مایکروسافت درصدد توسعه چشمی‌های هولولنز 2 با میدان دید گسترده‌تر است

یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مایکروسافت قصد دارد با همکاری شرکت Himax، هدایتگر موج HoloLens 2.0 را ارتقا دهد.
تبلیغات

واقعیت افزوده به ما کمک می‌کند تا المان‌های مجازی را در دنیای واقعی جای دهیم. هولولنز (HoloLens) مایکروسافت کماکان بهترین نمونه از یک هدست است که از پس چنین وظایفی برمی‌آید؛ اما این محصول به‌تدریج رقبایی از شرکت‌های مجیک‌لیپ، اپل و گوگل را پیش روی خود می‌بیند.

مایکروسافت برای اینکه بتواند در بازار رقابتی حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد،‌ از شرکت Himax برای تامین هدایتگر موج (Waveguide) این محصول کمک گرفته است. هدایتگر موج یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین قطعه‌های هولولنز محسوب می‌شود و کارکرد آن بازتاب تصویر مجازی در چشم‌های کاربر است. همین قطعه است که باعث محدود شدن زاویه دید هولولنز می‌شود؛ مسئله‌ای که به عنوان یکی از جدی‌ترین مشکلات این محصول مطرح شده است. 

بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت Thurrott.com، مایکروسافت در نظر دارد تا در توسعه‌ی هولولنز ۲.۰، برای رفع مشکل یادشده، خود وارد عمل شود. در گزارش این وب‌سایت چنین آمده است:

بزرگترین تغییر هولولنز ۲ مربوط به موتور نوری (light engine) آن خواهد بود. ارتقاء مشخصات سخت‌افزاری این قطعه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد؛ اما مایکروسافت قصد دارد تا تولید آن را در لابراتوارهای خود انجام دهد. وارد شدن مایکروسافت به فاز توسعه به مفهوم وابستگی آن به شرکت‌های دیگر در زمینه‌ی طراحی و توسعه نیست؛ بلکه در تلاش است تا میدان دید هولولنز را که جزو یکی از محدودیت‌های نسل نخست این محصول بود، گسترش دهد.

هدف مایکروسافت از دنبال کردن این هدف،‌ علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها،‌ گسترش میدان دید HoloLens 2.0 خواهد بود. شاید با این برنامه‌ی توسعه بتوانیم برخی از پتنت‌هایی را که مایکروسافت طی سال‌های اخیر ثبت کرده است،‌ در یک محصول واقعی ببینیم. از سوی دیگر، وارد شدن مایکروسافت به فاز توسعه‌ی چشمی هولولنز، به‌دلیل تجربه‌نداشتن ردموندی‌ها در این زمینه و مشکلات مربوط به مقیاس تولید، می‌تواند عرضه‌ی هولولنز ۲ را به تأخیر بیاندازد؛ مشکلی که در گذشته نیز بر سر سرفیس‌هاب، گریبان‌گیر مایکروسافت شد.

ردموندی‌ها پیش از این نیز به‌صورت رسمی درباره‌ی قطعات به‌کاررفته در هولولنز ۲ (HoloLens 2.0) صحبت کرده‌اند که از جمله‌ی آن‌ها می‌تواند به واحد پردازش هولوگرافیکی و سنسورهای تشخیص عمق مبتنی بر کینکت اشاره کرد. امیدواریم خبر منتشرشده به مفهوم آن باشد که هولولنز ۲ در دست توسعه قرار دارد و در برهه‌ای از زمان از راه خواهد رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات