داستان برند: هیتاچی، از تولید موتور الکتریکی تا ربات‌های انسان‌نما

جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 16 دقیقه
هیتاچی یکی از باسابقه‌ترین و بزرگ‌ترین برندهای ژاپنی است که در طول سالیان دراز فعالیت، زمینه‌های گوناگون علمی و صنعتی را تجربه کرده است.
تبلیغات

هیتاچی (Hitachi) هولدینگ ژاپنی با فعالیت بین‌المللی در صنایع و کسب‌وکارهای گوناگون است. دفتر اصلی هیتاچی در منطقه‌ی چیودا در توکیو، پایتخت ژاپن واقع است. هولدینگ هیتاچی امروز بخشی از گروه بزرگ DKB را در ژاپن تشکیل می‌دهد. این گروه که پس از پایان جنگ جهانی دوم تشکیل شد، بخش بزرگی از اقتصاد ژاپن را اداره می‌کند و علاوه بر هیتاچی، متشکل از شرکت‌های بزرگی همچون کاوازاکی، ایسوزو و فوجیتسو است. دامنه‌ی فعالیت برند هیتاچی پس از بیش از یک قرن فعالیت به ۱۱ صنعت گسترش پیدا کرده است. این صنایع عبارتند از: سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطی، زیرساخت‌های فنی اجتماعی، مواد و تجهیزات صنایع بزرگ، خدمات مالی، سیستم‌های تأمین نیرو، سیستم‌ها و تجهیزات الکترونیکی، سیستم‌های خودرو، راه‌آهن و حمل و نقل شهری، محصولات دیجیتال برای کاربران عمومی، ماشین‌آلات ساخت‌و‌ساز و دیگر ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی. این شرکت در حال حاضر در رتبه‌ی ۷۱ برترین شرکت‌ها از دیدگاه رسانه‌ی فورچن (معروف به Fortune 500) قرار دارد.

هیتاچی

دفتر اصلی هیتاچی در چیودا توکیو

تاریخچه‌ی تأسیس

شرکت هیتاچی در سال ۱۹۱۰ توسط نامیهی اودایرا (Namihei Odaira) تأسیس شد. او که متولد ۱۵ ژانویه‌ی سال ۱۸۷۴ در شهر توچیگی بود، در سال ۱۹۰۰ در رشته‌ی مهندسی برق از دانشگاه سلطنتی توکیو فارغ‌التحصیل شد. او ابتدا در نیروگاه برق یک معدن مشغول به کار شد و پس از آن در شرکت‌های متعدد صنعت برق در ژاپن کار کرد. اودایرا در سال ۱۹۰۶ به معدن مس شرکت کوهارا در شهر هیتاچی ملحق شد. سمت او در شرکت جدید، مدیریت بخش مهندسی بود.

وظیفه‌ی اصلی اودایرا در شرکت کوهارا، تأمین برق پایدار معدن بود. او و همکارانش در کنار این کار، در صدد ساخت موتوری الکتریکی با قدرت پنج اسب بخار بودند. در نهایت، تلاش‌های آن‌ها در سال ۱۹۱۰ نتیجه داد و موتور پنج اسب بخاری به‌عنوان اولین محصول اودایرا و شرکت جدیدش، هیتاچی معرفی شد. در آن زمان اکثر محصولات برقی ژاپن از کشورهای دیگر وارد می‌شدند و اودایرا تصمیم داشت تا از پتانسیل‌های داخلی ژاپن برای ساخت محصولات استفاده کند تا بدین ترتیب، صنعت کشورش را نیز پبشرفت دهد. اولین مدیر شرکت هیتاچی، فوسانوسکه کوهارا، مدیر شرکت معدنی بود؛ چرا که هیتاچی در ابتدا شرکتی در دل شرکت کوهارا بود.

نامیهی اودایرا

نامیهی اودایرا، موسس هیتاچی در سنین جوانی

محصول هیتاچی در ابتدا با استقبال خوبی مواجه نشد. چرا که مصرف‌کنندگان ژاپنی هنوز به محصولات داخلی امیدوار نبودند. اما تلاش اودایرا برای بهبود محصولات و دست‌یابی به فناوری منحصربه‌فرد، بالاخره آن‌ها را به بازیگری قابل تأمل در صنعت الکتریک ژاپن تبدیل کرد. محصولات بعدی هیتاچی که در زمان کار در شرکت کواهارا تولید شدند، ترانسفورماتور، آمپرمتر و ولت‌متر AC بودند. پس از آن، تیم اودایرا مشغول ساخت توربین آبی شد. آن‌ها در سال ۱۹۱۶، یک توربین ۱۰ هزار اسب بخاری تولید کردند.

هیتاچی در زبان ژاپنی به معنای طلوع خورشید است

اودایرا برای انتخاب نام و نماد شرکتش، از نمادهای گرافیکی زبان ژاپنی معرفو به کانجی استفاده کرد. یکی از این نمادها، hi به معنای خورشید و دیگری tachi به معنای طلوع بود. این نام و نمادهای مربوط به آن، شهرت ملی برند هیتاچی را نیز از همان ابتدا تضمین کرد؛ چرا که قرابت زیادی با پرچم خورشید در حال طلوع ژاپن داشت. در سال ۱۹۱۸، اودایرا دفتر اصلی شرکتش را به توکیو منتقل کرد و از سال ۱۹۲۰، این شرکت به صورت مستقل به کار خود ادامه داد.

ورود جدی به بازار الکتریکی ژاپن

موتور الکتریکی تولید شده توسط شرکت هیتاچی، برگ برنده‌ی آن‌ها در صنعت ژاپن بود. در آن سال‌ها نیروی برق به‌عنوان نیروی محرکه‌ی مدرن‌سازی ژاپن مورد استفاده قرار می‌گرفت. پیشرفت‌های هیتاچی در این زمینه ‌هم، مقدمات پیوستن یکی دیگر از شرکت‌های برقی ژاپن به آن‌ها یعنی  Tokyo Tsukudajima Engineering را فراهم کرد. این ادغام در سال ۱۹۱۸ انجام شد و شرکت جدید ۸ پمپ ۱۵۰ اسب بخاری تولید کرد که زمینه‌ساز تولید انبوه پمپ در شرکت هیتاچی شد. پمپ‌ها هنوز هم به‌عنوان محصولات اصلی هیتاچی شناخته می‌شوند و این شرکت برای صنایع گوناگون از معدن و مهندسی سازه و ساختمان، تا سد و ذخیره‌سازی آب و کشاورزی و مصارف خانگی، پمپ تولید می‌کند.

هیتاچی

بقایای کارخانه‌ی هیتاچی پس از آتش‌سوزی

یکی از ناگوارترین اتفاقات تاریخ هیتاچی، آتش‌سوزی سال ۱۹۱۹ در کارخانه‌ی اصلی است. این آتش‌سوزی که در ۱۴ نوامبر اتفاق افتاد، بخش‌های زیادی از یک انبار و یکی از دفاتر شرکت را نابود کرد. علاوه بر آن، بسیاری از محصولات آماده‌شده‌ی هیتاچی نیز در این آتش‌سوزی از بین رفتند. نکته‌ی مهم این آتش‌سوزی، صحبت‌های اودایرا برای کارگران بود که آن‌ها را در جلوی کارخانه‌ی سوخته، به ادامه‌ی کار تشویق کرد:

این آتش‌سوزی ناگهانی ما را با چالشی بسیار بزرگ روبرو کرده است. من برای لحظه‌ای به تعطیل کردن کارخانه فکر کردم؛ اما من به این مسیر و آینده‌ی آن امیدوارم. تلاش و پشتکار شما، امروز ما و کارخانه‌ی هیتاچی را به جایگاه کنونی رسانده است؛ پس نباید بگذاریم این حادثه مانع حرکت ما بشود.من به خودم اجازه نمی‌دهم که دلسرد بشوم و به این ترتیب، فعالیت کارخانه را هرچه سریعتر به حالت قبل بازمی‌گردانم. شاید پیشرفت چند وقت اخیر ما را مغرور کرده باشد. می‌توان این حادثه را به‌عنوان درسی مهم به یاد سپرد و از آن نکاتی آموخت. 

این شرکت در سال ۱۹۲۳ نیز سهم عمده‌ای در بازسازی شهرها و تجهیزات برقی ژاپن داشت. در این سال زلزله‌ای ۷.۹ ریشتری، خلیج Sagmai در ژاپن را به لرزه درآورد و پس از مدت کوتاهی، درخواست برای تجهیزات برقی به اوج خود رسید. در این زمان، اودایرا از تمام ظرفیت شرکت خود برای تأمین نیاز جامعه استفاده کرد. این تلاش‌ها علاوه بر کمک‌ زیاد به دولت ژاپن، نام هیتاچی را نیز بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخت.

زمین لرزه ژاپن

تأثیرات زلزله‌ی سال ۱۹۲۳ در کشور ژاپن

شرکت هیتاچی در سال ۱۹۲۴ اتفاقی بزرگ را در صنعت ژاپن رقم زد. آن‌ها اولین لکوموتیو برقی را در ژاپن ساختند. پیش از آن تمامی لکوموتیوهای برقی ژاپن، وارداتی بودند. این لکوموتیو جدید که ED15 نام داشت، از برق DC تغذیه می‌کرد. تولید این لکوموتیو، بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های جهان از جمله روزنامه‌های آمریکایی داشت.

توجه به کاربران عمومی

شرکت بزرگ ژاپنی، هیچ‌گاه روی یک صنعت متمرکز نمانده و همواره به دنبال بررسی و آزمایش زمینه‌های جدید بوده است. آن‌ها از همان ابتدای تأسیس شرکت، تحقیقات خود را برای تولید آسانسورهای ساختمانی شروع کردند و در نهایت در سال ۱۹۳۲، اولین آسانسور را برای آپارتمان‌های مجموعه‌ی Towa عرضه کردند. محصول بعدی در این زمینه، پله‌برقی بود که در سال ۱۹۳۶ برای فروشگاه Daitetsu در اوزاکا ساخته شد. تولید این دو محصول، از تأثیرگذارترین المان‌های مدرن‌سازی فرهنگ ژاپن بود. این محصولات، سبک زندگی ژاپنی‌ها را به مقدار قابل توجهی تغییر داد.

پس از ۱۰ سال تحقیق، اولین پنکه ساخته و برای صادرات آماده شد

هیتاچی در کنار توسعه‌ی محصولات برای صنایع بزرگ، به فکر مصرف‌کنندگان نهایی نیز بود. آن‌ها تحقیق و توسعه روی تولید پنکه را از سال ۱۹۱۶ شروع کردند و در نهایت اولین پنکه‌ی خود را در سال ۱۹۲۶ تولید کردند. ۵۵۰۰ عدد پنکه در سال اول در این شرکت تولید شد و تنها ۳۰ عدد از آن‌ها به‌عنوان اولین صادرات شرکت ژاپنی، به آمریکا صادر شدند. فناوری منحصربه‌فرد هیتاچی در تولید محصولات و استفاده نکردن از پتنت‌ها و روش‌های اروپایی و آمریکایی، اجازه‌ی صادرات بیشتر به آن‌ها می‌داد و این محصول به هند و آسیای چنوب شرقی نیز صادر شد.

پنکه هیتاچی

پنکه، اولین محصول صادراتی هیتاچی

صنعت اتومبیل و موتورهای دیزلی، هدف بعدی هیتاچی و مدیرانش بود. آن‌ها در سال ۱۹۳۱ اولین موتور چهار سیلندر دیزلی خود را با قدرت ۶۰ اسب بخار تولید کردند. این موتور ابتدا برای دیگر تولیدکنندگان وسایل نقلیه ارسال می‌شد تا این‌که هیتاچی اولین اتوبوس‌ها و کامیون‌های خود را در سال ‍۱۹۳۶ به کمک این موتورهای دیزلی تولید کرد. اولین اتوبوس‌های شرکت نیز برای جابجایی کارگران بین کارخانه‌های هیتاچی استفاده می‌شد.

جنگ جهانی دوم

یکی از اتفاقات تأثیرگذار در صنعت ژاپن (می‌توان گفت صنعت جهان)، جنگ جهانی دوم بود. در خلال درگیری‌های این جنگ، بسیاری از کارخانه‌های هیتاچی از بین رفتند. پس از جنگ نیز نیروهای آمریکایی تلاش کردند زیرمجموعه‌ها و بخش‌های متنوع هیتاچی را از یکدیگر جدا کنند. در همان زمان، اودایرا از مدیریت شرکت برکنار شد و ۱۹ کارخانه از زیرمجموعه‌ی هیتاچی جدا شدند. چنین ضربه‌های مهلکی به همراه مشکلات نیروی کار، این شرکت بزرگ ژاپنی را تا مرز ورشکستگی پیش برد. اودایرا در سال ۱۹۵۱ بار دیگر در سمت رئیس به هیتاچی بازگشت اما در همان سال و در پنجم اکتبر از دنیا رفت.

اتوبوس دیزلی هیتاچی

اتوبوس دیزلی هیتاچی

البته هیتاچی در زمان جنگ جهانی دوم نیز هنوز به فعالیت جدی خود ادامه می‌داد. آن‌ها سیستم تلفنی اتوماتیک (PBX) متشکل از ۵ هزار خط را در سال ۱۹۴۰ توسعه دادند. در سال ۱۹۴۳، توربین آبی ۸۵ هزار کیلوواتی نوع فرانسیس و همچنین ژنراتور ۷۰ هزار کیلوولت‌آمپری جریان متناوب، توسط این شرکت طراحی و ساخته شد.

ورود هیتاچی به صنایع ساخت و ساز و تولید ماشین‌آلات، پس از جنگ جهانی دوم شروع شد. آن‌ها در سال ۱۹۴۹ و در سال‌های پایانی جنگ، بیل مکانیکی U05 را به‌عنوان اولین بیل الکتریکی در ژاپن تولید کردند. نسخه‌های پیشرفته‌تر بیل‌های مکانیکی یعنی بیل‌های هیدرولیکی، در سال ۱۹۶۵ توسط هیتاچی به بازار عرضه شدند تا با سرعت هرچه بیشتر، به صنعت و اقتصاد رو به رشد ژاپن کمک کنند.

بیل مکانیکی هیتاچی

اولین بیل مکانیکی هیتاچی

در دهه‌ی ۱۹۶۰، بخش اعظمی از نیروی برق مورد نیاز در ژاپن توسط موتورهای هیدرولیکی تأمین می‌شد. موتورهای مورد استفاده در آن زمان، مشکلات متعددی از جمله قطع شدن‌های متناوب جریان برق را به همراه داشتند. هیتاچی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فعالان این صنعت در ژاپن، در سال ۱۹۵۲ موتور غول‌پیکر ۲۱ هزار کیلوواتی خود را تولید کرد که در ایستگاه تأمین برق رودخانه‌ی تادامی نصب شد. تولید این پمپ، اعتبار هیتاچی را در داخل و خارج ژاپن چندین برابر کرد.

صنایع ریلی، یکی از اهداف همیشگی هیتاچی بوده است

جنگ کره، یکی از ناجیان هیتاچی و بسیاری از فعالان صنعتی دیگر در ژاپن بود. در خلال این جنگ، نیروهای نظامی آمریکایی، قراردادهای متنوعی را برای ساخت تجهیزات نظامی با کارخانه‌های ژاپنی امضا کردند. ورود جدی‌تر هیتاچی به صنعت ریلی نیز چند سال پس از این جنگ شروع شد. این شرکت در سال ۱۹۵۶ اولین نمونه از موتور دیزلی-الکتریکی DF90 را تولید کردند که از سال بعد، به طور عمده در حمل و نقل ریلی ژاپن استفاده شد.

صنایع الکترونیکی و ورود به بازارهای جهانی

شرکت ژاپنی پس از چند دهه فعالیت در صنایع الکتریکی و زیرساختی، تصمیم گرفت به بازار رو به رشد الکترونیک وارد شود. در آن سال‌ها، داشتن تلویزیون، یخچال و ماشین لباسشویی، در ژاپن مانند داشتن گنجی مقدس بود. هیتاچی با دانستن این حقایق، اولین تلویزون سیاه و سفید خود را در سال ۱۹۵۶ وارد بازار کرد. یخچال و ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک نیز در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۶۱ توسط این شرکت به بازار عرضه شدند تا تمام سبد مورد نیاز ژاپنی‌ها توسط شرکت داخلی تأمین شود.

اقدام جدی هیتاچی برای تبلیغ محصولات جدید نیز با بازسازی برج Tsutenkaku در سال ۱۹۵۶ صورت گرفت. آن‌ها به‌عنوان اسپانسر مالی بازسازی این برج انتخاب شدند و تبلیغات متنی محصولات خود را روی بدنه‌ی آن به نمایش گذاشتند.

هیتاچی

تیلیغ هیتاچی روی برج تسوتنکاکو

هیتاچی در سال ۱۹۵۸ اولین رادیوی قابل حمل خود را که از ۶ ترانزیستور استفاده می‌کرد، وارد بازار کرد. میکروسکوپ الکترونی، محصول بعدی هیتاچی بود که آن‌ها را بیش از پیش در صنایع کوچک و مدرن مشهور کرد. این میکروسکوپ جایزه‌ی بزرگ نمایشگاه جهانی بروکسل را دریافت کرد.

هیتاچی با شروع دوران کامپیوترها، به این صنعت هم وارد شد

با شروع تولید کامپیوترهای الکترونیکی در پایان دهه‌ی ۱۹۶۰، هیتاچی نیز وارد این بازار شد و اولین کامپیوتر خود را بر مبنای ترانزیستورها توسعه داد. علاوه بر بخش سخت‌افزاری کامپیوترها، هیتاچی در توسعه‌ی نرم‌افزاری نیز وارد شد و اولین سیستم رزرو صندلی راه‌آهن ژاپن با نام MARS-1 را توسعه داد. ورود به بازار آمریکا نیز در همین سال‌ها اتفاق افتاد و واحد Hitachi America در سال ۱۹۵۹ تأسیس شد.

فناوری تولید تلویزون رنگی، از آن چالش‌هایی بود که پس از سال‌ها تحقیق توسط ژاپنی‌ها در سال ۱۹۶۸ حل شد. هیتاچی پس از حدود ۱۰ سال تحقیق و توسعه در این زمینه، اولین تلویزیون رنگی خود را با نام Kido Color وارد بازار کرد. آن‌ها برای تبلیغ این محصول خود نیز یکی از معدود بالن‌های غول‌پیکر جهان را که در ژاپن پرواز می‌کرد اجاره کردند و لوگوی شرکت به همراه نام تلویزیون را روی آن حک کردند.

هیتاچی

تبلیغ هیتاچی روی بالن غول‌پیکر ژاپنی

تجهیزات تصویربرداری پزشکی

استفاده از امواج آلتراسونیک در مشاهده‌ی ارگان‌های داخلی بدن، یکی از نقاط عطف علم پزشکی بوده است. شرکت هیتاچی که از ورود به هیچ بازاری مرتبط با الکتریسیته ابایی نداشت، در این زمینه نیز تحقیق و توسعه را ادامه داد تا این‌که در سال ۱۹۶۰، اولین دستگاه تصویربردای آلتراسونیک را در ژاپن رونمایی کرد.

در آن زمان آمار مرگ و میر ناشی از سرطان در ژاپن رو به افزایش بود و استفاده از اشعه‌ی ایکس برای تشخیص بیماری‌ها، فرصت مناسبی را برای تشخیص و جلوگیری از پیشرفت بیماری‌ها در اختیار پزشکان قرار می‌داد. فعالیت هیتاجی در این زمینه در طول سال‌های بعد با قدرت ادامه پیدا کرد و این شرکت اکنون جزء معدود شرکت‌های صاحب تکنولوژی تصویربرداری پزشکی است.

سال‌های پایانی قرن بیستم و گسترش هرچه بیشتر فعالیت

اولین محصول هیتاچی در کمک به بانکداری مدرن ژاپن، دستگاه ATM بود که در سال ۱۹۷۹ عرضه شد. این دستگاه که HT5865 نام داشت، ابتدا در بانک‌های بزرگ ژاپن نصب شد. البته هیتاچی پیش از این نیز در توسعه‌ی سیستم‌های کامپیوتری با بانک ها همکاری کرده بود و تولید ATM، گام محکمی برای حضور جدی در بانک‌ها بود.

نمایشگاه جهانی سال ۱۹۷۰ در اوزاکا، فرصت مناسبی بود تا هیتاچی بیش از پیش خود را به جهانیان معرفی کند. این نمایشگاه با شعار «پیشرفت برای همه‌ی انسان‌ها»، میزبان شرکت‌هایی از ۷۷ کشور جهان بود و حدود ۶۴ میلیون نفر از آن بازدید کردند. هیتاچی در این نمایشگاه علاوه بر اجاره‌ی غرفه‌ی حرفه‌ای، در توسعه‌ی محیط نمایشگاهی نیز همکاری داشت و نمادهایی از پیشرفت شهری در ژاپن را برای آن توسعه داد.

هیتاچی

غرفه‌ی هیتاچی در نمایشگاه جهانی اوزاکا

غرفه‌ی هیتاچی در این نمایشگاه، نمادی از پیشرفت این شرکت بود. آن‌ها پله برقی و آسانسوری غول‌پیکر را در غرفه‌ی خود نصب کردند که طبقات پایین و بالا را به هم متصل می‌کرد. هیتاچی در این نمایشگاه رکورد خوبی از خود به جای گذاشت و میزبان حدود ۱.۵ میلیون نفر بود.

ورود به بازار سهام نیویورک، شهرت هیتاچی را جهانی کرد

در سال‌های بعدی دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰، هیتاچی محصولات نوآورانه‌ی خود اعم از بیل‌های مکانیکی، ATM و دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی را ارتقا داد و نسل‌های کاملا جدید از آن‌ها را به بازار عرضه کرد. اولین ربات این شرکت نیز در سال ۱۹۸۵ با همکاری دانشگاه Waseda ساخته شد. WHL-11 رباتی از نوع دوپا بود و اولین ربات هیتاچی با قابلیت راه رفتن بود.

یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات تاریخ هیتاچی، ورود آن‌ها به بازار سهام نیویورک بود. در سال ۱۹۸۰، مجله‌ی فورچن، هیتاچی را به‌عنوان پنجمین تولیدکننده‌ی تجهیزات الکترونیکی در جهان معرفی کرد. سازمان‌های دیگر بررسی‌کننده‌ی شرکت‌ها نیز به خاطر تعادل عالی هیتاچی در بازارهای الکتریکی و الکترونیکی، رتبه‌های ممتاز را به این شرکت اهدا کردند. 

هیتاچی

ورود هیتاچی به بازار سهام نیویورک

در آوریل سال ۱۹۸۰، شرکت هیتاچی وارد بازار سهام نیویورک شد. این دستاورد، ارزش زیادی برای شرکت ژاپنی داشت و آن‌ها را به‌عنوان شرکتی کاملا قابل اعتماد و پیشرو در بازارهای جهانی مشهور کرد.

قرن بیست‌ و‌ یک و وضعیت کنونی برند هیتاچی

بزرگ‌ترین نمایشگاه جهانی قرن ۲۱ در سال ۲۰۰۵ در شهر آیچی برگزار شد. این نمایشگاه به مدت ۱۸۵ روز میزبان ۱۲۱ کشور و چهار سازمان بین‌المللی بود. تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه آیچی نیز حدود ۲۲ میلیون نفر گزارش شده است. هیتاچی در این نمایشگاه علاوه بر حضور تبلیغاتی، در بخش اجرا نیز فعالیت داشت. آن‌ها چیپ IC داخل بلیط‌های ورودی نمایشگاه را تأمین کردند.

غرفه‌ی سال ۲۰۰۵ هیتاچی مانند نمایشگاه جهانی قبلی، مملو از نوآوری‌ها و جذابیت‌های مدرن بود. فناوری‌های اطلاع‌رسانی به کمک چیپ داخل بلیط‌ها، فناوری تشخیص چهره در بخش‌های تبلیغاتی و همچنین ربات EMIEW از جاذبه‌های غرفه‌ی هیتاچی بود. این شرکت برای تأمین برق غرفه‌ی خود نیز از سلول‌های خورشیدی استفاده می‌کرد.

غرفه هیتاچی

غرفه‌ی هیتاچی در نمایشگاه جهانی سال ۲۰۰۵

ربات EMIEW، اولین ربات انسان‌نمای هیتاچی بود. این ربات روی دو چرخ حرکت می‌کرد و می‌توانست با استفاده از سنسورها، سرعت خود را با فرد همراه تنظیم کند. قابلیت‌های قوی تشخیص صدا و صحبت کردن، این ربات هوشمند را قادر به ارتباط کامل با انسان‌ها می‌کرد.

EMIEW، جدی‌ترین تلاش هیتاچی برای سلطه در بازار ربات‌ها است

نسخه‌ی سوم این ربات با نام EMIEW3 در سال ۲۰۱۶ عرضه شد. این ربات به‌خوبی می‌تواند در فروشگاه‌ها و مکان‌های عمومی دیگر به افراد کمک کند. قابلیت صحبت به زبان‌های مختلف، ربات هیتاچی را به ابزاری بسیار مفید برای مکان‌های گردشگری نیز تبدیل کرده است. به بیان دیگر می‌توان ربات انحصاری هیتاچی را نقطه‌ی امیدواری ورود ربات‌ها به زندگی واقعی نامید.

استفاده‌ی هیتاچی از فناوری‌های روز در محصولات، تنها به ربات‌ها محدود نشده است. آن‌ها با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، بیل مکانیکی مدرن ZX200X-5B را در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه کردند. این بیل مکانیکی، با استفاده از مسیریابی ماهواره‌ای، ارتباط با نقشه‌های سه بعدی ساختمان‌ها و داده‌های دریافت شده از سنسورها، وظایف خود را به صورت نیمه‌اتوماتیک انجام می‌دهد.

هیتاچی

بیل مکانیکی مدرن و هوشمند هیتاچی

در طول سال‌های طولانی فعالیت، هیتاچی علاوه بر تولید محصولات منحصر به‌فرد، در پروژ‌های بزرگ کشورهای دیگر نیز همکاری کرده است. از بزرگ‌ترین پروژه‌های اخیر بین‌المللی این شرکت می‌توان به تأمین قطارهای سریع‌السیر برای سیستم حمل و نقل بریتانیا، سیستم پمپاژ آب سراسری در کالیفرنیا و ساخت آسانسور سریع‌السیر در گوانگجو چین اشاره کرد.

هیتاچی در سال‌های اخیر علاوه بر تمرکز روی توسعه، مشکلات و چالش‌های جهانی را به‌عنوان هدفی اصلی در چشم‌انداز خود قرار داده است. گروه هیتاچی در سال‌های اخیر روی نوآوری‌های مفید برای اجتماع سرمایه‌گذاری کرده است و در تلاش است تا با استفاده از سابقه‌ی بیش از ۱۰۰ ساله‌ی خود، زندگی افراد را در سرتاسر جهان بهبود ببخشد. راهکار اصلی این شرکت برای رسیدن به اهداف فوق، استفاده از فناوری‌های مدرن و دستاوردهای سال‌های اخیر برای بهبود خدمات شهری و زیرساختی در تمام نقاط جهان است.

شرکت باسابقه‌ی ژاپنی در حال حاضر بیش از ۱۱ زیرمجموعه‌ی اصلی دارد که از ارتباطات و فناوری اطلاعات تا صنایع دفاعی، تأمین تجهیزات و مواد پیشرفته برای صنایع، حمل ‌ونقل ریلی، ساخت نیروگاه و همچنین سرمایه‌گذاری و مشاوره را شامل می‌شوند. طبق آخرین آمار، درآمد این هولدینگ در سال ۲۰۱۷ برابر با ۹.۱۶۲ تریلیون ین در حدود ۸۵ میلیارد دلار گزارش شده است. مجموع کارمندان این هولدینگ در سرتاسر جهان حدود ۳۰۴ هزار نفر است و هیروکی ناکانیشی، در حال حاضر رئیس هولدینگ هیتاچی است. هیتاچی با شعار Inspire The Next با معنی تحت‌الفظی «الهام‌بخش نسل آینده» فعالیت می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات