زد تی ای با تحریم‌ های صادراتی آمریکا مقابله خواهد کرد

یک‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
زد‌تی‌ای در واکنش به اعمال تحریم صادراتی ۷ ساله‌ی آمریکا اعلام کرد که برای حفظ حقوق قانونی خود و مشتریانش دست به اقدامات قانونی خواهد زد.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته در خبرها آمد که وزارت بازرگانی ایالات متحده تحریم‌های صادراتی علیه زدتی‌ای اعمال خواهد کرد که به موجب آن، این شرکت سازنده‌ی موبایل چینی از خرید هرگونه محصول آمریکایی تا مارس ۲۰۲۵ منع خواهد شد. سال گذشته، زدتی‌ای به علت ارسال کالاها و خدمات آمریکایی به ایران و کره‌ی شمالی، مبلغ ۱.۱۹ میلیارد دلار از سوی آمریکا جریمه شد. وزارت بازرگانی آمریکا گفته بود در صورتی که زدتی‌ای از ممنوعیت‌های مشخص در پرداخت پاداش به کارکنان و مجازات افراد درگیر در صادرات تجهیزات به کشورهای یادشده پیروی کند، تحریم صادراتی ۷ ساله علیه این شرکت را تعلیق خواهد کرد. بنا به گزارش‌ها، زدتی‌ای این خواسته‌ی آمریکا را اجابت نکرده است و وزارت بازرگانی به همین دلیل تحریم صادراتی علیه این شرکت را مجددا اعمال می‌کند. احتمال دارد زدتی‌ای به دنبال اجرای این تحریم صادراتی، دسترسی به تراشه‌های اسنپدراگون و سیستم‌عامل اندروید را از دست بدهد.

اکنون این شرکت در واکنش به این تصمیم آمریکا بیانیه‌ای انتشار داده و در آن اعلام کرده که این حکم و تحریم غیر قابل قبول و ناعادلانه است. این شرکت ادعا می‌کند که از سال ۲۰۱۶ تاکنون قدم‌هایی در جهت بهبود برنامه‌ی صادراتی خود برداشته و اقدام وزارت بازرگانی در اعمال چنین مجازات بی‌رحمانه‌ای پیش از اتمام تحقیقات، عملی اشتباه است.

بنا بر اعلام زدتی‌ای:

  • زدتی‌ای خودش مشکلات مربوطه را شناسایی کرده و بلافاصله آن‌ها را گزارش داده است.
  • این شرکت اقداماتی علیه کارکنانی که احتمالا مسئول این حادثه بوده‌اند، انجام داده است.
  • اقدامات اصلاحی بلافاصله انجام شده است.
  • یک شرکت حقوقی معتبر آمریکایی هم‌اکنون به‌صورت مستقل مشغول انجام تحقیقات است.

زدتی‌ای در ادامه اظهار داشت که این تحریم مشکلاتی برای شرکت‌های آمریکایی به‌ وجود خواهد آورد. این شرکت در بیانیه‌ی اخیر خود گفت:

این حکم تحریم نه‌تنها بر بقا و پیشرفت زدتی‌ای تأثیر شدیدی خواهد گذاشت؛ بلکه آسیب‌هایی نیز به شرکای زدتی‌ای از جمله تعداد زیادی از شرکت‌های آمریکایی وارد خواهد کرد.

علاوه بر این، زدتی‌ای اعلام کرد که احتمال دارد به‌منظور حفاظت از حقوق قانونی و منافع شرکت، کارکنان و سهامداران و در پایبندی به تعهداتش و مسئولیت‌پذیری در قبال مشتریان جهانی، کاربران نهایی، شرکا و تأمین‌کنندگانش دست به انجام اقدامات قانونی بزند.

در همین حال، مرکز امنیت ملی سایبری بریتانیا با ارسال نامه‌ای به اپراتورهای مخابراتی، علیه استفاده از تجهیزات یا خدمات زدتی‌ای هشدار داده است. این نهاد ناظر می‌گوید به‌طور مشخص به علت واکنش زدتی‌ای به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کره‌ی شمالی چنین نامه‌ای ارسال کرده است. با این حال آن‌ها نسبت به خطر مداخله‌ی چین در سیستم‌های کشورشان نیز نگران هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات