به‌کارگیری بلاک چین با هدف کمک به افراد بی‌خانمان

سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بلاک‌چین فناوری مطرحی محسوب می‌شود که با رشد ارزهای رمزپایه نام آن بر سر زبان‌ها افتاد؛ اما این فناوری به‌جز بیت‌کوین کاربردهای بسیار گسترده‌تر دیگری نیز دارد.
تبلیغات

فناوری بلاک‌چین اغلب در زمینه‌هایی نظیر ارزهای رمزپایه به‌خصوص بیت‌کوین مطرح می‌شود؛ اما کاربردهای این فناوری بسیار فراتر از انواع ارز دیجیتال است. در حال حاضر، دولت‌ها و سازمان‌های خصوصی به‌ دنبال به‌کارگیری بلاک‌چین برای حل برخی از بزر‌گ‌ترین مشکلات جوامع هستند. در همین راستا، شهر آستین در ایالت تگزاس آمریکا در حال راه‌اندازی برنامه‌ای است که به بی‌خانمان‌ها کمک می‌کند در مواقعی که کارت‌ شناسایی خود را از دست می‌دهند، بتوانند از هویتشان محافظت کنند.

این برنامه که بخشی از کمک‌های اهدایی بنیاد خیریه‌ی بلومبرگ فیلانتروفیز محسوب می‌شود، قصد دارد مسئله‌ی محفوظ نگاه داشتن هویت بی‌خانمان‌ها را که یکی از مهم‌ترین معضلات مربوط به این افراد در شهر آستین محسوب می‌شود، حل کند.

اسلای مجید، مدیر ارشد خدمات شهری آستین، در گفت‌وگو با خبرگزاری تک‌کرانچ توضیح داد که دزدیده شدن یا از دست دادن کارت‌های امنیت اجتماعی به‌راحتی می‌تواند رخ دهد و این مسئله اثبات هویت و سوابق افراد را تقریبا غیر ممکن می‌کند. متأسفانه بسیاری از افراد بی‌خانمان اگر کارت شناسایی یا کارت امنیت اجتماعی خود را از دست بدهند، دیگر قادر به دریافت خدمات مورد نیاز نخواهند بود؛ زیرا در آن صورت به هیچ طریقی نمی‌توانند هویت خود را اثبات کنند و اغلب توانایی پرداخت هزینه‌های لازم برای دریافت کارت شناسایی جدید را ندارند.

این شهر امیدوار است که بتواند به‌جای مدارک کاغذی که به‌راحتی به‌ سرقت می‌روند، گم می‌شوند یا از بین می‌روند از بلاک‌چین بهره بگیرد. کارکنان مراکز خیریه می‌توانند از این فناوری به‌عنوان روشی ایمن و بی‌خطر برای تأیید هویت افراد استفاده کنند.

برای مثال، یکی از موارد کاربرد بلاک چین، حفاظت از سوابق پزشکی افراد بی‌خانمان است. مجید امیدوار است که این سیستم، ردیابی تاریخچه و سوابق پزشکی افراد را برای مراکز ارائه‌دهنده‌ی خدمات پزشکی آسان‌تر کند.

در مجموع، شهر آستین قصد دارد با بهره‌گیری از این فناوری مشکل بی‌خانمانی را برطرف کند. هرچند به گفته‌ی مجید این برنامه هنوز در مراحل اولیه به‌ سر می‌برد؛ اما وی امید دارد که به‌تدریج و با گذشت زمان توسعه پیدا کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات