هیوندای سوناتا 2018 هیبرید و بنزینی؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 20 دقیقه
مدل جدید سدان مشهور هیوندای وارد ایران شده است. در این مطلب به بررسی سوناتا هیبرید و بنزینی مدل ۲۰۱۸، همراه مقایسه‌ی خودرو با تویوتا کمری، هوندا آکورد و محصولات هم‌رده می‌پردازیم.
تبلیغات

با شروع واردات خودروهای خارجی در ابتدای دهه‌ی ۱۳۸۰، مدل سوناتا از هیوندای وارد ایران شد. این محصول، یک سدان لوکس برای بازار داخلی به‌حساب می‌آمد و مردم را با سطح جدیدی از امکانات و کیفیت در یک خودروی سواری آشنا کرد. در سال‌های اخیر، هیوندای سوناتا به‌عنوان پرفروش‌ترین سدان وارداتی بازار ایران شناخته می‌شود؛ هرچند عامه‌ مردم به دلیل میزان درآمد و محدودیت‌های قانونی، دسترسی کاملی به مدل‌های روز دنیا ندارند.

شرکت هیوندای در سال ۱۹۴۷ و اوج بحران اقتصادی مربوط به جنگ جهانی دوم شکل گرفت؛ اما امروزه ارزش تجاری بالاتری نسبت به آئودی، نیسان و پورشه دارد. دپارتمان خودروسازی هیوندای، در سال ۱۹۶۷ شروع به فعالیت کرد و امروزه با جایگاه سی و نهم در فهرست مهم‌ترین برندهای دنیا، تقریبا ارزشی برابر با فورد آمریکا کسب کرده است؛ درحالی‌که فورد با قدمت ۱۱۵ سال، یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان صنعتی دنیا محسوب می‌شود. با این اوصاف، طبیعی است که در هر کلاس خودرویی، از جمله لوکس و نیمه لوکس، محصولی ساخت هیوندای در بازار جهانی حضور داشته باشد.

نسل اول سوناتا با تکیه بر پلتفرم میتسوبیشی ساترن در سال ۱۹۸۵ ساخته شد. این خودرو با نسل سوم و هنگام واردات خودروهای خارجی در دهه‌ی ۱۳۷۰ به تعداد محدود وارد ایران شد و در کشور سازنده، بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸، تولید و فروخته می‌شد. با شروع جهانی شدن صنعت کره و خصوصا خودروسازی این کشور، نسل پنجم سوناتا در سال ۲۰۰۴ پا به بازارهای جهانی گذاشت. این مدل، موفقیتی باورنکردنی برای هیوندای بود و برخلاف پلتفرم مشترک با اوپتیما، فراتر از برادر خود ظاهر شد. سوناتا نسل پنجم که با پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری در ایران نیز حضور داشت، تا سال ۲۰۰۹ در کارخانه‌های هیوندای کره، آمریکا، چین، هندوستان، ترکیه، مصر، تایلند و سودان تولید شد.

Hyundai Sonata

هیوندای سوناتا در بازار جهانی با نسل ششم و تولید بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ تثبیت شد. این خودرو در ایران با کد YF شناخته می‌شود و دارای پلتفرم مشترک با کیا اوپتیما و هیوندای i40 است. امروزه سوناتا در بازار جهانی با نسل هفتم شناخته می‌شود که سال ۲۰۱۵ معرفی شد و در ایران، LF نام دارد. این محصول با فیس‌لیفت تمام‌عیار برای مدل ۲۰۱۸ رو‌به‌رو شد و از دید بسیاری از مردم، به اندازه‌ی یک نسل جدید تغییر کرد. خبر خوب این است که سوناتا LF با چهره‌ی ۲۰۱۸، همراه پیشرانه‌ی هیبرید و پلاگین هیبرید وارد ایران می‌شود. مثل سال‌های گذشته، قیمت خودروهای کره‌ای برای عامه‌ی مردم ایران فراتر از انتظار و غیر قابل خرید است؛ اما نسخه‌های مدرن با موتور برقی، برای کاهش آلودگی محیط و مدیریت مصرف بنزین، مفید خواهند بود.

طراحی ظاهری و بدنه

مدل جدید هیوندای سوناتا هیبرید و بنزینی به لطف چراغ‌ها و جلوپنجره‌ی مدرن، کاملا متحول شده است. محصول ۲۰۱۸، اسپرت‌تر و جوان‌پسندتر به نظر می‌رسد؛ ضمن اینکه شباهتی به رقبا ندارد و با شخصیتی مستقل ارائه می‌شود.

 

 

در نمای رو‌به‌رو، لبه‌ی چراغ‌های اصلی کاملا منطبق بر راستای کاپوت طراحی شده است تا همراه‌با حالت قطره‌ای و یک‌پارچه، هماهنگی و انسجام چشم‌نواز در ادوات هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ را نشان دهد. با این هدف، حاشیه‌ی چراغ و کاپوت با نوار باریکی از فلز براق نقره‌ای همراه شده است که تا فریم پنجره‌ها ادامه دارد. داخل کاسه چراغ، ۲ هالوژن دیده می‌شود که نور بالا و پایین را تأمین می‌کنند؛ اما با نوار پیچیده‌ای از LED روشنایی روز و چراغ راهنمای نارنجی در گوشه، شلوغ و چشم‌گیر به نظر می‌رسد. علاوه بر خطوط روی کاپوت، جلوپنجره‌ی جدید هم نسبت به سوناتا LF مدل ۲۰۱۷، زوایای تیزتری دارد و یک شش‌ضلعی تشکیل می‌دهد که نقش زیادی در اسپرت و انتقام‌جو نشان دادن شخصیت خودرو خواهد داشت.

Hyundai Sonata

شاید حجم‌دهی سپر، مهم‌ترین تفاوت مدل جدید سوناتا با نسخه‌ی قبل باشد. جایگاه مه‌شکن‌ها در طرفین به دلیل جاسازی مناسب و طرح زاویه‌دار، حالتی خشن و آرواره‌مانند تداعی می‌کنند که تشنه‌ی سرعت به نظر می‌رسد. در این بخش از LED استفاده شده است که فراتر از مه‌شکن‌های دایره‌ای در سدان‌های ارزان‌قیمت دیده می‌شود. به‌زحمت می‌توان قطعه‌ای پلاستیکی در نمای روبروی سوناتا ۲۰۱۸ یافت و تقریبا تمام سپر تا پایین، فلزی است. حتی با هدف زیباسازی بیشتر، نوار باریکی از فلز نقره‌ای رنگ در پیرامون جلوپنجره و حاشیه‌ی پایین سپر استفاده شده است که نشان از وسواس و دقت سازنده در ارائه‌ی محصولی جذاب و چشم‌گیر دارد. 

Hyundai Sonata

از نمای جانبی، کمی از ویژگی‌های لوکس سوناتا کاسته و به جلوه‌ی اسپرت خودرو افزوده شده است. سقف کشیده تا عقب، عملا درپوش صندوق را بسیار کوتاه نشان می‌دهد و حالتی شبیه به خودروهای فست بک (نظیر محصولات اسپرت آئودی) فراهم می‌کند. البته نباید فراموش کرد که کاپوت عقب سوناتا با شیشه‌ی پشت، بالا نمی‌رود و مثل یک سدان معمولی، عملکرد مستقل دارد. طرح رینگ‌های سوناتا در مدل‌های استاندارد، لیمیتد، اسپرت و هیبرید متفاوت است و سایزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ اینچ خواهد داشت. تمامی نسخه‌ها، دارای فریم فلزی در پنجره‌ها و زیر رکاب، همراه آینه بغل سیاه‌رنگ مجهز به چراغ راهنما هستند. از نکات مهم در طراحی نمای جانبی، می‌توان به خطوط حجم‌دهنده اشاره کرد که چندان پرتعداد نیستند و صرفا با ۲ خط از انتهای چراغ عقب تا گلگیر جلو و زیر رکاب ارائه می‌شوند.

Hyundai Sonata

پشت خودرو نسبتا ساده است و البته شباهت زیادی به کیا اوپتیما دارد. نسخه‌ی ۲.۴ لیتری از سوناتا، دارای اگزوز دوگانه نیست و با یک خروجی تزئین‌شده با فلز براق تولید می‌شود؛ اما مدل اسپرت دارای ۲ خروجی اگزوز است. مهم‌ترین نکته‌ی مثبت در طراحی نمای پشت، حجم‌دهی سپر و کاپوت عقب است که همراه‌با لبه‌ای شبیه به اسپویلر در انتهای درپوش صندوق، کاملا اسپرت و جوان‌پسند به نظر می‌رسد. لوگوی سازنده و نام مدل (SONATA) در مرکز و هماهنگ با تقارن ادوات مختلف دیده می‌شوند. چراغ‌های قرمز هشداردهنده هم جایگاه خلاقانه و بسیار خوبی در طرفین سپر دارند. از ابتکارات جالب در طراحی سوناتا، باید به دکمه‌ی فشاری بازکننده‌ی صندوق اشاره کرد که داخل لوگوی سازنده، پنهان شده است.

در مجموع نمی‌توان ایراد خاصی به نمای ظاهری سوناتا ۲۰۱۸ گرفت. این خودرو، فراتر از یک فیس‌لیفت به نظر می‌رسد و در خیابان، به‌عنوان محصولی مدرن و تازه‌ساز، جلب توجه می‌کند. سدان هیوندای، براساس تبلیغات این برند، برای رقابت با تویوتا کمری ساخته شده و این محصول اصیل و بسیار پرفروش را هدف قرار داده است. ظاهر نسل جدید کمری هم اسپرت‌تر از گذشته به نظر می‌رسد؛ اما می‌توان ادعا کرد که فارغ از شهرت برندها، علاقه‌مندان سبک طراحی تهاجمی و اسپرت، جذب سوناتا ۲۰۱۸ شوند. ابعاد این سدان کره‌ای، شامل طول ۴۸۵۵ میلی‌متر، عرض ۱۸۶۵ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱,۷۵ میلی‌متر، همراه فاصله محورهای ۲۸۰۵ میلی‌متر است.

فضای داخلی و کابین

ورود به سوناتا ۲۰۱۸، حسی متفاوت با مدل‌های قبلی این خودرو در بیننده ایجاد نمی‌کند. از سویی دیگر، انبوه کلیدها و نمایشگرهای میان داشبورد، کمی گیج‌کننده و قدیمی به نظر می‌رسد. حتی روی فرمان همچنین وضعیتی وجود دارد و دارای کلیدهای پرشماری است.

Hyundai Sonata

داشبورد و تودری‌ها‌ی سوناتا، دارای ادواتی شبیه به چوب است که البته پلاستیک هستند؛ اما ترکیب خوبی با دیگر اجزا ایجاد می‌کنند. بسیاری از کلیدهای فشاری و گردان مربوط به کنترل امکانات رفاهی از فلز و مواد مرغوب ساخته شده‌اند. ماده‌ی اصلی تشکیل‌دهنده‌ی داشبورد، پلاستیک است؛ اما کیفیت قابل قبولی دارد و کمی نرم عمل می‌کند. این متریال داخل درها و ستون‌ها نیز دیده می‌شود. در قسمت دسته‌دنده، پلاستیک پیانویی و شفاف استفاده شده است.

نمایشگر لمسی ۵ یا ۸ اینچ با قاب فلزی، در تمامی مدل‌ها ثابت است. پیرامون این قسمت، کلید فیزیکی وجود ندارد و همراه‌با کمی فرورفتگی ارائه می‌شود. از نکات عجیب در طراحی فضای داخلی سوناتا ۲۰۱۸، نامتقارن بودن مجرای خروجی تهویه مطبوع در طرفین نمایشگر، برخلاف حالت متقارن مدل ۲۰۱۷ است که تا حدودی ناخوشایند به نظر می‌رسد. کلیدهای مربوط به کنترل ناوبری، سیستم سرگرمی‌ها، تغییر صدا و رادیو، کمی پایین‌تر قرار دارند. مشابه این قسمت، نمایشگر و دکمه‌های تهویه مطبوع، همراه آپشن‌های سرمایش و گرمایش در نزدیکی دسته دنده هستند که مجموعا، دسترسی خوبی برای راننده فراهم می‌کنند.

 پشت فرمان، کلیدهای پرتعدادی برای مدیریت سیستم سرگرمی، تماس تلفنی و کروز کنترل وجود دارد. طرح فرمان، در همه‌ی مدل‌ها استخوانی است و با ترکیب جذابی از فلز نقره‌ای رنگ در پایین و پوشش چرم مزین به خط دوخت ارائه می‌شود. مدل‌های آپشنال و نسخه‌ی اسپرت (با پیشرانه‌ی توربوشارژ) دارای فرمان D شکل (قسمت مسطح در پایین) هستند. پنل روبروی راننده، دارای نمایشگر TFT سایز ۴.۲ اینچ با کامپیوتر سفری است؛ ضمن اینکه عقربه‌های سنتی سرعت‌سنج و دورموتور، کمی متفاوت با مدل ۲۰۱۷ هستند تا میزان سوخت باقی‌مانده در باک و درجه حرارت پیشرانه را داخل خود داشته باشند. در مجموع، پنل پشت فرمان سوناتا ۲۰۱۸، نسبتا ساده است و با فریم پلاستیک، فراتر از انتظار راننده‌ی یک سدان خانوادگی در این رنج قیمت نخواهد بود.

Hyundai Sonata
Hyundai Sonata

فضاسازی خودرو، قابل قبول به نظر می‌‌رسد. برای سرنشینان بلندقد، فاصله‌ی مناسبی برای زانوها و بین سر تا سقف وجود دارد که البته روی صندلی ردیف دوم و برای فردی با قد ۱۸۵ سانتی‌متر، چندان ایده‌آل و آزاد نیست. کنار دسته دنده وداخل استراحتگاه بازوی بین صندلی‌های عقب، چند جالیوانی وجود دارد؛ ضمن اینکه از پاکتی داخل‌ درها، محفظه‌ی بین صندلی‌های جلو و داخل داشبورد نیز می‌توان به‌خوبی استفاده کرد. از نکات جالب در این سدان کره‌ای، باید به پرده‌ی عمودی مخفی در پنجره‌ی عقب اشاره کرد که به‌راحتی بالا کشیده می‌شود.

سوناتا ۲۰۱۸، دارای ۴۶۰ لیتر فضای مفید در صندوق عقب است که در نسخه‌ی پلاگین هیبرید به دلیل وجود باتری‌ها، اندکی کاهش می‌یابد. تویوتا کمری با ۳۹۹ لیتر، هوندا آکورد با ۴۷۳ لیتر و کیا اوپتیما با ۵۱۰ لیتر فضای صندوق ارائه می‌شوند.

پیشرانه و شرایط فنی

سوناتا در بازار جهانی با ۵ پیشرانه فروخته می‌شود که شامل ۳ مدل بنزینی، یک نسخه‌ی هیبرید و یک نمونه‌ی پلاگین هیبرید است. با توجه به اینکه تمامی این خودروها دارای حجم موتور کمتر از ۲.۵ لیتر هستند، ممنوعیت برای ورود به ایران ندارند.

Hyundai Sonata

مثل سال‌های گذشته، سوناتا با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری مجهز به GDI (پاشش مستقیم سوخت) عرضه می‌شود. قدرت این مدل با جعبه‌دنده خودکار ۶ سرعته، ۱۸۵ اسب‌بخار با گشتاور ۲۴۱ نیوتن‌متر است که به ترتیب در دور موتورهای ۶۰۰۰ و ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. سوناتا ۲۰۱۸ همراه پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری، با نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت، در زمان ۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد. در بزرگراه و ترافیک شهری، مصرف سوخت این مدل ۶.۷ لیتر تا ۹.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. لازم به توضیح است که در بعضی نقاط جهان، سوناتا با پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری Mpi نیز عرضه می‌شود که ۱۷۰ اسب‌بخار قدرت دارد و طبیعتا، کم‌مصرف‌تر از نسخه‌ی مجهز به مجهز به GDI عمل می‌کند.

دیگر نسخه‌ی بنزینی سوناتا که احتمالا با توقف عرضه در آینده‌ی نزدیک مواجه خواهد شد، مجهز به پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱.۶ لیتری است. این مدل، قدرت ۱۷۸ اسب‌بخار و گشتاور ۲۶۴ نیوتن‌متر از ۱۵۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند تا در زمان ۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. نهایت سرعت سوناتا ۱.۶اT Eco، نزدیک به ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت است و با میانگین مصرف سوخت ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارائه می‌شود.

Hyundai Sonata

قدرتمندترین نسخه‌ی سوناتا ۲۰۱۸ در بازار جهانی، با پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ، همراه اینترکولر قابل خرید است که قدرت ۲۴۵ اسب‌بخار و گشتاور ۳۵۲ نیوتن‌متر دارد. به لطف تولید نهایت گشتاور از دور موتور ۱۳۵۰ دور بر دقیقه، سوناتا 2.0T در زمان ۶.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. میانگین مصرف سوخت این مدل، ۱۰.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و با جعبه‌دنده خودکار ۸ سرعته، همراه شیفترهای پشت فرمان تولید می‌شود.

سوناتا هیبرید از سال ۲۰۰۸ تولید می‌شود و در نسخه‌ی ۲۰۱۸، با پیشرانه‌ی ۲ لیتری به قدرت ۱۹۳ اسب‌بخار و گشتاور ۱۹۰ نیوتن‌متر قابل خرید است. این محصول، در زمان ۹.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و با میانگین مصرف سوخت ۴.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، نهایت مصرف سوخت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت دارد.

Hyundai Sonata

سوناتا پلاگین هیبرید، به‌تازگی در ایران رونمایی شده است. این خودرو، بالاترین آستانه‌ی قیمت را در میان دیگر نسخه‌های هیوندای سوناتا در بازار جهانی دارد. موتور برقی جریان متناوب ۶۷ اسب‌بخار با پیشرانه‌ی بنزینی ۲ لیتری و ۱۵۴ اسب‌بخار، مجموعا قدرت ۲۰۲ اسب‌بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کنند.  سوناتا پلاگین هیبرید در زمان ۷.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد. به لطف باتری‌های ۹.۸ کیلووات ‌ساعت در سوناتا پلاگین هیبرید ، می‌توان با شارژ کامل و باک بنزین ۵۵ لیتر، مسافتی نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر طی کرد؛ یا بدون استفاده از بنزین تا ۴۳ کیلومتر با تکیه بر باتری و موتور برقی پیمود.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

واردات سوناتا هیبرید و تمام بنزینی ۲۰۱۸، تابع ارزش دلار و نیاز بازار داخلی است. با این اوصاف، فهرست آپشن‌ها متغیر خواهد بود. در بازار جهانی، ۲ تیپ اصلی برای سوناتا بنزینی وجود دارد که استاندارد و اسپرت نام دارند. مهم‌ترین تفاوت ظاهری این مدل‌ها، از طرح جلوپنجره قابل تشخیص است که در نسخه‌ی استاندارد، خطوط افقی و در نمونه‌ی اسپرت، طرح مشبک دارد. رنگه‌ای بدنه، سفید، سیاه، قرمز، خاکستری، نقره‌ای، آبی روشن و آبی تیره هستند. طرح رینگ‌ها نیز متنوع خواهد بود و سایزهای ۱۶، ۱۷ و اینچ را پوشش میدهد. سوناتا هیبرید و پلاگین هیبرید، تفاوت ظاهری چندانی با نمونه‌ی بنزینی استاندارد ندارند و صرفا در بعضی نمونه‌های پلاگین از رینگ‌های اختصاصی استفاده شده است.  

Hyundai Sonata
Hyundai Sonata
Hyundai Sonata
Hyundai Sonata

سوناتا ۲۰۱۸، در تیپ‌های SE، SEL، لیمیتد، اسپرت، اسپرت 2.0T و لیمیتد 2.0T عرضه می‌شود. ارزان‌ترین نسخه با کد SE، دارای روشنایی روز، چراغ‌های خاموش و روشن خودکار، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، فرمان تلسکوپی، صندلی‌های جمع‌شونده‌ی عقب، نمایشگر لمسی ۷ اینچ میان داشبورد، نمایشگر ۳.۵ اینچ تک‌رنگ پشت فرمان، ناوبری ماهواره‌ای، سیستم صوتی ۶ بلندگو با درگاه USB و AUX، امکان ارتباط تلفنی از طریق بلوتوث، سیستم هماهنگ با اپل کارپلی و اندرویداتو خواهد بود.

نسخه‌ی SEL علاوه بر آپشن‌های استاندارد، دارای گرم‌کن صندلی‌های جلو، پوشش چرم صندلی‌ها و تودری، ۳ سال اشتراک سیستم ارتباط اینترنتی خودرو موسوم به بلولینک (Blue Link)، شارژر USB در عقب، ناوبری ماهواره‌ای، گرمکن آینه بغل، نمایشگر ۴.۲ اینچ پشت فرمان و سیستم صوتی قدرتمندتر است.

سوناتا لیمیتد، دارای چراغ‌های LED در جلو است؛ ضمن اینکه با فناوری گردش پویا (Dynamic Bending Lights) هنگام چرخش فرمان یا نزدیک شدن به خودروهای رو‌به‌رو، تغییر شدت و زاویه می‌دهد. علاوه بر موارد موجود، در نمونه‌های SE و SEL، صندلی‌های برقی در جلو، طرح چوب داشبورد، حافظه‌ی تنظیمات صندلی و آینه‌ها، سانروف، ترمز دستی برقی (دکمه‌ای)، تهویه مطبوع دوگانه، سیستم صوتی با کیفیت ۴۰۰ وات از برند اینفینیتی (infinity)، نمایشگر لمسی ۸ اینچ، گرم‌کن داخل فرمان، شارژر بیسیم، کروز کنترل هوشمند با قابلیت افزایش و کاهش خودکار سرعت، ناوبری Here HD مجهز به دریافت اطلاعات ترافیک و نرم‌افزار سفر، دیگر امکانات موجود در نسخه‌ی لیمیتد هستند.

Hyundai Sonata
Hyundai Sonata
Hyundai Sonata
Hyundai Sonata

مدل‌های اسپرت، اسپرت 2.0T و لیمیتد 2.0T  از نظر امکانات رفاهی، تفاوت زیادی با مدل لیمیتد ندارند؛ اما با جلو پنجره‌ی مشبک، رینگ‌های طرح اسپرت، ترمزهای قدرتمندتر، تعویض دنده (شیفتر) پشت فرمان، پدال‌های آلومینیوم، اگزوزهای کروم دوگانه و فرمان شکسته (طرح D) ارائه می‌شوند.

تست تصادف و آپشن‌های ایمنی

پیش‌تر اشاره شد که هیوندای، با هدف جذب مخاطب تویوتا کمری اقدام به تقویت و بهبود سوناتا می‌کند. شاید به همین دلیل،  سدان کره‌ای به بنیاد ایمنی و بیمه‌ی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) سپرده شده است تا برای مردم این منطقه که خریدار همیشگی تویوتا کمری هستند، بهتر شناخته شود. سوناتا در سال ۲۰۱۶، موفق به کسب امتیاز برتر (+Top Safety Pick) از مؤسسه‌ی IIHS شد. در ادامه‌ی مطلب، فیلم مربوط به تست تصادف نسل جدید سوناتا با چهره‌ی ۲۰۱۷ قابل مشاهده است.

بنا به امتیازات کارشناسی، در تمامی تست‌های برخورد از سمت مستقیم، جناجین، سقف و ایمنی سر، امتیاز خوب (Good) به سوناتا داده شده است؛ درحالی‌که در نسخهی فول آپشن مجهز به فناوری‌های ترمز اضطراری، امتیاز عالی (Superior) دارد. 

Hyundai Sonata
Hyundai Sonata
Hyundai Sonata
Hyundai Sonata

ارزان‌ترین نسخه‌ی سوناتا ۲۰۱۸، دارای ترمز ضد قفل (ABS) همراه ترمز کمکی (BA) و تقسیم هوشمند نیروی ترمز (EBD)، مدیریت تعادل (VSM)، کنترل لغزش (TCS)، هشدار نقطه‌ی کور و تعویض لاین، حسگر پارک عقب و ترافیک است. دیگر امکانات ایمنی در نسخه‌های مختلف سوناتا که ممکن است به‌صورت پیشفرض یا به انتخاب خریدار روی خودرو نصب شوند، عبارت‌اند از: ترمز خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده، هدایت هوشمند بین خطوط، حفظ خودرو در شیب، سنسورهای پیرامون بدنه و تماس خودکار با پلیس یا فوریت‌های پزشکی به هنگام حادثه.

بررسی فنی و مقایسه با رقبا

صحبت از ارزش کیفی و توانایی‌های سوناتا ۲۰۱۹ با مقایسه‌ی این خودرو نسبت به رقبا، نمود بهتری پیدا می‌کند. پیش‌تر اشاره شد که مدیران هیوندای، تویوتا کمری را هدف خود قرار داده‌اند و البته سدان کره‌ای را با آستانه قیمتی نزدیک به این محصول (۵۰۰ دلار ارزان‌تر) تولید می‌کنند. از سویی دیگر، هوندا آکورد هم در کلاس سدان‌های خانوادگی حضور دارد که در صورت واردات مجدد توسط نمایندگی، در ایران قابل خرید خواهد بود. با نگاهی گذرا به سایت‌های معتبر خارجی متوجه شدیم رقابتی تنگاتنگ میان کمری، آکورد و سوناتا در رده‌بندی‌های مختلف این کلاس وجود دارد و برتری مطلق به هیچکدام داده نشده است. ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که کمری برخلاف ۲ رقیب دیگر، دارای نسخه‌ی پلاگین هیبرید در بازار جهانی نیست و سدان پلاگین هیبرید هوندا، با نام اینسایت در خارج از ایران عرضه می‌شود.

بحث ظاهری کاملا سلیقه‌ای است؛ اما چنانچه طرفدار برند خاصی نباشید و سن شما کمتر از ۷۰ سال باشد، نظری مثبت نسبت به طراحی بدنه‌ی سوناتا خواهید داشت. این خودرو، اسپرت و جوان‌پسند به نظر می‌رسد؛ اما به‌طور واضح، از دیگر سدان‌های مشهور جهان الگوبردای نشده است. نسل‌های گذشته، تا حد زیادی محافظه‌کارانه طراحی می‌شدند؛ اما در مدل ۲۰۱۹، می‌توان به ترکیب مدرن چراغ‌ها با بدنه‌ی کشیده و کاپوت عقب کوتاه، امتیاز بالایی داد. نسخه‌ی اسپرت سوناتا درصورت واردات به ایران، می‌تواند برای علاقه‌مندان به خودروهای سرعتی با ظاهر هیجان‌انگیز، جذابیت بیشتری نسبت به کمری و آکورد داشته باشد.

Hyundai Sonata

در فضای داخلی سوناتا ۲۰۱۹، نمی‌توان برتری خاصی نسبت به رقبا احساس کرد. داشبورد کمری، مدرن و آینده‌نگر به نظر می‌رسد؛ درحالی‌که کابین آکورد، لوکس و باوقار توصیف می‌شود. در مجموع، شلوغی کلیدها و دسته‌بندی پرتعداد آن‌ها روی داشبورد و فرمان سوناتا، می‌تواند آزاردهنده باشد و البته حس رانندگی با یک خودروی قدیمی به راننده بدهد. اگر بخواهیم سخت‌گیرانه نقد کنیم، حالت اسپرت و جوان‌پسند سوناتا در بیرون با فضای بی‌تفاوت و میانه‌روی داخل، هم‌خوانی ندارد.

کیفیت مواد به‌کاررفته در سوناتا، با توجه به رقبا و کلاس قیمتی، قابل قبول است. هرچند نسخه‌ی پایه با صندلی‌های پارچه‌ای عرضه می‌شود، با کمی هزینه‌ی بیشتر می‌توان از چرم مرغوب‌تر استفاده کرد. نسخه‌های با آپشن‌ بالاتر در مدل‌های آکورد و کمری، پرهزینه‌تر از سوناتا هستند؛ اما در نهایت می‌توان بالاترین امتیاز را به سدان هوندا داد. از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، نسخه‌ی استاندارد سوناتا کمی برتر از رقبا است؛ اما در مدل فول‌آپشن، پا به ‌پای سدان‌های مطرح ژاپنی پیش‌ می‌رود. راحتی صندلی‌ها برای ۵ سرنشین در سوناتا فراهم می‌شود؛ اما می‌توان ادعا کرد در صندلی عقب کمری، فضای بیشتری وجود دارد و در عوض، صندوق بار سوناتا جادارتر است.

Hyundai Sonata

از نظر ویژگی‌های فنی، مصرف سوخت، توانایی‌های مربوط به فرمان‌پذیری و شتاب‌گیری، رقابت نزدیکی بین کمری، آکورد و سوناتا وجود دارد؛ اما باید قبول کرد که محصول کره‌ای، با کمی اختلاف؛ بازنده خواهد بود. در بحث کیفیت رانندگی و فرمان‌پذیری، کمری مدل ۲۰۱۸ به لطف بازطراحی سیستم تعلیق عقب، تعادل بهتری نسبت به سوناتا دارد و آکورد هم بنا به تست‌های کارشناسان خارج از کشور، سواری نرم‌تری ارائه می‌دهد. نسخه‌ی پایه و ۲.۵ لیتری کمری، ۲۰۳ اسب‌بخار قدرت دارد و پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری توربوشارژ هوندا، ۱۹۲ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند که نسبت به موتور ۲.۴ لیتری و ۱۸۵ اسب‌بخار سوناتا برتری دارند. جالب اینجا است که مصرف سوخت سدان‌های ژاپنی در نسخه‌ی پایه، کمی بهتر از سوناتا برآورد می‌شود. این شرایط، در نسخه‌ی هیبرید تفاوت دارد. سوناتا هیبرید، قدرت ۱۹۳ اسب‌بخار و مصرف سوخت ۴.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد؛ اما کمری هیبرید با قیمت مشابه سدان کره‌ای، قدرت ۲۰۸ اسب‌بخار و مصرف سوخت ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارائه می‌شود. برای هوندا آکورد هیبرید، قیمت بالاتر است؛ اما قدرت خروجی ۲۱۲ اسب‌بخار و مصرف سوخت ۴.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر وجود دارد. سوناتا پلاگین هیبرید در ایران رونمایی شده است و در صورت عرضه‌ی نهایی، رقیبی از هوندا و تویوتا نخواهد داشت.

 در مجموع، نمی‌توان ادعا کرد که سوناتا در مقابل کمری و آکورد، ارزش خرید ندارد. این محصول، با اختلافی اندک و قابل ارفاق، کیفیت ساخت و رانندگی پایین‌ترین نسبت به رقبا ژاپنی دارد. از سویی دیگر نباید فراموش کرد، در نسخه‌های مختلف با آپشن‌های مشترک، قیمت سدان کره‌ای از کمری و آکورد کمتر خواهد بود. این اختلاف قیمت، بر بازار ایران با تعرفه‌ی گمرکی بالا، تأثیر بیشتری می‌گذارد و احتمالا با تفاوت قیمت چندده میلیون، جذابیت خواهد داشت.

قیمت نهایی در ایران

(به‌روزرسانی شهریور ۱۳۹۸)

در زمان نگارش این مطلب، ارزش دلار نامشخص است و در بازار آزاد تا ۱۱,۲۰۰ معامله می‌شود. از سویی دیگر، نمایندگی تویوتا در ایران فعالیت خاصی ندارد و نزدیک به یک سال از واردات آخرین سری تویوتا کمری به کشور می‌گذرد. با این حساب، تنها رقیب سوناتا در بازار ایران، کیا اوپتیما است که به دلیل مشابهت فنی و کیفی با سدان هیوندای، براساس تقاضای خریدار معامله خواهد شد.

 زمان به‌روزرسانی این مطلب، هیوندای سوناتا بنزینی در بازار آزاد حدود ۶۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. نسخه‌ی هیبریدی هم با قیمتی نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

Hyundai Sonata

  پیش‌تر اشاره شد که آستانه قیمت سدان هیوندای با پیشرانه‌ی ۱۸۵ اسب‌بخار، ۲۳ هزار دلار است. مدل هیبرید با پیشرانه‌ی ۱۹۳ اسب‌بخار و آپشن‌های پایه ۲۷ هزار دلار قیمت دارد؛ ضمن اینکه نمونه‌ی پلاگین هیبرید در ارزان‌ترین نسخه، ۳۵ هزار دلار فروخته می‌شود. فراموش نکنیم، تعرفه گمرک برای خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید که پیشرانه‌ی بنزینی آن‌ها مثل سوناتا، حجم ۱.۵ تا ۲.۵ لیتر دارد، ۲۵ درصد است. با این حساب، قیمت نهایی مدل پلاگین هیبرید سوناتا، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد گران‌تر از نمونه‌ی تمام بنزینی خواهد بود و توجیه خرید خواهد داشت. مدل هیبرید هم می‌تواند مثل گذشته، ارزان‌تر از نسخه‌ی بنزینی فروخته شود.

مشخصات / خودرو

هیوندای آزرا

فولکس واگن پاسات

رنو مگان سدان

پژو 508

هیوندای سوناتا

کیا اپتیما

تویوتا کمری

هوندا آکورد

تعداد سیلندر

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

حجم موتور (لیتر)

۲.۴

۱.۸

۱.۲

۱.۶

۲.۴

۲.۴

۲.۵

۲.۴

حداکثر قدرت (اسب‌بخار)

۱۹۰

۱۷۰

۱۳۰

۱۶۵

۱۸۵

۱۷۸

۱۸۰

۱۸۵

حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)

۲۴۰

۲۵۰

۲۰۰

۲۴۰

۲۴۰

۲۳۱

۲۳۰

۲۴۵

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

یورو ۶

یورو ۶

یورو ۶

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

-

حجم باک (لیتر)

۷۰

۵۰

۵۰

۷۲

۷۰

۷۰

۶۴

۶۵

مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)

۸.۵

۵.۸

۵.۵

۵.۸

۸

۷.۹

۸.۴

۷.۸

جعبه‌دنده

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

۷ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

۷ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

CVT

حداکثر سرعت (Km/h)

۲۱۵

۱۹۰

۲۱۰

۲۰۹

۲۳۶

۲۳۹

۲۰۲

۲۱۰

زمان رسیدن به سرعت 

۱۰۰ Km/h

۱۰ ثانیه

۷.۸ ثانیه

۱۰.۶ ثانیه

۸.۹ ثانیه

۸ ثانیه

۸ ثانیه

۸ ثانیه

۷.۵ ثانیه

حجم صندوق بار (لیتر)

۴۴۶

۵۸۶

۵۵۰

۴۹۷

۴۶۱

۴۵۰

۴۳۶

۴۴۷

وزن (کیلوگرم)

۱۵۵۶

۱۴۳۰

۱۴۴۰

۱۴۸۰

۱۴۷۴

۱۶۳۰

۱۴۷۰

۱۶۰۲

مشخصات فنی دقیق انواع خودرو هیوندای و چری در بازار کشورمان، مقایسه‌ی آن‌ها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آن‌ها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان به همراه گالری تصاویر این خودروساز ژاپنی را در بخش محصولات زومیت ببنید.

گالری

Hyundai Sonata
Hyundai Sonata
Hyundai Sonata
Hyundai Sonata
Hyundai Sonata
Hyundai Sonata
Hyundai Sonata
Hyundai Sonata
Hyundai Sonata
Hyundai Sonata
Hyundai Sonata
Hyundai Sonata
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات