خرید کارت گرافیک دست دوم؛ احتیاط ها و نکته ها

پنج‌شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به تازگی خرید کارت های گرافیک دست دوم، مرسوم شده است. هنگام خرید کارت گرافیک دست دوم، به چه نکاتی توجه کنیم؟
تبلیغات

با توجه به قیمت بسیار بالای کارت‌های گرافیکی جدید، افراد به دنبال انواع ارزان قیمت آن‌ها هستند. اگر می خواهید کارت گرافیک استفاده شده خریداری کنید، حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید.

ریسک بزرگ چیست؟

بزرگ‌ترین ریسک هنگام خرید کارت گرافیکی دست دوم، خرید کارتی است که برای معدنکاوی استفاده شده است. این گونه کارت‌ها اغلب چندین روز، چند هفته و یا حتی ماه‌ها با تمام توان استفاده می‌شوند. استفاده‌ی مداوم از آن‌ها با تمام توان، با حجم بالای کار و گرما برابر است و می‌تواند به مدارهای جانبی صدمه بزند و در نتیجه کارت خیلی از زودتر از زمان مورد انتظار بسوزد. این وضعیت با عدم تهویه‌ی مناسب،‌ تشدید می‌شود؛ چون کاوشگران کارت‌های گرافیک بسیاری را در کوتاه‌ترین فواصل زمانی ممکن امتحان می‌کنند. از خرید آن لاین کارت گرافیکی‌ که برای معدن کاوی استفاده شده است، بپرهیزید؛ زیرا هیچ راهی برای تشخیص اینکه چند مدت دیگر از کار می‌افتد، وجود ندارد.

در جستجوی چه هستید؟

اگرچه معدن کاوان اغلب به دنبال نسل جدید و آخرین مدل‌های کارت‌های گرافیکی هستند؛ اما، نباید فراموش کنند که کارت‌های قدیمی دست دوم، برای کاوش استفاده نشده‌اند. از نظر فنی، این امکان وجود دارد که پول دیجیتال روی انواع مختلفی از کارت‌های گرافیک دسکتاپ، کاوش شود. البته بعید به نظر می‌رسد که کارت‌های قدیمی برای کاوش استفاده شده باشند؛ اما حتما باید درباره‌ی مدل‌هایی مانند Nvidia GTX 680 یا AMD Radeon 7970، این سوال رابپرسید.

قیمت مدل‌های نسل قدیم را با نسل جدید مقایسه کنید

اگر به خاطر صرفه جویی در هزینه، تصمیم به خرید کارت دست دوم گرفته‌اید، علاوه بر آن باید قیمت فعلی و عملکرد کارت گرافیک را هم در نظر بگیرید. مانند کارت‌های جدیدتر، موارد دست دوم، به دلیل تقاضای زیاد افزایش چشمگیری در قیمت داشته‌اند. مثلا در eBay، چندین کارت گرافیک دست دوم GTX 980s،‌ با قیمت بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار برای خرید موجود هستند. این مدل با GTX 1060 در عملکرد رقابت می‌کند. اگرچه GTX 1060، کمی کندتر است؛ اما جدیدتر، دارای ضمانت و با حافظه‌ی مجازی بالاتر و مصرف انرژی کم‌تر است که در مجموع آن‌را انتخاب بهتر و مطمئن‌تری می‌سازد.

محدوده‌‌ی پوشش را تخمین بزنید

صرفنظر از این موارد، باید خطر/مزیت خرید یک کارت گرافیک دست دوم را به صورت موردی ارزیابی کنید، چون ممکن است برخی از موارد دست دوم،وجود داشته باشد که برای خرید، بهتر از موارد نو باشند. اگر کارت گرافیک دست دوم را انتخاب کرده اید، باید بلافاصله پس از دریافت، آن را مورد بررسی و تست قرار دهید تا اطمینان حاصل شود که به درستی کار می‌کند (با این فرض که امکان بازگرداندن آن وجود دارد). اگر هر تغییر رنگ در PCB را در هر نقطه‌ای از کارت مشاهده کردید، این یک نشانه واضح است که کارت از طریق گرما آسیب دیده است و انتظار نمی‌رود که تا مدت طولانی کار کند.

به کارت فشار وارد نکنید

همچنین باید کارت را با تست فشار، مانند Furmark اجرا کنید که ببینید آیا تحت بار کامل، پایدار است یا نه. بعضی از کارت‌های گرافیک، در مراحل اولیه تحت بار ضعیف به کار خود ادامه می‌دهند، اما هنگامی که حجم بار به ۱۰۰ درصد رسید، با شکست مواجه می‌شوند. هنگام اجرای تست، باید سیستم‌های تهویه را هم بررسی کنید و مطمئن شوید که به درستی کار می‌کنند. برخی از کارت‌ها، هنگام بلااستفاده بودن سیستم‌های خنک کننده را خاموش می‌کنند؛ اما باید اطمینان حاصل کنید که آن‌ها را هنگام انجام تست، بررسی کرده‌اید و نه در زمان بلا استفاده بودن.

اگر یک کارت استفاده شده این تست را با موفقیت پشت سر گذاشت، آن‌گاه می‌توان اطمینان حاصل کرد که از نظر کارکردی خوب است و به زودی خراب نمی‌شود.

نکته‌ی آخر که باید بدان توجه داشته باشید این است که برای خرید کارت دسته دوم زمان صرف کنید، به این دلیل که ممکن است چند هفته‌بعد خراب شود. پس با دقت خرید کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات