد نباشد. مبلغ قرارداد را با حجم کار و دردسرهای احتمالی آن مقایسه کنید. اگر به نظرتان ایده‌آل نبود در رد آن شک نکنید. اگر پروژه را قبول کرده‌اید، از فسخ آن خودداری کرده و برای موارد آینده درس عبرت بگیرید.

برای کسب اطمینان در مورد پذیرش یا رد پروژه‌ها به موارد زیر توجه کنید.

سود بلند مدت

در نگاه اول رد درخواست مشتریان بدقلق سوزاندن فرصت کسب درآمد به نظر می‌رسد ولی فراموش نکنید که هر کاری نیازمند زمان و تلاش مشخصی است و این تلاش هزینه‌ی خاص خود را دارد.   

به جای صرف زمان برای سر و کله زدن با مشتریان یک بار مصرف یا پر کردن لیست وظایف خود با کارهای کوچک بهتر است زمان با ارزشتان را برای مشتریان ارزشمند و پایدار اختصاص دهید. آن‌ها برای شما فرصت‌های بزرگ و دریافت دستمزدی منصفانه و ارزشمند به همراه خواهند داشت.

اگر احساس می‌کنید که در بازار رقابتی امروز کار و تخصص شما ارزش ناچیزی دارد و کسی حاضر به پرداخت مبلغ مناسب نخواهید بود اشتباه می‌کنید. دلیل این که تا به حال فقط با چنین مشتریانی مواجه شده‌اید این است که در پروژه‌های اشتباهی فعالیت داشته‌اید.

احیای زمان

زید عماری مشاور توسعه‌ی کسب و کار می‌گوید: به یاد دارم در یک مورد مشتری داشتیم که پروژه‌ی بزرگی را پیشنهاد کرده بود. پیشنهاد وسوسه‌ کننده‌ی او حواس ما را از خط مشی و اهداف شرکت پرت کرده بود. متاسفانه متوجه نبودیم در زمانی که همه‌ی انرژی و منابع خود را به او اختصاص داده بودیم، رقبای ما چگونه مشتریان قدیمی را از چنگمان درمی‌آوردند. در آن زمان نظر جمعی مجموعه این بود که مجموع فرصت‌های از دست رفته بسیار بزرگ‌تر از منافع این پروژه‌ی بزرگ بوده است.

پس با رد بعضی از درخواست‌ها می‌توانیم زمان و انرژی خود را صرف فعالیت‌های مهم‌تر و ارزشمند‌تری کنیم و پروژه‌های بهتری به دست آوریم.

کنترل

در همه‌ی کسب و کار‌های خدماتی مشتریان تخصصی وجود دارند که خواهان اختصاص منابع بیشتری از ارزش پروژه هستند و همه‌ی جزئیات فعالیت شما را تحت نظر دارند. آن‌ها مزاحم کار شما می‌شوند و در آخر این حس ناامیدی و دلخوری است که جای شادی موفقیت پروژه را می‌گیرد. با رد این مشتریان به استقلال خود احترام گذاشته و فعالیت تجاریتان را تحت اختیار خود اداره کنید.

شکی نیست تحمیل ارزش واقعی خود در مذاکرات تجاری نیاز به تمرین دارد ولی در نهایت باید به خودتان اعتماد داشته و ارزش قائل باشید. در غیر این صورت  فعالیت شما تفاوتی با بیگاری نخواهد داشت و از شغلتان متنفر خواهید شد. شما برای مشتری کار می‌کنید اما روابط صحیح تجاری برای شما کار می‌کند و موجب پیشرفت می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات