افراد معمولی چگونه به افرادی خارق العاده تبدیل می‌شوند

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
ایلان ماسک می‌گوید: «من فکر می‌کنم برای افراد معمولی راهی وجود داشته باشد که به افرادی خارق‌العاده تبدیل شوند.» این نکته شامل همه‌ی ما می‌شود.
تبلیغات

اکثر ما ایلان ماسک را یک استثنا می‌دانیم؛ اما با این وجود او باور دارد که تبدیل شدن به یک انسان ویژه غیر ممکن نیست. بسیاری از افرادی که خودشان را حتی بسیار پایین‌تر از حد متوسط می‌دانند سعی می‌کنند تا حداقل خود را به معمولی بودن نزدیک کنند اما این سوال مطرح می‌شود اکنون که تلاش برای معمولی بودن انجام می‌شود چرا ورای آن نرود؟ چرا سعی بر این نباشد که تلاش‌ها برای بهتر شدن در هیچ نقطه‌ای متوقف نشود و تا خارق‌العاده شدن و شگفتی‌آفرینی ادامه پیدا کند؟

اگر فرآیند تبدیل شدن از یک فرد معمولی به یک فرد خارق العاده را «شگفت آفرینی» بنامیم، می‌توانیم سه فاز برای آن در نظر بگیریم. اما به خاطر بسپارید که نباید از خودتان انتظار داشته باشید در پایان این راه به ایلان ماسک تبدیل شده باشید. در بدترین حالت، شما از توانایی‌ها و مهارت‌هایی که دارید بیشترین بهره را خواهید گرفت و خواهید توانست تاثیری خارق العاده بر کارهایی بگذارید که تنها شما از عهده انجام دادن آنها بر می‌آیید. شاید در پایان راهی که می‌پیمایید به ثروت هنگفتی دست یابید یا شاید هم نه، اما در نهایت چیزی که به دست می‌آورید نسخه‌ی شادتر و ارزشمندتری از خودتان است.

فاز ۱: افکار خارق العاده را انتخاب کنید

افرادی که اهدافی نظیر تغییر دادن دنیا و بهره‌گیری تمام عیار از استعدادهای خود دارند با شما متفاوت نیستند؛ آنها فقط افکار معلولی را از زندگی خود حذف کرده‌اند. زندگی شگفت انگیز تنها با یک تغییر در نحوه فکر کردن و خواسته‌ها ایجاد می‌شود.

Elun Musk

هر فردی افکاری نظیر این‌ها دارد: «من به اندازه کافی خوب نیستم» یا «من هرگز نمی‌توانم این کار را انجام دهم». اما کسانی که به راه‌های شگفت انگیز باور دارند خودشان را از افکار منفی جدا می‌کنند و هر فکر منفی را با یک فکر خوب و پیش رونده جایگزین می‌کنند. «من می‌توانم»، «زندگی خوب است و من فوق العاده ام.» «من می‌توانم کارها را به ثمر برسانم.» و این همان فاز اول شگفت آفرینی است.

از صبح‌ها شروع کنید

برای این منظور می‌توانید خود را مجبور کنید تا تفکرات و اندیشه‌های مثبت را به برنامه منظم صبحگاهی تبدیل کنید. از این مانتراها و جملات انرژی بخش شروع کنید: «من خوب هستم و همیشه خوب باقی خواهم ماند.» یا «من امروز از تمام توان و تلاش خود استفاده خواهم کرد.» یا «اگر به خودم اعتماد داشته باشم و افکار مثبت را به خود راه دهم، می‌توان هر کاری انجام دهم یا به هر فرد مفیدی تبدیل شوم».

positive attitude

اگر این مانتراها* را به محض از خواب بیدار شدن تکرار کنید (دقیقا همان موقعی که از خواب بیدار می‌شوید و هوشیاری خود را به دست می‌آورید)، نه تنها اعتماد به نفس و حس مثبت بودن مورد نیاز برای انجام کارهای خارق العاده را در خود جاری می‌سازید، بلکه به طور خودکار تفکرات منفی که همچون دیواری سد راه موفقیت شما قرار می‌گیرند را نیز از خود دور می‌کنید. این کار را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام دهید. همچنین تهیه کردن یک لیست ۴۰ عددی از جملات مثبت و اثربخش هم کمک شایان توجهی می‌کند.

* مانترا (در آیین هندو، بودایی، سیک، جین و مزدیسنا عبارت است از مجموعه‌ای از کلمات و آواهایی که با آهنگ خاصی به دفعات تکرار می‌شود. این واژه که ریشه سانسکریت دارد و به معنی رها شدن است، از دو بخش مان و ترا تشکیل شده است. «مان» به معنی فکر و «ترا» به معنای آزاد شدن است. از این مفهوم در مدیتیشن استفاده می‌شود و روی جسم و روح تأثیر مثبت می‌گذارد.)

باید خود را به این روتین صبحگاهی که به تمرکز و اندیشه‌ی مثبت نیاز دارد، عادت بدهید. برای آنکه از توانایی همراه داشتن افکار خارق العاده در طی روز مطمئن شوید، باید هنگام صبح و در طی روز به تفکرات مثبت ادامه دهید.

meditation

برای تشویق خود برنامه ریزی کنید

یک راه موثر برای تشویق خود این است که یک برنامه روزانه شامل یک لیست ۱۰ تایی تهیه کنید. هر کدام از کارهای لیست را که انجام دادید برای خود یک هدیه‌ی تشویقی کنار بگذارید و هر گاه به نظرتان آمد که از انجام کارهای لیست عقب افتاده‌اید، مانتراها و جملات انرژی بخش را با خود تکرار کنید.

این روش را برای یک هفته هر روز تکرار کنید و نتیجه‌ی فوق العاده‌ی آن را ببینید. بعد آن را برای یک ماه تکرار کنید و تغییرات چشمگیر آن بر زندگی را مشاهد کنید. یک سال این رفتار را تکرار کنید و پس از آن خواهید دید که دیگر زندگی شما همچون گذشته معمولی نخواهد بود. بله شما تنها پس از گذشت یک سال دیگر معمولی نخواهید بود.

فاز۲: کارهای خارق‌العاده انجام دهید

۹۵ درصد افراد به تعهدات خود پایبند نمی‌مانند. این تعهدات ممکن است در رابطه با سلامتی، شغل، رابطه یا هر مورد دیگری باشد. همیشه بهانه‌ها و توجیهاتی پیدا می‌کنند تا از زیر بار مسوولیت تعهدات شانه خالی کنند. به طور کلی می‌توان گفت که مهمترین دلیل آنها نداشتن یک برنامه جامع و منظم روزانه است که وظایفشان را به آنها یادآوری کند. اگر به طور مرتب کارهای مثبت انجام دهید و برای آنها برنامه‌ی روزانه داشته باشید آنگاه به طور خودکار خارق العاده خواهید بود.

I can

اگر به تفکرات شگفت انگیز روزانه عادت داشته باشید انجام این کار و دنبال کردن این روند برای شما دشوار نخواهد بود. اعتماد به نفس کامل برای ادامه‌ی کار را خواهید داشت؛ حتی اگر گاهی شرایط برایتان دشوار شود. اگر این عادت را با تشویق کردن خود همراه کنید، آنگاه برای بهبود زندگی روزانه، شغل، سلامتی و رابطه‌ی خود گام‌های بعدی و بهتری را نیز برمی‌دارید.

بعد از انجام روتین روزمره برای تفکرات خارق العاده، ۱۰ دقیقه را به چند حرکت فیزیکی برای شروع یک روز خارق العاده اختصاص دهید. بهترین راه این است که به ۵ تا ۱۰ کار و هدفی که امروز و فقط امروز می‌خواهید به آنها دست یابید فکر کنید. این اهداف می‌تواند کار، تفریح، یادگیری یا هر مورد دیگری باشد. آنها را در بالای لیست خود قرار دهید. بقیه اهداف روزانه در پایین لیست قرار می‌گیرند. در وسط لیست خود نیز می‌توانید اهداف تکراری روز را قرار دهید؛ کارهایی مانند مدیتیشن، تشویق خود، مطالعه یا مشابه آنها.

برنامه ریزی پیشرفته

برای این که به این فرآیند سرعت ببخشید و ذهن خود را برای برنامه ریزی انجام کارهای خارق العاده هر روز صبح مشغول نکنید، می‌توانید یک برنامه‌ی هفتگی تدارک ببینید. مثلا هر جمعه بعد از ظهر، ۱۰ تا ۲۰ دقیقه از زمان خود را برای برنامه ریزی هفت روز آتی خود اختصاص دهید: برنامه ریزی کاری، سلامتی / ورزش، تفریح و لذت بردن از خود، پیشرفت شخصی یا کمک به دیگران. در دست داشتن این اهداف از پیش ساخته شده، انتخاب آنها در هر صبح را برای شما آسان‌تر و دست یافتنی‌تر می‌کند.

برنامه‌ی روزانه‌ی خود را در طول روز و هرجایی که می‌روید با خود همراه داشته باشید و هرگاه به یک برنامه ریزی یا جهت دهی کارهای روزانه نیاز داشتید به آن مراجعه کنید. البته دقت کنید که اگر در حین انجام پروژه‌ای کاری هستید که تمام روز شما را به خود اختصاص می‌دهد، باید روند کاری دیگری را در پیش بگیرید. طوری برنامه ریزی کنید که هر لحظه از روزتان با کارهای و تفکرات خارق العاده پر شود. موسس شرکت ایکیا می‌گوید: «زندگی به تکه‌های ده دقیقه‌ای تقسیم شده است. تا جایی که می‌توانید تعداد کمی از آنها را تلف کنید». پس تا می‌توانید قسمت‌های ۱۰ دقیقه‌ای خارق‌العاده‌ی ‌بیشتری برای خود برنامه‌ریزی کنید.

planning

فاز سه: اطراف خود را با افراد خارق‌العاده پر کنید

یکی از عادات مشترک افراد خارق‌العاده، احاطه شدن با افراد شگفتی آفرین است. این یعنی همراهان منفی را از خود دور می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید راه را برای خارق العاده بودن خود باز کنید، تا جایی که می‌توانید از همین روش و عادت بهره بگیرید.

برای این منظور لیستی از افرادی که بیشتر اوقات با آنها مراوده می‌کنید تهیه کنید؛ لیستی از دوستان، اقوام، همکاران و غیره. بعد در یک صفحه دیگر دو ستون ایجاد کنید؛ ستون مثبت و ستون منفی. کسانی که تفکرات و انرژی مثبت، زندگی خارق العاده دارند را در گروه مثبت و کسانی که در گروه مثبت قرار نمی‌گیرند را در ستون دیگر قرار دهید.

سپس لیستی که تهیه کرده‌اید را دوباره بازخوانی کنید و سعی کنید با گروهی که در ستون مثبت قرار دارند هرچه بیشتر در ارتباط باشید و تا جایی که می‌توانید از زمان گروه دیگر بکاهید، حد و مرزهای محکمتری برای رابطه با آنها تعیین کنید و تعداد دفعاتی که به درخواست‌های آنها جواب «نه» می‌دهید را بیشتر کنید. حتی ممکن است به این نتیجه برسید که وجود برخی اشخاص چنان مضر و سمی است که اصلا نیازی به حضور آنها در زندگی‌تان ندارید.

friends

به دنبال ارتباطات خارق العاده باشید

شبکه سازی همان چیزی است که به شما کمک می‌کند تا افراد موفق یا کارآفرین‌های بیشتری را در دایره دوستان و کسانی که در زندگی روزمره با آنها تبادل فکری و اطلاعاتی بیشتری دارید، قرار دهید. نتیجه‌ای که از کار می‌گیرید به طور مستقیم و حتی شاید بتوان گفت به طور نمایی بر روند پیشرفت روزمره شما تاثیر می‌گذارد.

اگر تا اینجای این مقاله را خوانده باشید یعنی شما حدود ۱۰ - ۱۵ دقیقه درباره خارق‌العاده بودن و تلاش برای معمولی نبودن مطالعه کرده‌اید. این یک قدم اولیه‌ی مهم است. اما اگر واقعا می‌خواهید در زندگی خود تغییری دهید پس سعی کنید به آنچه گفته شد عمل کنید. یک بار دیگر این مقاله را بخوانید و نکاتی که گفته شده در جایی یادداشت کنید. برای بهتر شدن زندگی خود برنامه ریزی کنید و به آن عمل کنید. اگر یک سال به برنامه‌هایی که می‌ریزید عمل کنید شک نداشته باشید که روزهای بهتر و موفقیت‌های بیشتر پیش روی شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات