بررسی و آزمایش فنی مارک وبر از پورشه میشن E

سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
به‌تازگی ویدئویی رسمی از خودروی ۴در GT و تمام الکتریکی پورشه میشن E با رانندگی مارک وبر قهرمان سابق فرمول یک و لمانز منتشر شده که دارای نکات جالبی است.
تبلیغات

تاکنون پورشه در اشتراک‌گذاری عکس‌ها و فیلم‌های رسمی از خودروی الکتریکی میشن ای (Mission E) بسیار سخاوت‌مند عمل کرده است؛ خودرویی که به‌عنوان جدیدترین محصول الکتریکی و کوپه چهاردر برند آلمانی شناخته می‌شود. از زمان رونمایی اولیه به‌عنوان خودروی مفهومی در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵، به مدت دو سال عکس‌های جاسوسی زیادی از این خودروی برقی پورشه هنگام رانندگی در پیست نوربرگ‌رینگ در اینترنت منتشر شده بود. اما تقریبا دو ماه از زمانی می‌گذرد که اولین عکس‌های رسمی از نمونه اولیه خودروی الکتریکی پورشه میشن E منتشر شد. 

PORSCHE MISSION E / خودروی الکتریکی پورشه میشن ای

به‌تازگی خودروساز اشتوتگارت ویدئویی رسمی از آزمایش خودروی برقی پورشه میشن E هنگام تست در پیست اختصاصی این شرکت در ویساخ منتشر کرده است. چه کسی بهتر از مارک وبر می‌تواند پشت فرمان این خودرو قرار بگیرد؟ راننده‌ای که علاوه بر دریافت عنوان سفیر برند پورشه، سابقه قهرمانی در مسابقات استقامت فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی نیز در کارنامه خود دارد.

PORSCHE MISSION E / خودروی الکتریکی پورشه میشن ای
PORSCHE MISSION E / خودروی الکتریکی پورشه میشن ای
PORSCHE MISSION E / خودروی الکتریکی پورشه میشن ای
PORSCHE MISSION E / خودروی الکتریکی پورشه میشن ای
PORSCHE MISSION E / خودروی الکتریکی پورشه میشن ای
PORSCHE MISSION E / خودروی الکتریکی پورشه میشن ای
PORSCHE MISSION E / خودروی الکتریکی پورشه میشن ای
PORSCHE MISSION E / خودروی الکتریکی پورشه میشن ای

شاید به دلیل عدم وجود اگزوز پرسروصدا، خودروی الکتریکی پورشه میشن E خیلی قدرتمند به نظر نرسد؛ اما در حقیقت این کوپه چهاردر ۶۰۰ اسب بخار قدرت از دو موتور الکتریکی در محورهای عقب و جلو تولید می‌کند. این خودروی برقی که در کلاس گرند تور قرار دارد، از پلت‌فرم J1 پورشه بهره می‌برد و سیستم تمام چرخ محرک در آن به‌عنوان گزینه استاندارد عرضه می‌شود. سیستم توان خودروی برقی پورشه میشن E مجهز به باتری لیتیوم یون خنک‌شونده با مایع، قادر است ۸۰۰ ولت DC تولید کند. پورشه ادعا می‌کند که باتری لیتیوم یون این خودروی برقی قادر است در زمان ۱۵ دقیقه به میزان ۸۰ درصد شارژ شود. به لطف چنین سیستم توانی، پورشه میشن E شعاع حرکتی معادل ۵۰۰ کیلومتر دارد که آن را به‌عنوان یکی از رقبای تسلا مطرح می‌کند. البته باید توجه داشته باشیم که اساسا خودروهای الکتریکی، سنگین‌تر از مدل‌های معمولی بنزینی یا دیزلی هستند و به همین علت با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند. کوپه چهاردر پورشه میشن E با ۲۰۰۰ کیلوگرم وزن، از این قاعده مستثنا نیست. 

PORSCHE MISSION E / خودروی الکتریکی پورشه میشن ای

مارک وبر نیز چنین تفاوتی را در نحوه عملکرد خودروی برقی با مدل‌های معمولی احساس کرد؛ البته او تحت تأثیر قدرت خودروی پورشه میشن E قرار گرفت. وبر این خودروی الکتریکی را به‌عنوان «تغییردهنده بازی» خطاب می‌کند. فرمان‌پذیری، قدرت، کشش و ترمز از جمله مواردی هستند که قهرمان استرالیایی پورشه را تحت تأثیر قرار دادند. البته وبر سفیر برند پورشه است و تعجبی ندارد که در انتخاب کلمات و جملات کمی اغراق به کار ببرد!

PORSCHE MISSION E / خودروی الکتریکی پورشه میشن ای

پورشه میشن E وبر را به یاد خودروی هیبریدی پورشه 919 می‌اندازد که او پشت فرمان آن نشست و توانست اولین عنوان قهرمانی خود را در مسابقات جهانی استقامت فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (فیا) کسب کند. رانندگی با خودروی الکتریکی پورشه میشن E را می‌توان برای مارک وبر نوستالژی قلمداد کرد و به نظر می‌رسد که قهرمان سابق به یاد روزهای پرافتخار خود در دنیای اتومبیل‌رانی افتاده است. نکته جالبی که هنگام رانندگی وبر به آن اشاره می‌کند این است که از داخل کابین، نمای خودروی برقی پورشه میشن E بسیار شبیه مدل اسپایدر 918 به نظر می‌رسد. 

با توجه به بازخوردهای مثبت مارک وبر، آینده خودروی الکتریکی پورشه میشن E امیدوارکننده خواهد بود؛ به‌خصوص وقتی که عملکرد میشن E را در شتاب‌گیری نیز با محصولات دیگر مقایسه کنیم. خودروی برقی پورشه میشن E قادر است در زمان ۳.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و بیشینه سرعت آن به بیش از ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. ممکن است تا رونمایی رسمی از پورشه میشن E در سال ۲۰۱۹ و ورود مدل تولیدی به بازار، تغییرات زیادی در مشخصات عملکردی خودروی برقی اتفاق بیفتد؛ اما شنیدن این مشخصات نیز می‌تواند هیجان زیادی برای ما ایجاد کند. 

دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات