اولین گوشی‌های 5G سرعت ۴ گیگابیت بر ثانیه‌ خواهند داشت

جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
شرکت کوالکام اعلام کرد که احتمالا اولین نمونه از گوشی‌های مجهز به فناوری 5G در سال ۲۰۱۸ عرضه می‌شوند و می‌توانند حداکثر سرعت انتقال داده‌ی ۴ گیگابیت بر ثانیه‌ را ارائه کنند.
تبلیغات

کریستیانو آمون، مدیر اجرایی ارشد شرکت کوالکام، اعلام کرد که ۱۹ تولید کننده و ۱۸ خدمات دهنده، در سال ۲۰۱۹ برای ارائه‌ی خدمات 5G به مشتریان خود از مودم X50 استفاده خواهند کرد.

cristiano amon/کریستیانو آمون

دورگا پرازاد مالادی، معاون ارشد شرکت کوالکام، در مصاحبه ای با اکونومیک تایمز بیان کرد، کوالکام برای عرضه‌ی زودتر از انتظار اولین موج کوچک از گوشی‌های هوشمند مجهز به فناوری 5G در سال ۲۰۱۸ و قبل از سال ۲۰۱۹ آماده می‌شود.

گرچه بیشتر خدمات دهنده‌ها و شرکت‌های سازنده دستگاه‌های مبتنی بر 5G خود را سال آینده رونمایی می‌کنند، اما برخی از بازیکنان منطقه‌ای و پر تکاپوی این عرصه، اواخر امسال آماده خواهند بود تا گوشی‌های هوشمند سازگار با این استاندارد، که دو یا چهار برابر دستگاه‌های 4G / LTE سرعت دارند را رونمایی کنند.

مالادی همچنین توضیح داد، با اینکه تقریبا همه‌ی تولیدکنندگان دستگاه‌ها بر عرضه‌ی محصولات در سال ۲۰۱۹ (به خصوص اوایل سال ۲۰۱۹) تمرکز کرده‌اند، بعضی از شرکت‌ها در تلاش هستند تا عرضه‌ی زودتر از موعد داشته باشند.

وی همچنین اذعان داشت:

برخی از اپراتورها به دنبال به دست آوردن رکورد هستند و مایلند در اواخر سال ۲۰۱۸ دستگاه‌های خود را تجاری سازی کنند و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا به آنها کمک کنیم.

خدمات دهنده‌های اینترنتی در حال تکمیل فرایند دستیابی به سرعت‌هایی هستند که برای پشتیبانی اولیه از دستگاه‌های 5G مورد نیاز است؛ او گفت:

همه‌ی این شرکت‌ها به این واقعیت که میتوان با ۱ تا ۴.۵ گیگابیت در ثانیه بر اساس باند مخصوص به خود، به همه جا خدمات ارائه کرد علاقه‌مند هستند.

وی افزود، اغلب خدمات دهنده‌ها برای شروع، دسترسی به سرعت دو تا چهار گیگابیت بر ثانیه را در نظر دارند (سرعتی حدودا دو تا چهار برابر حداکثر سرعت اتصال در آخرین نسل شبکه‌های 4G/LTE)؛ کوالکام پیش از این اعلام کرده بود که شبکه‌ی 4G/LTE می‌تواند در صورت عدم دسترسی، به عنوان پشتیبان اتصال 5G با فراهم آوردن سرعتی در حدود یک گیگابیت در ثانیه، در صورت پشتیبانی شرکت خدمات دهنده از این سرعت عمل کند.

کاربران در مناطق شهری پر جمعیت می‌توانند از مزایا و سرعت شبکه‌ی واقعی 5G برخوردار شوند، مالادی گفت: «بر اساس آزمایشات با استفاده از موج میلیمتری در شهری مانند سانفرانسیسکو در حدود ۵۰ درصد کاربران به سرعتی در حدود ۱.۴ گیگابیت بر ثانیه دسترسی خواهند داشت که این امر نحوه‌ی انجام فعالیت‌ها را تغییر می‌دهد» همچنین افزود: «وقتی به این موضوع فکر کنید که لپتاپ یا تبلت شما به چنان سرعتی دست پیدا کند، مصرف شما به طور چشم‌گیری تغییر خواهد کرد؛ در مقایسه با چالش مهندسی که برای انتقال این سرعت به گوشی‌ها و وسایل پرتابل وجود دارد، پیشنهاداتی مانند خدمات پهنای باند ثابت خانگی 5G برای رایانه‌های شخصی و تلوزیون‌ها (برنامه‌ی اولیه‌ی شرکت وریزون) بسیار "ساده و پیش پا افتاده" هستند» او همچنین به موضوع پشتیبانی از چند باند اشاره کرد که در آن از توانایی یک دستگاه واحد برای کار با فرکانس‌های مختلف رادیویی 5G استفاده خواهد شد.

Qualcomm Snapdragon 845

کوالکام متعهد شده است تا در راه اندازی اولیه‌، با فرکانس‌هایی در محدوده‌ی باند پایین ۶۰۰ مگاهرتز تا محدوده‌ی متوسط ۲.۵ تا ۴.۹ گیگاهرتز تا موج میلی‌متری ۲۸ و ۳۹ گیگاهرتز از خدمات دهندگان سراسر جهان پشتیبانی کند، مالادی به دلایل مهندسی و با فرض اینکه خدمات دهنده‌ به طیف موج‌های متوسط ۱۰۰ مگاهرتزی یا طیف موج‌های میلی‌متری ۸۰۰ مگاهرتزی دسترسی دارد و احتمالا از آنتن‌های عظیم MIMO و شکل دهی پرتو (beamforming) استفاده می‌کند، انتظار دارد عملکرد خدمات دهنده‌ها صرف نظر از محدوده‌ی باند بسیار مشابه باشد؛ سرعت‌های ۴ گیگابیتی در محدوده‌ی باند موج متوسط و میلی‌متری در دسترس خواهند بود، گرچه طراحی شبکه‌ها در دنیای واقعی با کاهش عملکرد همرا است.

کوالکام در ماه ژانویه (دی-بهمن) اعلام کرد که انتظار دارد اولین گوشی 5G را در نمایشگاه CES سال آینده رونمایی کند اما این زمانبندی به وضوح به واسطه فشار تولیدکننده‌ها و خدمات دهنده‌ها چند ماهی جلو افتاده است؛ مصاحبه‌ی اخیر به طور بالقوه راه را برای فراتر رفتن خدمات دهندگانی مانند AT & T نسبت به برنامه‌ی قبلی خود هموار می‌کند و با فرض این که یک یا دو سازنده‌ی گوشی بتوانند گواهینامه FCC را به موقع برای طرح‌های پیشنهاد‌ی اولیه‌ی AT&T در سال ۲۰۱۸ برای شهرهای آتلانتا، دالاس، واکو و سایر شهرها کسب کنند، آغاز ارائه سرویس 5G سیار با نقطه‌ی دستیابی شخصی “pucks” را به همرا خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات