پنتاگون فروش گوشی‌های هواوی و زد تی ای را در خرده‌فروشی‌های نظامی ممنوع می‌کند

پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
در ادامه‌ی اعمال محدودیت‌ها علیه شرکت‌های چینی، این بار وزارت دفاع آمریکا فروش گوشی‌های هواوی و زدتی‌ای توسط خرده‌فروشی‌های نظامی را ممنوع می‌کند.
تبلیغات

پنتاگون به فروشگاه‌های خرده‌فروشی در پایگاه‌های نظامی ایالات متحده دستور داده است که فروش گوشی‌های هواوی و زد‌تی‌ای را متوقف کنند. وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید استفاده از این گوشی‌ها می‌تواند یک ریسک امنیتی باشد.

یکی از سخنگویان پنتاگون در بیانیه‌ای به وال استریت ژورنال گفت:

دستگاه‌های هواوی و زدتی‌ای می‌توانند ریسکی غیر قابل قبول برای کارمندان وزارتخانه به همراه داشته باشند. با توجه به این اطلاعات، ادامه‌ی فروش این محصولات از سوی فروشگاه‌های وزارتخانه عاقلانه نیست.

با این حال، فعلا هیچ محدودیت مستقیمی برای خرید دستگاه‌های هواوی و زدتی‌ای برای مصارف شخصی وضع نشده است و کارمندان نظامی ایالات متحده می‌توانند همچنان این گوشی‌ها را از دیگر فروشگاه‌ها خریداری کنند. اما سخنگوی پنتاگون در ادامه شرح داد که این وزارتخانه در مورد لزوم صدور مشاوره‌ای در سطح نظامی برای این دستگاه‌ها در حال تصمیم‌گیری است.

هواوی در واکنش به این خبر در بیانیه‌ای که برای خبرگزاری ورج ارسال کرد، گفت:

محصولات هواوی به‌صورت گسترده در ۱۷۰ کشور جهان به فروش می‌روند و در هر کشوری که ما به‌صورت جهانی فعالیت می‌کنیم از جمله ایالات متحده، از بالاترین استانداردهای امنیتی، حریم شخصی و مهندسی برخوردار هستند. ما به تعهدات نسبت به آزادی و شفافیت در تمام امور خود پایبند می‌مانیم و با صراحت می‌گوییم که هیچ دولتی هرگز از ما نخواسته است بر سر امنیت یا درستی هیچ یک از شبکه‌ها یا دستگاه‌هایمان مصالحه کنیم.

مقامات دولت آمریکا می‌گویند احتمال دارد چین به‌منظور فراهم کردن امکان جاسوسی، از سازندگانش خواسته باشد که در دستگاه‌هایشان راه نفوذ ایجاد کنند. با این حال، هواوی و زدتی‌ای احتمال چنین مسئله‌ای را رد کرده‌اند. یک منبع ناشناس به وال استریت ژورنال گفته است رهبران نظامی احتمال می‌دهند که پکن بتواند با بهره‌گیری از دستگاه‌های زدتی‌ای و هواوی مختصات دقیق سربازان را تعیین و حرکات آن‌ها را ردیابی کند.

دولت آمریکا از ماه دسامبر (آذرماه) تاکنون اقدامات شدیدتر بیشتری علیه شرکت‌های فناوری چینی انجام داده است. با این حال، مقامات پیش از آن هم نسبت به فعالیت‌های دو شرکت یادشده مشکوک بوده‌اند؛ برای مثال، هواوی در سال ۲۰۱۴ از شرکت در مناقصات برای قراردادهای دولت آمریکا منع شد. در ماه فوریه در یک جلسه‌ی شهادت در مجلس سنا، ۶ تن از مدیران اطلاعاتی آمریکا هشدار دادند که شهروندان آمریکایی نباید از سرویس‌ها و خدمات زدتی‌ای استفاده کنند. در ماه ژانویه، قانونگذاران آمریکایی لایحه‌ای پیشنهاد کردند که به موجب آن، استفاده‌ی سازمان‌های دولتی آمریکا از گوشی‌ها و تجهیزات این دو شرکت باید ممنوع شود.

ماه گذشته، پس از آنکه زدتی‌ای به تعهد خود مبنی بر تنبیه کارکنانی که مسبب ارسال تجهیزات آمریکایی به کره‌ی شمالی و ایران بودند عمل نکرد، وزارت بازرگانی ایالات متحده صادرات محصولات آمریکایی را به این شرکت ممنوع کرد. با این حال، زدتی‌ای برای این حکم درخواست تجدید نظر دارد. منابع ناشناس هفته‌ی گذشته در گفتگو با وال استریت ژورنال تأیید کردند که وزارت دادگستری آمریکا نیز نقش احتمالی هواوی در نقض تحریم‌ها علیه ایران را بررسی می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات