تولید آیفون 10 در فصل دوم ۲۰۱۸ به ۸ میلیون دستگاه محدود می‌شود

شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹
مطالعه 3 دقیقه
پس از کسب نتایج نه‌چندان مناسب از فروش آیفون ۱۰، تولید این محصول به ۸ میلیون دستگاه برای سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ محدود خواهد شد.
تبلیغات

وب‌سایت Fast Company به نقل از منبعی وابسته به زنجیره‌ی تأمین اپل، گزارش می‌دهد که این شرکت پس از ابراز ناامیدی نسبت به فروش پایین‌تر از حد انتظار آیفون ۱۰، برای سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری، ۸ میلیون واحد از این محصول را سفارش داده است؛ برای مقایسه باید اشاره‌ کنیم در بازه‌ی زمانی مشابه از سال گذشته، اپل رکورد فروش ۴۱ میلیون دستگاه آیفون را به ثبت رساند.

Fast Company در گزارش یادشده، کاهش سفارش تولید را به فصلی‌ بودن مرتبط نمی‌داند. اپل معمولا پس از فصل تعطیلات، تولید آیفون را کاهش می‌دهد؛ چرا که با نزدیک شدن به فصل پاییز، موعد رونمایی از مدل‌های جدید آیفون و عرضه‌ی این محصولات از راه می‌رسد.

بر اساس صحبت‌های منتشرشده، اپل در سه‌ماهه‌ی منتهی به دسامبر، تعداد زیادی آیفون ۱۰ تولید کرده و اکنون درصدد آن است تا موجودی این محصول در فروشگاه‌های خرده‌فروشی را به اتمام برساند. گفته می‌شود در بحبوحه‌ی بحران فعلی کاهش جهانی فروش گوشی‌ هوشمند، اپل در مورد استراتژی عرضه‌ی محصولی بالارده و ۱۰۰۰ دلاری دچار تردید است.

تحلیلگران انتظار تقاضای بالایی برای آیفون ۱۰ داشتند؛ گوشی هوشمندی با صفحه‌نمایش OLED که نخستین بازطراحی آیفون پس از چهار سیکل عرضه‌ی آن را به نمایش می‌گذارد. اپل در طول سه‌ماهه‌ی گذشته با فروش ۷۷.۳ میلیون دستگاه آیفون، عملکرد بسیار خوبی به نمایش گذاشت، در طول فصل گذشته با توجه به فروش قابل توجه آیفون ۱۰، قیمت متوسط فروش مجموع مدل‌های آیفون به رکورد تاریخی ۷۹۶.۴۲ دلار رسید؛ با این حال آمار و ارقام یادشده، پایین‌تر از انتظار تحلیل‌گران وال‌استریت محسوب می‌شوند.

تیم کوک در جریان کنفرانس گزارش مالی فصل گذشته اعلام کرد که پس از آغاز عرضه‌ی آیفون ۱۰ در ماه نوامبر سال گذشته‌ی میلادی، این گوشی ۱۰۰۰ دلاری در تمامی هفته‌ها، به لحاظ آمار فروش، آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس را پشت سر گذاشت؛ بنابراین می‌توان حدس زد که آیفون ۱۰ تا زمان انتشار گزارش مالی فصل تعطیلات، فروش بسیار خوبی تجربه کرده است.

با این حال، اخیرا گزارش‌هایی از منابع نزدیک به زنجیره‌ی تأمین، حکایت از فروش پایین‌تر از انتظار آیفون ۱۰ داشتند. در ماه ژانویه و پیش از انتشار گزارش مالی اپل، Nikkei ادعا کرد که تولید آیفون ۱۰ به دلیل فروش ضعیف، پنجاه درصد کاهش یافته است، این وب‌سایت در گزارشی دیگر که در ماه فوریه‌ منتشر شد با تأکید مجدد بر کاهش فروش آیفون ۱۰، مدعی شد که این موضوع باعث تولید مازاد ظرفیت پنل‌ OLED توسط سامسونگ شده است.

انتشار گزارش‌هایی از سوی تأمین‌کنندگان کلیدی اپل با ادعای Nikkei‌ هم‌زمان شد. شرکت اتریشی AMS که قطعات لازم برای دوربین TrueDepth اپل را فراهم می‌کند، طی ماه جاری در پیش‌بینی‌ گزارش مالی فصلی خود، خبر از درآمد پایین‌تر از حد انتظار AMS داد که دلیل این مسئله، کاهش سفارش عنوان شده است. TSMC، تولیدکننده‌ی تراشه‌های سری A نیز به‌ دلیل افول بازار موبایل، درآمد پیش‌بینی‌شده‌ی خود برای کل سال را به میزان یک میلیارد دلار کاهش داد.

هفته‌ی گذشته سامسونگ اعلام کرد که تقاضای پایین برای پنل‌های تولیدی توسط این شرکت، تأثیری منفی بر سودآوری آن دارد؛ چرا که سامسونگ تنها تأمین‌کننده پنل OLED آیفون ۱۰ محسوب می‌شود. شایعات گسترده‌ در مورد تقاضای پایین‌تر از انتظار برای آیفون ۱۰، این محصول را به موضوعی بحث‌برانگیز در زمان انتشار گزارش مالی فصل دوم اپل طی هفته‌ی آینده بدل خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که تیم کوک آمار دقیقی ارائه ندهد؛ اما بی‌شک او می‌تواند اطلاعاتی در خصوص وضعیت کلی فروش این محصول ارائه کند.

به نظر شما مهم‌ترین عامل کاهش تقاضا چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات