بررسی لاجیتک کانکت

یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
لاجیتک کانکت یکی از بهترین راه‌حل‌های موجود برای برگزاری ویدیو کنفرانس‌های گروهی است که در ادامه به بررسی عمیق آن می‌پردازیم.
تبلیغات

وب‌کم‌ها سابقه‌ی طولانی در دنیای فناوری داشته و اولین نمونه‌ی آن‌ها بیش از ۲۰ سال پیش به بازار عرضه شده است. طی این مدت شاهد بهبود گسترده‌ی این دسته از محصولات در بخش‌های متنوعی بوده‌ایم؛ از افزایش کیفیت و رزولوشن تصاویر تا تجهیز به امکانات متنوعی برای کاربرد‌های مختلف. گرایش بیشتر کاربران به انجام ویدیو‌های تصویری باعث شده است تا شاهد تجهیز لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های هوشمند و حتی برخی از تلویزیون‌ها به دوربین‌های وب‌کم باشیم. 

لاجیتک کانکت / Logitech Connect

با این حال طی سال‌های گذشته با افزایش کسب و کار‌های نوین، کنفرانس‌های ویدیویی از اهمیت و استقبال بیشتری برخوردار شده‌اند. گفت‌و‌گو‌های آنلاین تجاری به قابلیت‌های بیشتری نسبت به وب‌کم‌های رایج بازار احتیاج دارند که نمونه‌های به کار رفته در لپ‌تاپ‌ها دیگر پاسخ‌گوی نیاز‌های آن‌ها نیست. در همین راستا نیز شاهدافزایش تنوع وب‌کم و تجهیزات گفتگوی آنلاین گروهی از برند‌های مختلف هستیم. اما بهترین راه‌کار‌های موجود برای رفع نیاز‌های کاربران در این زمینه و در کشور چه گزینه‌هایی است؟

اگر به دنبال لوازم جانبی باکیفیت و کارآمد باشید، حتما تاکنون با محصولات برند لاجیتک آشنا شده‌اید؛ برندی که همواره کیفیت بالا و کارآمد بودن را در راس روند طراحی و توسعه‌ی خود قرار داده است. لاجیتک در بخش تجهیزات ویدیو کنفرانس نیز نمونه‌های متنوعی در سبد محصولات خود دارد که کانکت (Connect)‌ یکی از جدید‌ترین‌ و البته جذاب‌ترین آن‌ها است. لاجیتک کانکت با طراحی زیبا، امکانات مختلف و قابلیت حمل بالا، پاسخ‌گوی بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها در کنفرانس‌های گروهی آنلاین خواهد بود که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

لاجیتک کانکت توسط شرکت اسپیرو، نماینده محصولات لاجیتک در ایران در اختیار زومیت قرار گرفته است.

مشخصات فنی لاجیتک کانکت

ابعاد

۳۰۴.۲ در ۷۵ در ۷۵ میلی متر

وزن

۷۶۶ گرم

حداکثر رزولوشن فیلمبرداری

× ۱۹۲۰ پیکسل

زاویه‌ی دید دوربین

۹۰ درجه

زوم

۴ برابر زوم دیجیتال

میکروفن

دو میکروفن با قابلیت دریافت صدای ۳۶۰ درجه‌ی محیط تا ۳.۶ متر

فناوری‌های اتصالی بی‌سیم

بلوتوث و NFC

کنترل از راه دور

دارد؛ با قابلیت کنترل زاویه‌ و زوم دوربین، حجم صدای اسپیکر، قطع کردن میکروفن، برقراری و قطع کردن تماس

درگاه‌های اتصالی

میکرو USB‌ (اتصال به لپ‌تاپ)، HDMI، قفل کنزینگتون، درگاه شارژر

شارژدهی باتری

تا ۳ ساعت مکالمه‌ی ویدیویی و تا ۱۵ ساعت مکالمه‌ی صوتی

قیمت

۲٬۸۰۰٬۰۰۰ تومان

طراحی

وب‌کم‌های ویدیو کنفرانس گروهی را از لحاظ محل قرار‌گیری می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته‌ی اول به واسطه‌ی گیره به تلویزیون یا مانیتور متصل می‌شوند که عموما برای میزگرد‌های کوچک کاربرد دارند. اما دسته‌ی دوم که برای کنفرانس‌های ویدیویی بزرگ کاربرد داشته و کاربران حرفه‌ای‌تر را مد نظر دارند، باید روی میز یا قفسه‌ی مخصوصی تعبیه شوند. دلیل این موضوع تجهیز این دسته از وب‌کم‌ها به قابلیت‌های متنوعی است که در ادامه به صورت مفصل به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

 

 

طراحی ساده، بسیار زیبا و البته کاربردی

لاجیتک کانکت به دسته‌ی تجهیزات ویدیو‌کنفرانس حرفه‌ای تعلق دارد که مخصوص جلسات گروهی و کسب‌و‌کار‌ها است. لاجیتک در طراحی آن نهایت تلاش خود را به کار گرفته است تا در کنار ارایه‌‌ی محصولی با کیفیت، طراحی زیبایی را نیز ارایه کند و نتیجه‌ی کار نیز بسیار مثبت است. کانکت از بدنه‌ی استوانه‌ای بهره می‌برد که در نگاه اول بلندگوی هوشمند آمازون اکو را تداعی می‌کند. لاجیتک برای ساخت بخش بالایی بدنه‌ی کانکت از فلز بهره برده است تا حس محصولی بسیار باکیفیت به کاربران منتقل شود. بخش پایینی را نیز بلندگوی دستگاه تشکیل می‌دهد که با توجه به توان بالای آن امکان پخش موسیقی یا فایل صوتی مورد نظر در اتاق جلسات در دسترس است. کلید‌های لمسی روشن و خاموش کردن دستگاه و قرار دادن آن در هر یک از سه حالت اتصال با USB به کامپیوتر، اتصال بی‌سیم برای نمایش تصاویر و پخش صدا از طریق بلوتوث، نیز در لبه‌ی بالایی آن قرار دارند.

یکی از نقاط قوت کانکت در بخش طراحی،‌ تعبیه‌ی استادانه‌ی محل دوربین است. در بخش بالایی بدنه‌ی دستگاه، شاهد تعبیه‌ی دوربین، کلید چرخشی تغییر زاویه‌ی دوربین، میکروفن و کلید‌های لمسی تعیین حجم صدای اسپیکر، قطع کردن میکروفن و نشان‌گر وضعیت باتری هستیم. این بخش از کانکت زیر درپوش قرار دارد که نقش ریموت کنترل دستگاه را نیز ایفا می‌کند. ریموت کنترل که به صورت مغناطیسی به دستگاه متصل می‌شود، باعث یکپارچه شدن ظاهر و افزایش زیبایی آن نیز می‌شود. هم‌چنین پوشش آن منجر به رفع نگرانی و عدم نیاز به چسب زدن دوربین برای جلوگیری از تماشای محیط کاری و جاسوسی پس از هک شبکه توسط هکر‌ها می‌شود. 

لاجیتک کانکت / Logitech Connect

کانکت علاوه بر میکروفن تعبیه شده در بخش پایین دوربین، دقیقا در نقطه‌ی مقابل و پشت دستگاه نیز از میکروفن دیگری بهره می‌برد تا بدین ترتیب قابلیت دریافت ۳۶۰ درجه‌ی صدای محیط را داشته باشد. چیپ NFC و پورت‌های قفل کنزینگتون، میکرو USB، برق دستگاه و HDMI نیز پشت دستگاه و در بخش پایینی آن تعبیه شده‌اند. 

در بخش زیرین اسپیکر نیز شاهد تعبیه‌ی ال‌ای‌دی نمایش وضعیت هستیم که در شرایط مختلف با تغییر رنگ و چشمک زدن،‌ وضعیت دستگاه را اطلاع‌رسانی می‌کند.

لاجیتک کانکت / Logitech Connect
لاجیتک کانکت / Logitech Connect

مجموع اقدامات لاجیتک برای طراحی مدرن و ساده‌ی کانکت، نتیجه‌ی بسیار خوش‌آیندی به همراه دارد که می‌‌تواند آن را به یکی از المان‌های زیبای اتاق جلسات تبدیل کند که در نگاه اول توجه هر یک از حضار را به خود جلب خواهد کرد. تنها مشکل موجود در خصوص طراحی استوانه‌ای و کشیده‌ی کانکت، افزایش امکان افتادن آن است. با توجه به برد ۳.۶ میکروفن نیز نمی‌توان کانکت را در فاصله‌ی دوری نسبت به حضار اتاق قرار داد و این موضوع نیز امکان برخورد و افتادن کانکت را افزایش می‌دهد. بدین ترتیب پیشنهاد می‌شود که مکانی مخصوص برای این وب‌کم و با توجه به موارد ذکر شده در اتاق جلسات خود تعبیه کنید.

اتصالات

یکی از نقاط قوت کانکت نسبت به رقبای خود، تجهیز به امکانات و درگاه‌های اتصالی مختلف است. لاجیتک در توسعه‌ی این دستگاه کاربرد‌های مختلف کسب و کار را در نظر گرفته است تا امکان اتصال با هر روشی در دسترس باشد. 

برای استفاده از کانکت در کنفرانس‌های ویدیویی گروهی، تنها کافی است ابتدا دستگاه را روی حالت اتصال از طریق USB قرار داده و سپس با استفاده از کابل میکرو یو‌اس‌بی آن را به کامپیوتر خود متصل کنید تا بدون نیاز به نصب درایور، شاهد افزوده شدن گزینه‌ی لاجیتک کانکت در بخش دوربین و میکروفن موجود در نرم‌افزار‌های کنفرانس گروهی خود باشید.

لاجیتک کانکت / Logitech Connect

اما یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب کانکت، امکان اشتراک‌گذاری صفحه‌ی موبایل، تبلت یا لپ‌تاپ و به صورت بی‌سیم است. عموما در جلسات کاری و برای ارایه‌ی پرزنتیشن، نیاز به اتصال لپ‌تاپ یا گجت‌های همراه با سیم به نمایشگر است. اما کانکت به لطف پشتیبانی از استاندارد‌های دریافت بی‌سیم اطلاعات، امکان ارایه‌ی پرزنتیشن‌ها را بدون نیاز به اتصال با سیم یا استفاده از نمایشگر‌های پشتیبان از فناوری‌های دریافت بی‌سیم اطلاعات، را فراهم می‌کند. برای استفاده از این امر نیز تنها کافی است پس از اتصال کانکت با HDMI‌ به نمایشگر، آن را در حالت Screen Share قرار داده و سپس از طریق گوشی یا لپ‌تاپ، به جستجوی دستگاه‌های در دسترس بپردازید. 

دیگر کاربرد لاجیتک کانکت نیز امکان اتصال با بلوتوث به گجت‌های مد نظر است که این حالت گفتگو‌های صوتی به صورت گروهی یا پخش قطعه‌ی موسیقی را نیز ممکن می‌کند.

عملکرد

مهم‌ترین وظیفه‌ی تجهیزات ویدیو‌کنفرانس، امکان برقراری راحت و باکیفیت کنفرانس‌های ویدیویی است که کانکت این وظیفه را به خوبی انجام می‌دهد. این دستگاه توانایی ارسال ویدیو با رزولوشن حداکثر ۱۰۸۰×۱۹۲۰ و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد. فوکوس خودکار، زاویه‌ی دید ۹۰ درجه، زوم دیجیتال ۴ برابر و امکان تنظیم زاویه‌ی دوربین با ریموت کنترل، از دیگر قابلیت‌های لاجیتک کانکت است که بدین وسیله‌ آن را به گزینه‌ی توانمندی در این زمینه تبدیل می‌کند.

عملکرد عالی دوربین و میکروفن

امکان ضبط تصاویر با رزولوشن Full HD، کانکت را به گزینه‌ای جذاب در این رده از محصولات تبدیل می‌کند. کیفیت کلیپ‌ها ضبط شده در حد بسیار خوبی قرار دارند و قابلیت زوم دیجیتال و فوکوس خودکار که در بسیاری از محصولات هم‌رده وجود ندارد، باعث می‌شود تا خیال کاربران از کیفیت مکالمه‌ی تصویری راحت باشد. البته باید در نظر داشت که با توجه به زاویه‌ی دید ۹۰ درجه‌ی این دوربین محدودیتی در قرار دادن دستگاه روی میز‌های کنفرانس وجود دارد. برای این که تمام حضار و به خصوص نزدیک‌ترین افراد به دوربین در قاب دوربین جا شوند، با توجه به ابعاد میز کنفرانس، لاجیتک کانکت باید حداقل فاصله‌ی ۰.۵ تا ۱ متری را از میز داشته باشند.  تنها نقطه‌ی ضعف کانکت در این زمینه عدم توانایی مناسب در تنظیم میزان نوردهی خودکار در شرایط وجود منبع نور یا پنجره پشت حضار جلسه‌ی کنفرانس است.

لاجیتک کانکت / Logitech Connect

در مکالمات ویدیویی جلسات کنفرانس گروهی جهت دریافت بهتر صدای تمام حضار بدون توجه به محل قرارگیری دوربین، عموما از میکروفن‌های جداگانه در جای‌جای میز کنفرانس استفاده می‌شود. لاجیتک با علم به این موضوع، کانکت را به میکروفن قدرتمندی در بخش جلو و انتهای آن جهت دریافت واضح و ۳۶۰ درجه‌ی صدای محیط تا حداکثر ۳.۶ متر مجهز کرده است. در آزمایش زومیت، در فاصله‌ی ۳ تا ۳.۵ متری با دستگاه، صدای کاربر به راحتی توسط کانکت دریافت شد و حتی احتیاجی به صحبت با صدای بلند نبود. با این که لاجیتک کانکت را برای جلسات گروهی تا ۶ نفر ایده‌آل دانسته، اما عملکرد عالی آن در دریافت صدای کاربران، امکانات برگزاری جلسات کنفرانس تا ۸ نفر بدون هر مشکلی را نیز ممکن می‌کند.

توان و کیفیت اسپیکر داخلی دستگاه نیز در صورت استفاده در مکالمات صوتی، به خوبی جوابگوی اتاق‌های کنفرانس خواهد بود و مشکلی از بابت حجم صدا نخواهید داشت.

لاجیتک تمام تلاش خود را برای استفاده‌‌ی راحت از کانکت به کار گرفته است. نتیجه‌ی این موضوع نیز کاملا مثبت ارزیابی می‌شود و برای آغاز استفاده از هر یک از قابلیت‌های این دستگاه به زمان نیازی احتیاج نخواهید داشت. جهت استفاده از این وب‌کم برای کنفرانس‌های تصویری خود تنها کافی است آن را از طریق کابل میکرو USB به لپ‌تاپ متصل کرده تا بلافاصله نام Conferencecam Connect را در بخش میکروفن و دوربین نرم‌افزار برقراری مکالمه‌ی خود بیابید. Skype، Skype for Business، Cisco Jabber، WebEx، fuze، BlueJeans، Vidyo، broadsoft برخی از نرم‌افزارهایی هستند که به صورت خودکار از کانکت پشتیبانی کرده و نیاز به نصب درایور یا افزونه‌ی خاصی ندارید.

لاجیتک کانکت / Logitech Connect

برای استفاده از قابلیت Screen Share، تنها کافی است دستگاه را از طریق HDMI‌ به نمایشگر متصل کرده و سپس با گوشی یا لپ‌تاپ خود به دنبال گزینه‌ی لاجیتک کانکت باشید. البته باید در نظر داشت که این قابلیت در کانکت عموما برای نمایش پرزنتیشن یا ویدیو‌هایی با کیفیت نه چندان بالا کاربرد خواهد داشت. در آزمایش‌های ما هنگام اجرای بازی و پخش آن روی نمایشگر، کیفیت محتوا تا حد کاملا محسوسی افت داشت که البته در طرف مقابل هیچ تاخیر یا لگی مشاهده نشد.

جهت اتصال بی‌سیم به کانکت و استفاده از اسپیکر نیز در صورتی که برای اولین بار قصد جفت‌سازی گوشی‌هوشمند خود را دارید، کافی است برای چند ثانیه‌ی کلید لمسی بلوتوث بالای دستگاه را فشار دهید تا پس از چشمک زدن چراغ وضعیت، امکان اتصال به آن را داشته باشید. همچنین در صورتی که گوشی هوشمند مجهز به NFC را در اختیار داشته باشید، برای انجام عملیات جفت‌سازی بلوتوث تنها کافی است گوشی رو به محل قرارگیری چیپ NFC در پشت لاجیتک بزنید.

لاجیتک کانکت / Logitech Connect

لاجیتک با تعبیه‌ی باتری در کانکت آن را به گزینه‌ی مناسبی برای حمل و انجام کنفرانس‌های تصویری در بخش‌های ممکن تبدیل کرده است. این دستگاه در صورت شارژ کامل باتری توانایی انجام ویدیو کنفرانس را تا ۳ ساعت و مکالمه‌ی صوتی یا پخش موسیقی تا ۱۵ ساعت را به ارمغان می‌آورد.

جمع‌بندی

لاجیتک کانکت محصولی ایده‌آل و بسیار کاربردی برای کسب‌و‌کار‌ها است

تنوع تجهیزات ویدیو کنفرانس طی سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته‌اند. لاجیتک نیز به عنوانی یکی از نام‌های برتر این بخش، با توسعه‌ی کانکت، محصولی کامل و بسیار کاربردی را به بازار عرضه کرده است. لاجیتک کانکت نه تنها وب‌کم ویدیو کنفرانس کاملی است، بلکه به لطف قابلیت اشتراک‌گذاری محتوای نمایشگر و اتصال با بلوتوث، سایر احتیاجات جلسات گروهی را نیز به خوبی برطرف می‌کند. البته در این بین نیز باید به توانایی بسیار خوب آن در ضبط تصاویر و صداهای محیط نیز اشاره کرد که از این لحاظ به جرات می‌توان کانکت را دستگاهی کم‌نقص خواند.

لاجیتک کانکت / Logitech Connect

طراحی جذاب، تعبیه‌ی کنترل از راه دور و کاربری بسیار آسان، نه تنها لاجیتک کانکت را به بخش زیبایی از اتاق جلسات تبدیل می‌کند، بلکه کاربران با هر سطحی از دانش کامپیوتری به راحتی قابلیت استفاده از بخش‌های مختلف آن را خواهند داشت.

لاجیتک کانکت یکی از تجهیزات ایده‌آل ویدیو کنفرانس است که نیاز‌های کسب و کار‌های نوین و اینترنتی را به خوبی تامین خواهد کرد و البته قابلیت‌های جذاب بیشتری نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا به خوبی ارزش قیمت خود را توجیه کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات