ویژگی‌های افراد چابک و فوق سریع

سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
هر یک از ما افرادی را می‌شناسیم که سرعت عمل بالایی دارند. آن‌‌ها چگونه موفق می‌شوند حجم زیادی از کارها را در مدت‌زمان کوتاهی به پایان برسانند؟
تبلیغات

افراد فعال در هر گروهی وجود دارند. احتمالا شما نیز در میان اطرافیانتان کسانی را می‌شناسید که نسبت حجم کاری‌‌شان به زمانی که اختصاص می‌دهند، بسیار  غیر عادی است. اما دلیل چیست؟ آن‌ها چه طور می‌توانند این طور سریع کار کنند؟

برای پاسخ به این سؤال، زگ زنگر از مشاوران کسب و کار مطالعاتی انجام داده است که نتیجه‌ی آن به شرح زیر است.

وی داده‌های حدود ۷۰۰۰ نفر را که در محل کار خود به سرعت عمل مشهور بودند جمع‌آوری کرد. اشخاصی که در این لیست بودند با تأیید حداقل ۱۱ نفر از اطرافیانشان از مافوق تا زیردست انتخاب شده بودند. در ۱۰ درصد بالای لیست رفتار و عادت‌های یکسانی در ارتباط با سرعت عمل مشاهده شد که ۷ مورد از آن‌ها عمومیت بیش‌تری داشت.

اهمیت دادن

فرض کنید امروز آخرین روز زندگی‌تان باشد. آیا هم‌چنان بسیاری از کار‌های متفرقه‌ای را که هر روز انجام می‌دادید تکرار خواهید کرد؟ شاید این روز را به روزمرگی معمول بگذرانید یا این‌که به انجام کار بزرگ‌تری بپردازید و متعجب شوید که چگونه در یک روز از پس این همه کار برآمده‌اید.

معجزه‌‌ی اهمیت دادن به کارها بزرگ دانستن آن‌ها است. هدف‌های بزرگ ما را تشویق‌ می‌کنند که قدم‌های استوارتری برداریم و به حواس‌‌پرتی‌ها بی‌اعتنا باشیم. به‌مرور این بی‌اعتنایی تبدیل به عادت می‌شود و خود به خود روی کارهایمان متمرکز می‌شویم.

ثبات

همه‌ی ما افرادی را می‌شناسیم که بسیار سرسخت هستند. آن‌ها اگر بگویند باید بشود، پس حتما خواهد شد. در مطالعات ما اکثر افراد فوق سریع در فعالیتشان دچار نوسان نمی‌شدند. آن‌ها هرگز کارهایشان را به تأخیر نمی‌انداختند. در عوض در طول هفته‌ها و ماه‌ها همیشه به دنبال کشف بهترین راه‌ حل‌ها برای بهترین نتایج بودند. به نظر می‌رسید نوعی علاقه و تعهد قلبی به وظایف بود که باعث می‌شد در طول مسیر سست نشوند. 

تخصص در کار

تجربه و تخصص

هیچ چیز بیش‌تر از فقدان تجربه و تخصص کافی به سرعت عمل ضربه نمی‌زند. هرگاه به کارتان مسلط باشید، هرگز کیفیت را فدای سرعت نخواهید کرد. با دانش و تخصص لازم کارها بسیار سریع‌تر و بهتر انجام‌ می‌شوند و دیگر احتیاجی به صرف زمان برای یافتن آموزش یا کسب مشورت از همکاران نخواهد بود. اغلب افراد چابکی که مشاهده کردیم، در صورت نیاز به کمک دیگران تعارف نمی‌کردند؛ هرچند به‌ندرت اتفاق می‌افتاد. آن‌ها همواره به دنبال کسب مهارت‌‌های جدید و تقویت مهارت‌های فعلی خود بودند.

وقت شناسی

اغلب افراد تمایل دارند مسئولیت‌ها و وظایفی را که به عهده دارند با سرعت معمول و قدم‌ به‌ قدم انجام دهند. عده‌ی کمی هستند که برای زودتر و سریع‌تر انجام دادن کار‌ها خود را به زحمت می‌اندازند. آن‌‌ها از تکمیل لیست وظایف خود لذت می‌برند. چنین افرادی نه‌تنها با همکارانشان رقابت می‌کنند، بلکه در تلاش هستند هر روز بهتر از دیروز باشند. کسب رکورد‌های جدید و شکستن آن برایشان بسیار لذت‌بخش است.

پیش‌بینی مشکلات و ارائه‌ی راه‌ حل

افراد فوق سریع معمولا تحلیل‌گران خوبی نیز هستند. آن‌‌ها برای هر کار و مسئله‌ای راه‌ حل‌های خلاقانه‌ای دارند. شاید اصلی‌ترین علت آن پیش‌بینی مشکلات و ارائه‌ی راه‌ حل قبل از وقوع آن باشد. بنابراین از مشکلات معمولی که افراد عادی در آن گرفتار می‌شوند، دور هستند. روانشناسان اجتماعی از این توانایی به‌عنوان ساختار ذهنی نام می‌برند. همیشه تجسم کنید که برای رسیدن به اهداف و انجام مسئولیت‌ها چه مسیر و مشکلاتی پیش‌ رو خواهید داشت و چگونه می‌توان مشکلات احتمالی را حل و فصل کرد.

ابتکار عمل

ابتکار عمل

برای بسیاری از مردم سخت‌ترین قسمت کار شروع آن است. افراد چابک هرگز منتظر دستور نمی‌مانند و بدون اتلاف وقت به‌سرعت وارد عمل می‌شوند. در واقع علاقه‌ی آن‌ها برای اقدام سریع و بدون دستور گاهی دردسر‌ساز می‌شود. گاهی قبل از اینکه سایر اعضای تیم آماده باشند پروژه را شروع می‌کنند. اما کمتر پیش می‌آید که مورد ملامت قرار گیرند؛ زیرا دستاورد‌های کسب‌شده اجازه‌ی هر گونه انتقادی را سلب می‌کرد.

روحیه‌ی همکاری

شاید تا به حال به نظر رسیده است که ما از افراد تک‌رویی صحبت می‌کنیم که قادر به همکاری با دیگران نیستند. اما مطالعات چنین چیزی را نشان نداد. در دنیای بزرگ و پیچیده‌ی امروز تک‌روی نتیجه‌ی درخشانی به همراه نخواهد داشت. هر کاری به‌شدت به امور دیگر وابسته است. افراد فوق سریعی که مشاهده کردیم بسیار به همکاری و اشتراک با دیگران علاقه نشان می‌دادند. آن‌ها مجبور نبودند زمانشان را برای انجام از صفر تا صد کار هدر کنند، بلکه با تکمیل تلاش همکارانشان در وقت خود صرفه‌جویی می‌کردند.

اگر می‌خواهید در انجام کارهایتان سرعت عمل داشته باشید، نگاهی به لیست بالا بیاندازید و از خودتان بپرسید که چه ‌کارهای دیگری را می‌توانید به آن اضافه کنید. آیا قادر هستید بیش از این استوار‌تر و راسخ‌تر باشید؟ اگر مدیریت مجموعه‌ای را به عهده دارید، سعی کنید به یکی از کارمندانتان برای کسب نتایج بیش‌تر کمک کنید. درباره‌ی علت تأخیر فکر کنید. شاید دلیل آن تنبلی نبوده است و کارمندتان بسیار زحمت می‌کشد، اما از مهارت لازم برخوردار نیست. در این صورت بهتر است کمی به آموزش او وقت بگذارید.

شاید به نظر برسد که افراد فوق سریع قدرت‌های جادویی داشته باشند؛ اما همان‌طور که مشخص شد، سرعت عمل حاصل مجموعه‌ای از مهارت‌های کامل است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات