سونی با هدف افزایش سوددهی، وسعت کسب‌‌وکار اکسپریا را کاهش می‌دهد

شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
سونی امروز تأیید کرد که با هدف افزایش سوددهی، مقیاس فعالیت کسب‌وکار اکسپریا را کاهش خواهد داد.
تبلیغات

سونی تأیید کرد که در تلاش برای دستیابی به سوددهی، وسعت کسب‌وکار موبایل خود را کاهش می‌دهد. در طول پنج سال گذشته، فروش گوشی‌های هوشمند خانواده‌ی اکسپریا، همواره با کاهش روبه‌رو بوده و این مسئله با زیان فراوانی برای سونی همراه بوده است؛ با این حال ژاپنی‌ها با هدف پایان دادن به این وضعیت، تأیید کردند که از این پس تمرکز خود بر کسب‌وکار موبایل را کاهش خواهند داد.

چند سال قبل، سونی موبایل از برنامه‌هایی برای کوچک‌تر کردن مقیاس برند اکسپریا و تمرکز بر دستگاه‌های سودده پرده برداشت و در راستای این هدف، تولید بسیاری از دستگاه‌های پایین‌رده و اقتصادی خود را متوقف و افزایش عرضه‌ی مدل‌های بالارده را با رونمایی از خانواده‌ی «اکسپریا ایکس» در سال ۲۰۱۶ آغاز کرد. این استراتژی به‌صورت موقت، حاشیه‌ی سود بالاتری به همراه داشت و چند فصل مثبت برای سونی به ارمغان آورد؛ با این حال وضعیت اسفناک واحد موبایل باز هم از راه رسید و در نهایت، سونی اکنون تأیید کرد که بار دیگر وسعت این کسب‌وکار را با هدف افزایش سوددهی کاهش خواهد داد. برند اکسپریا در طول سه‌ماهه‌ی منتهی به مارس، حدود ۳۱.۳ میلیارد ین (۲۸۸ میلیون دلار) زیان‌دهی داشت؛ ضمن اینکه درآمد کلی آن طی ۱۲ ماه اخیر، همواره رو به کاهش بود.

اکسپریا ایکس زد ۲ / xperia xz2

اکنون سونی با وجود مقصر دانستن نرخ صادرات خارجی بر سر زیان‌دهی واحد موبایل، پیش‌بینی می‌کند که کاهش وسعت کسب‌وکار اکسپریا، بر کاهش زیان عملیاتی این شرکت، تأثیر قابل توجهی داشته باشد. با این همه، به‌ نظر می‌رسد که تمرکز بر دستگاه‌های پریمیوم کماکان ادامه پیدا کند؛ بدین ترتیب احتمالا سری محصولات اکسپریا ال به‌طور کامل حذف خواهد شد و خطر توقف تولید، برخی از محصولات خانواده‌ی اکسپریا XA را تهدید می‌کند؛ بنابراین تنها ادامه‌ی تولید محصولات خانواده‌ی اکسپریا XZ تضمین‌شده است.

سونی در نظر دارد در طول سال مالی ۲۰۱۸ که در تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۱۹ خاتمه می‌یابد، تنها ۱۰ میلیون دستگاه از خانواده‌ی محصولات اکسپریا روانه‌ی بازار کند؛ بدین ترتیب عرضه‌ی دستگاه‌های موبایل توسط سونی در سال جاری نسبت به سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶، به‌ ترتیب با ۱۳.۵ میلیون و ۱۴.۶ میلیون دستگاه، کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات