سوزوکی هایابوسا، رکورددار جدید سرعت در شن

سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
زف آیزنبرگ، موتورسواری است که توانست رکورد جهانی سرعت در مسیر شنی را با موتورسیکلت سوزوکی هایابوسا و سرعت ۳۲۴ کیلومتر بر ساعت ثبت کند.
تبلیغات

تلاش برای ثبت رکورد جهانی به عنوان یک کار بسیار سخت و طاقت‌فرسا شناخته می‌شود، اما هنگامی که ثبت رکورد سرعت زمینی روی سطوح شن و ماسه انجام گیرد، کار به مراتب دشوارتر خواهد شد. زف آیزنبرگ موتورسوار ۴۵ ساله شجاعی است که اخیرا رکورد سرعت جدیدی در شن و ماسه با سرعتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت به نام خود ثبت کرد. آیزنبرگ این رکورد را در حالی با استفاده از موتورسیکلت اصلاح شده‌ و سوپرشارژ ثبت کرد که کمتر از دو سال پیش بر اثر تصادف با سرعت ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت، دچار شکستگی استخوان شده بود. 

مکانی که رکورد اخیر سرعت آیزنبرگ در آن انجام شد، نوار طبیعی در مسیر ساحلی جنوب ولز است که پندین سندز (Pendine Sands) نامیده می‌شود. آیزنبرگ توضیح می‌دهد که مسابقه روی مسیر ماسه در امتداد ساحل به این معنی است که شما هرگز نمی‌دانید که سطح ساحل به چه صورتی خواهد بود؛ با توجه به این‌که جزر و مد دریا هر روز می‌تواند سطح ماسه و شن را در اطراف ساحل تغییر دهد. در بعضی مواقع دریا باعث می‌شود که سطوح موجداری از شن تشکیل شود و در بعضی موارد نیز سطح صاف و ایده‌آل‌تری به وجود می‌آید. آیزنبرگ می‌گوید که هنگام موتورسواری در ساحل همه چیز از عروس دریایی بزرگ تا زباله‌ دیده می‌شوند که در موقع رانندگی با سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت، هیچ کس دوست ندارد با آن‌ها برخورد کند.

Suzuki Hayabusa Motorcycle / موتورسیکلت سوزوکی هایابوسا رکورد سرعت

رانندگی با موتورسیکلتی به سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت در هر جایی به طور بالقوه مشکلات زیادی در پی دارد و هنگامی که سطح از شن و ماسه پوشیده شده باشد، این مسائل تشدید نیز می‌شوند. در رانندگی با چنین سرعتی، آج‌های تایر عمل نمی‌کنند و دست‌یابی به سرعت‌های بسیار بالا به روش‌های مسابقه‌ای متداول مانند بهره‌گیری از پیشرانه توربوشارژ پاسخگو نیست. در چنین شرایطی استفاده از سیستم محرکه کمکی باعث می‌شود تا چرخ عقب بدون داشتن کشش، هرز بچرخد و اصطلاحا بکسواد کند. قطعا رانندگی در چنین مسیرهایی، تفاوت بسیاری با رانندگی در سطوح معمولی مانند آسفالت و پیست دارد. آیزنبرگ می‌گوید هنگام رانندگی در چنین شرایطی هرگز از ترمز جلو استفاده نکنید؛ چرا که بسیار از موتورسواران به طور مطلق از آن استفاده نمی‌کنند. آن‌ها می‌دانند که انجام این کار موجب واکنش جاده و منحرف شدن مسیر موتورسیکلت خواهد شد و دستکم موتورسوار را به زمین می‌اندازد. در این شرایط باید دسته گاز را رها کرده و صبر کنید تا موتورسیکلت به طور خودبخودی متوقف شود. 

یکی دیگر از مسائل مهمی که در ثبت رکورد سرعت در سطوح شنی ساحلی وجود دارد، تصادف است. برخلاف رانندگی روی سطوح زبر مانند سنگ‌فرش و آسفالت، هنگامی که روی زمین می‌افتید اصلا کشیده نمی‌شوید. به دلایل زیادی این موضوع برای موتورسواران بسیار خطرناک است و صدمات زیادی به آن‌ها وارد می‌کند؛ مانند شکستگی استخوان که باعث خانه‌نشینی چند ماهه آیزنبرگ شد. به همین علت آیزنبرگ هنگام ثبت رکورد جهانی سرعت، از سیستم مهار استادانه‌ای متصل به موتورسیکلت استفاده می‌کند. 

Suzuki Hayabusa Motorcycle / موتورسیکلت سوزوکی هایابوسا رکورد سرعت

آیزنبرگ برای اولین بار در سن ۱۶ سالگی با موتورسیکلت یاماها ۵۰ سی‌سی رانندگی کرد و پس از آن با مدل نامشخصی از جیکسر (Gixxer) کار خود را ادامه داد. در آن زمان بدلکاری رایج بود و آیزنبرگ تمایل زیادی به شرکت در برنامه‌های بدلکاری داشت. او در سال ۲۰۱۱ یک موتورسیکلت توربینی خرید تا اولین آزمایش سرعت خود را برای دست‌یابی به اهداف آینده انجام دهد. از آن زمان تاکنون آیزنبرگ تلاش‌های زیادی برای ثبت چند رکورد جهانی سرعت با انواع مختلف وسایل نقلیه انجام داده است. 

آیزنبرگ حدود ده سال از عمر خود را به توسعه موتورسیکلت توربینی اختصاص داد که در حقیقت یک موتورسیکلت هدفمند مجهز به پیشرانه توربو جت رولزرویس C20W با قدرت ۵۶۰ اسب بخار و بیش از ۱۳۵۵ نیوتن‌متر گشتاور در چرخ عقب است. در حال حاضر از چنین پیشرانه‌هایی برای تامین قدرت بالگردهای ۶ سرنشین استفاده می‌شود. به همین علت بر روی موتورسیکلت محرک مستقیم (direct Drive) وجود ندارد و به جای آن از توربین محوری بالگرد استفاده می‌کند.

سال ۲۰۱۷ آیزنبرگ در مصاحبه با MCN در مورد موتورسیکلت خود چنین توضیح داد:

شما توربینی دارید که به طور موثری از جعبه دنده عبور می‌کند و تیغه‌ها را می‌چرخاند. بنابراین در بهترین حالت ممکن، تصور کنید که تیغه‌ها برش داده شوند و چرخ زنجیر را روی آن قرار دهید، سپس آن را با زنجیر در سمت دیگر موتورسیکلت به چرخ‌ها متصل کنید. در این‌جا ما یک چرخ زنجیر داریم که روی توربین نصب می‌شود و نیروی توربین را شبیه موتورسیکلت‌های معمولی به چرخ زنجیر عقب منتقل می‌کند. در ادامه برای اصلاح شرایط از دریچه گاز موتورسیکلت معمولی استفاده شد. 
Suzuki Hayabusa Motorcycle / موتورسیکلت سوزوکی هایابوسا رکورد سرعت

مشکل اساسی که در راه‌اندازی پیشرانه توربینی وجود دارد، این است که تاخیر قابل توجهی در آن به وجود می‌آید. آیزنبرگ آن را به یک توربوشارژر عظیم مقایسه می‌کند و توضیح می‌دهد که چند ثانیه زمان می‌برد تا انتقال قدرت انجام شود. این عاملی بود که نقش مهمی در تصادف دلخراش آیزنبرگ در سال ۲۰۱۶ بر عهده داشت. توربین قدرت بسیار زیادی تولید می‌کند و حتی زمانی نیز که دریچه گاز بسته باشد، تا چند ثانیه به این کار ادامه می‌دهد؛ چنین اتفاقی به این معنی است که خوشبختانه یا متاسفانه موتورسوار هیچ انتخاب دیگری به جز ادامه رانندگی ندارد! 

آیزنبرگ در تاریخ یکشنبه ۱۳ مه ۲۰۱۸ توانست با استفاده از موتورسیکلت سوزوکی هایابوسا، رکورد جهانی سرعت (۳۲۴ کیلومتر بر ساعت) را در پندین سندز نیو ساوت ولز ثبت کند. موتورسیکلت سوزوکی هایابوسا سبز رنگ آیزنبرگ مجهز به سوپرشارژ است و قدرتی معادل ۳۵۰ اسب بخار تولید می‌کند. رکود قبلی آیزنبرگ در مسیر شن و ماسه ساحلی نیز با سرعت ۲۹۶ کیلومتر بر ساعت ثبت شده است. نمایش اخیر سرعت باعث می‌شود تا آیزنبرگ به عنوان سریع‌ترین موتورسوار در مسیر شن و ماسه ساحل پندین سندز ولز و دنیا شناخته شود. 

آیزنبرگ می گوید:

پس از تعهد شدید به بهبود فیزیکی و بازسازی ذهنی، حضور مداوم در سالن بدنسازی و دوره‌های شدید فیزیوتراپی، این رکورد باورنکردنی سرعت در مسیر شن و ماسه با سرعت ۳۲۴ کیلومتر بر ساعت، موفقیت بسیار بزرگی برای من به شمار می‌رود. بیش از ۱۰۰ سال است که افراد زیادی تلاش کرده‌اند تا به رکورد سرعت ۳۲۴ کیلومتر بر ساعت (۲۰۰ مایل بر ساعت) در پندین سندز دست یابند. تا به امروز، حتی بزرگان دنیا در زمینه ثبت رکورد سرعت مانند سر مالکوم کمپبل و پری توماس نیز برای ثبت چنین رکوردی تلاش کرده‌اند و البته شکست خورده‌اند. 

ویدئو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات