زبان‌ های برنامه‌ نویسی آینده و کسب و کار برنامه نویسی

سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
زبان‌های برنامه‌نویسی آینده، یک شبه خلق نمی‌شوند؛ با شناخت زبان‌های برنامه‌نویسی آینده می‌توانید با استراتژی‌های مفید برای کسب موفقیت این حرفه آشنا شوید.
تبلیغات

 پیشتر در زومیت مطلبی با عنوان بهترین زبان‌ های برنامه نویسی برای یادگیری درسال ۲۰۱۸ منتشر شد که در آن به روند رشد و دگرگونی زبان‌های برنامه‌نویسی و قدرت انطباق آن‌ها با پیشرفت تکنولوژی که جایگاه آن‌ها را تعیین می‌کند، پرداخته شد. نیازهای سخت‌افزاری و تقاضای بازار برای فناوری‌های نوین و فنون مدیریت پروژه و کاهش هزینه‌ها از مهم‌ترین مسائلی است که باعث خلق زبان‌های جدید برنامه‌نویسی می‌شود.

هر زبان برنامه‌نویسی از تجربیات زبان‌های قبل از خود بهره می‌برد ولی با استراتژی و تحلیل شرایط قصد دارد جایگاه جدید و مستحکمی را برای خود دست‌وپا کند؛ تا جایی که بعضی از این زبان‌ها همچون اسکالا به‌نوعی جانشین زبان قدرتمند جاوا شمرده می‌شوند. از سمتی محبوبیت و رغبت برنامه‌نویسان به این زبان‌ها، یک عامل مهم در تثبیت جایگاه زبان‌های برنامه‌نویسی آینده دارد. همه این شرایط شکل‌دهنده فرصت‌های بازار برنامه‌نویسی در آینده است، فرصت‌هایی که کسب‌وکار شما به‌عنوان برنامه‌نویس را تغییر خواهد داد.

زبان‌های برنامه نویسی آینده

شناسایی و درک زبان‌های جدید برای برنامه‌نویسان امری ضروری است البته نه در مورد همه زبان‌ها؛ بلکه آن‌هایی که طبق معیارهای مشخصی از نوظهوران آینده‌دار برنامه‌نویسی به شمار می‌روند. یکی از این شاخص‌های معتبر ابزار گوگل ترندز است. ابزاری مفید که بیشتر معروف به ابزار تحلیل کسب‌وکار دیجیتال است. استفاده از گوگل ترندز آسان است و برای سنجش برآوردهای آینده کسب‌وکار ابزاری مناسب به‌حساب می‌آید. ما نیز با این ابزار روند رشد چهار زبان نسبتاً جدید ولی فوق‌العاده قدرتمند را که در آینده، جایگاه خوبی برای کسب درآمد دارند به شما معرفی می‌کنیم.

گوگل ترندز و بررسی زبان‌های برنامه‌نویسی آینده

گوگل ترندز (Google Trends) از مجموعه ابزارهایی است که گوگل در جهت بررسی کیفیت جستجو در دنیای وب در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. شما با Google Trends و مدیریت پارامترهای عمده جستجو، به نتایج جالب و قابل‌توجهی دست پیدا می‌کنید. برای استفاده از گوگل ترندز بهتر است از قبل به جواب پنج سؤال فکر کنید.

  • ۱. می‌خواهید موضوع خود را در چه منطقه‌ی جغرافیایی بررسی کنید؟ نظرات کاربران در هر منطقه از دنیا متفاوت است و مجموع آن‌ها، در کل جهان می‌تواند نتایج متفاوت‌تری را نشان دهد.۲. شما چه چیز را می‌خواهید جستجو کنید؟ محصول یا تصاویر؟۳. چه محدوده زمانی برای شما مهم است؟ مثلاً در این مطلب ما یک بازه ۵ ساله را ملاک قرار دادیم؛ چون این بازه دقت تحلیل ما را در بررسی زبان‌های برنامه‌نویسی آینده بیشتر می‌کرد. شاید برای موضوع شما یک بازه یک‌ساله هم کافی باشد.۴. در چه زبانی جستجو می‌کنید؟ موضوع شما یک موضوع فنی است یا یک موضوع عام؟ بیان و اصطلاح رایج آن در نزد مخاطب چگونه است؟ و... این‌ها در نتایج و تحلیل روند موضوع شما، مؤثر است.
  • ۵. این موضوع در چه فن و رشته‌هایی قرار دارد؟
  • گوگل ترندز با گرفتن ورودی‌های مشخص و بر اساس زبان یا منطقه جغرافیای به شما گزارش‌هایی نموداری می‌دهد که با آن، متوجه شدت یا حدت روند جستجوها می‌شوید. این موارد در محور عمودی اغلب سطح جستجو را به‌صورت عدد نشان می‌دهد. در بخش محور افقی نمودار بازه زمانی، برای موضوعات موردنظر دیده می‌شود.

    زبان‌های برنامه‌نویسی آینده

    در بررسی زبان‌های برنامه‌نویسی آینده با خصوصیات آن آشنا می‌شویم و با نگاه به تحلیل Google Trends چگونگی روند محبوبیت زبان برنامه نویسی را بررسی می‌کنیم. این روند محبوبیت یعنی فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتر در آینده؛ پس یک نمونه از شیوه کدنویسی هر زبان را در ادامه آن خواهید دید.

    ۱. زبان‌ برنامه‌نویسی راست (Rust)

    در سال ۲۰۱۰ بخش تحقیقات موزیلا از راست (Rust) رونمایی کرد. این نرم‌افزار بنا بر گزارش‌های StackOverFllow جایگاه خوبی از نظر محبوبیت در بین توسعه‌دهندگان پیداکرده و در دو سال اخیر در لیست بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی قرار گرفته است.

    Rust یک‌زبان کامپایلری است که با زبان‌های C و ++C مقایسه می‌شود. این به خاطر فرم کدنویسی مشابه در این زبان‌ها است. در حقیقت زبان Rust از نظر معنایی با دو زبان دیگر تفاوت دارد. در زبان C شما نیاز به مهارت در مدیریت حافظه، کنترل و رفع خطاها دارید ولی در زبان Rust شیوه کار به نحوی است که امکان وجود این خطا به نحو چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

    همین شیوه کار برای رعایت ایمنی در حافظه، چالشی برای توسعه‌دهندگان مبتدی خواهد بود؛ اما محبوبیت Rust در لیست بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی نشان می‌دهد که در آینده تقاضای بیشتری برای آن وجود دارد. علاوه بر آن‌که موزیلا هم پشتیبان Rust است. کسب رتبه دوم در سال ۲۰۱۷ هم نشان می‌دهد که وضع کاروکاسبی با این زبان خوب است و اوقاتی خوش برای دوستداران آن در آینده پیش‌بینی می‌شود.

    وضعیت محبوبیت Rust در طی ۵ سال گذشته

    نمونه کدنویسی در زبان Rust از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی

    macro_rules! calculate { (eval $e:expr) => {{ { let val: usize = $e; println!("{} = {}", stringify!{$e}, val); } }}; (eval $e:expr, $(eval $es:expr),+) => {{ calculate! { eval $e } calculate! { $(eval $es),+ } }};}fn main() { calculate! { eval 1 + 2, eval 3 + 4, eval (2 * 3) + 1 }}

    ۲. زبان‌ برنامه‌نویسی الیکسیر (Exlixir)

    زبان برنامه‌نویسی تازه‌واردی که به‌سرعت پله‌های محبوبیت را در لیست بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی طی کرد، الیکسیر نام دارد. ارلنگ Erlang که توسط شرکت اریکسون در دهه ۸۰ میلادی معرفی شد، مایه الهام ساخت و تولد الیکسیر در سال ۲۰۱۱ بود. Erlang از ابزارهای مناسب برای همگام‌سازی‌های سنگین، مثلاً ساخت یک بازی تحت سرور است. الیکسیر در ماشین مجازی ارلنگ اجرا می‌شود.

    خوزه ولیم (José Valim) سازنده الیکسیر معترف بود که باز هم جا برای بهبود ارلنگ وجود دارد. ارلنگ باوجود قابلیت‌های ویژه مثل تحمل‌پذیری خطا (fault-tolerant) و چند نخی در ایران تقریباً مهجور است. برای مبتدیان ورود به آن سخت و برای حرفه‌ای‌ها خروج از آن سخت است.

    نگران نباشید درباره الیکسیر باید گفت همچنان‌که از ارلنگ تأثیر گرفته، خصایص روبی هم در ساخت آن مؤثر بوده است. الیکسیر هم معمولاً در توسعه وب به‌کار می‌رود. محبوبیت الیکسیر هرسال بهتر از سال گذشته بوده است و با رشد استارت آپ‌های بزرگ در ایران، در آینده بیشتر از ارلنگ و الیکسیر بیشتر خواهیم شنید. سال ۲۰۱۷ الیکسیر توانست جایگاه سوم را در StackOverflow به‌دست آورد که نوید بخش همین روند است.

    وضعیت محبوبیت Exlixir در طی ۵ سال گذشته

    نمونه کدنویسی در زبان Exlixir از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی

    defmodule Chain do def counter(next_pid) do receive do n -> send next_pid, n + 1 end end def create_processes(n) do last = Enum.reduce 1..n, self, fn (_, send_to) -> spawn(Chain, :counter, [send_to]) end send last, 0 receive do final_answer when is_integer(final_answer) -> "Result is #{inspect(final_answer)}" end end def run(n) do IO.puts inspect :timer.tc(Chain, :create_processes , [n]) endend

    ۳. زبان‌ برنامه‌نویسی اسکالا (Scala)

    زبان مقیاس‌پذیر اسکالا یکی از پروژه‌های بازسازی و افزایش بهره‌وری زبان جاوا است. اسکالا بر اساس نیاز صنعت فناوری اطلاعات و حرکت به سمت ساخت دستگاه‌هایی با چند هسته پردازشگر، ساخته‌شده است. همچنین اسکالا قابلیت اجرا روی Virtual Machine جاوا (JVM) را نیز دارد. شما با این ویژگی‌ها چه آینده‌ای برای این زبان متصور هستید؟

    نظر شرکت‌هایی بزرگ همچون LinkedIn ،Twitter و حتی روزنامه گاردین به اسکالا بسیار مثبت بوده و از آن در کدنویسی خود استفاده می‌کنند.

    اسکالا بهترین انتخاب شما از لیست بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی آینده‌دار برای نوشتن program است. البته اسکالا از آن زبان‌هایی است که در نزد مبتدیان، شهره به چغر بد بدن است؛ ولی سیر هر یادگیری، یک منحنی است. امروز تمرینات و تلاش سخت و در آینده فرصت‌های شغلی فوق‌العاده و درآمدهای عالی و عالی‌تر. اسکالا در نظرسنجی‌های حقوق و درآمد از سراسر جهان در بین ۱۰ کاندید برتر است و با استناد به آمار StackOverflow در ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۷ جایگاه اول را دارد.

    محبوبیت زبان برنامه نویسی در گوگل ترند

    وضعیت محبوبیت اسکالا در طی ۵ سال گذشته

    نمونه کدنویسی در زبان اسکالا از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی

    package examples.actorsimport scala.actors._import scala.actors.Actor._object Message { def main(args: Array[String]) { val n = try { Integer.parseInt(args(0)) } catch { case _ => println("Usage: examples.actors.Message ") Predef.exit } val nActors = 500 val finalSum = n * nActors Scheduler.impl = new SingleThreadedScheduler def beh(next: Actor, sum: Int) { react { case value: Int => val j = value + 1; val nsum = sum + j if (next == null && nsum >= finalSum) { println(nsum) System.exit(0) } else { if (next != null) next ! j beh(next, nsum) } } } def actorChain(i: Int, a: Actor): Actor = if (i > 0) actorChain(i-1, actor(beh(a, 0))) else a val firstActor = actorChain(nActors, null) var i = n; while (i > 0) { firstActor ! 0; i -= 1 } }}

    ۴. زبان‌ برنامه‌نویسی آر (R)

    آر زبان برنامه‌نویسی دوستداران آمار و علم داده‌ها است. اگر علاقه‌مند به متدهای آماری و تحلیل داده‌ها و نمایش آن به‌صورت گرافیکی هستید، زبان برنامه‌نویسی آر انتخاب مناسبی برای شماست.

    این زبان را در دنیای نرم‌افزارها می‌توان همچون نرم‌افزار متلب دانست که انواع گراف‌ها و نمودارها را با تحلیل محاسبات ماتریسی به شما نشان می‌دهد. به همین دلایل زبان برنامه‌نویسی R در لیست بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی جای می‌گیرد.

    از این‌ جهت که آمار و تحلیل داده‌ها گام اول برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان است، پس فرصت‌های شغلی زیادی در این وادی منتظر شما است.

    محبوبیت زبان برنامه نویسی در گوگل ترند

    وضعیت محبوبیت آر در طی ۵ سال گذشته

    نمونه کدنویسی در زبان آر  از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی

    readinteger <- function() { n <- readline(prompt="Enter an integer: ") if (!grepl("^[0-9]+$",n)) { return(readinteger()) } return(as.integer(n))}num <- round(runif(1) * 100, digits = 0)guess <- -1cat("Guess a number between 0 and 100.\n")while(guess != num) { guess <- readinteger() if (guess == num) { cat("Congratulations,", num, "is right.\n") } else if (guess < num) { cat("It's bigger!\n") } else if(guess > num) { cat("It's smaller!\n") }}

    شما به‌عنوان برنامه‌نویس در کسب‌وکاری فعالیت می‌کنید که بسیار دستخوش تغییر و تحول است. بررسی رقابت زبان‌های برنامه‌نویسی در هر سال فرصت خوبی به شما می‌دهد تا برای آینده  ‌Business خود بهتر برنامه‌ریزی کنید. حکایت شما همچون موج‌سواری است که باید موج‌ها و فرصت‌ها را بشناسد تا غرق نشود. ابزارهای شناسایی خوب و معتبری در همین دنیای دیجیتال مانند گول ترندز وجود دارد که‌ موج‌های خوب را به شما نشان می‌دهند. با تحلیل این موج‌ها می‌توانید از اولین نفراتی باشید که از فواید آن استفاده می‌کنید. زبان‌های جدید برنامه‌نویسی، موج‌های باشکوه و قدرتمندی هستند که می‌توانند در آینده شما را در اوج نگه‌دارند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات