مدیرعامل شاتل: اپراتورها عامل اختلال اینترنت نبودند

یک‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
به گفته‌ی مدیرعامل شاتل، کیفیت نامناسب و اختلال اینترنت در ماه‌­های اخیر، خارج از دایره‌ی اختیارات اپراتورها بوده است.
تبلیغات

احمدرضا نخجوانی، مدیرعامل گروه شرکت­‌های شاتل، اعلام کرد:

شرکت‌­های مطرح و دارنده‌­ی پروانه­‌ی ارتباطات ثابت، بیش از سایرین نگران سرمایه­‌گذاری‌های کلان انجام‌شده در صنعت هستند و می‌­دانند برای حفظ این سرمایه­، آن هم در شرایط سخت بازار، مشتری‌مداری و ارائه‌­ی خدمات پُرکیفیت، بهترین راهکار است. در این شرایط، مایه‌ی شگفتی‌‌ است که می‌بینیم دوباره در رسانه‌ها، علت اختلالات اخیر را اپراتورها معرفی کرده‌اند.

به گفته‌ی نخجوانی، ماجرای افت کیفیت دسترسی به اینترنت از آذر ۹۶ آغاز شد و از چند هفته قبل با فیلتر شدن تلگرام به اوج خود رسید. در حقیقت از آذرماه که مصوبه‌ی­ ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات تصویب شد، در کمال تعجب حق انتخاب از کاربران برای انتخاب سرویس‌­های حجمی گرفته شد و کاربرانی که قبلا به واسطه‌ی­ نعمت رقابت میان اپراتورها، از سرویس‌هایی به مراتب پرسرعت‌­تر از سرویس خریداری‌شده بهره می‌بردند، از سرویس‌هایی استفاده می‌­کنند که اپراتورها اجازه‌ی باز گذاشتن سرعت ندارند. بخشی از نارضایتی کاربران از همین موضوع ریشه گرفته است.

نخجوانی افزود:

ما یک نگرانی عمده داریم؛ این مصوبه با کاهش درآمد جدی اپراتورها، از آذر ۹۶ تاکنون، امکان سرمایه­‌گذاری‌­های جدید را از بین برده است و تبعات منفی این کار به‌زودی آشکار خواهد شد ... آنچه مزید بر علت شده، بحث فیلترینگ تلگرام است که طی چند هفته­‌ی گذشته اختلالات بسیار جدی در شبکه‌ی­ اینترنت کشور ایجاد کرده که به‌کلی از اختیار اپراتورها خارج است. در حقیقت، ما در کیفیت پهنای باند اینترنت که به دست­مان می‌­رسد دخل و تصرفی نداریم و پس از آنکه محدودیت­‌های حاکمیتی بر آن اعمال می­‌شود، به دست­مان می­‌رسد. شواهد حاکی از آن است که پهنای باندی که به دست ما می‌­رسد دارای مشکلاتی است که هفته‌های قبل وجود نداشت. این واقعیت انکارناپذیر است که با محدودیت‌­های جدید، کاربران به شکل گسترده‌­ای از فیلترشکن‌­های مختلف استفاده می‌­کنند که خود باعث کندی دسترسی به اینترنت یا رویارویی با مشکلاتی در شبکه­‌ی سرویس‌­دهنده‌ی­ VPN می­‌شود که باز از اختیار اپراتوری مثل ما خارج است.

نخجوانی یادآوری کرد: 

ما صلاحیت نداریم درباره‌­ی مصلحت­‌اندیشی‌های حاکمیت برای اداره کشور اظهار نظر کنیم؛ اما دست کم انتظار داریم از صحبت درباره­‌ی نقش اپراتورها به‌عنوان عوامل اختلالات اخیر، خودداری شود. هفته گذشته وزیر ارتباطات اعلام کرد به اپراتورهای اینترنتی مهلت داده تا اختلال اینترنتل را برطرف کنند. روز پنج شنبه گذشته اعلام شد که ۸۵ درصد اختلال اینترنت رفع شده است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات