افزایش قیمت آیفون برای اپل دردسرساز می‌شود

چهارشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تحلیل‌گران با اشاره به بهبود ناچیز در تقاضا برای آیفون ۱۰، افزایش قیمت آیفون را برای اپل مشکل‌ساز می‌دانند.
تبلیغات

روز گذشته همگام با چند تحلیل‌گر دیگر، یادداشتی از مؤسسه‌ی پژوهشی Nomura Instinet برای سرمایه‌گذاران منتشر شد که احتمال مشکل‌ساز شدن افزایش قیمت آیفون برای اپل را خاطرنشان می‌کند. در این یادداشت که به دست شبکه‌ی CNBC رسیده است، جفری کوال، تحلیل‌گر مؤسسه‌ی Nomura Instinet، می‌گوید در بازار گوشی‌های بالارده، احتمال بروز مشکل را برای اپل پیش‌بینی می‌کند.

کوال می‌گوید بررسی‌های او از میزان تقاضا برای گوشی‌های هوشمند نشان می‌دهد که تاکنون در سال ۲۰۱۸، «بهبود بسیار کمی در تقاضا برای آیفون» حاصل شده است. به اعتقاد جفری کوال، کاهش تولید در زنجیره‌ی تأمین نشان می‌دهد که به‌زودی پیش‌بینی‌ برای فروش آیفون نیز رو به افول خواهد گذاشت. در گزارش کوال چنین آمده است:

بررسی‌های ما نشان از بهبود ناچیز تقاضا برای آیفون در سال ۲۰۱۸ دارند. کاهش تولید در زنجیره‌ی تأمین آیفون می‌تواند حاکی از کاهش پیش‌بینی‌ [برای این گوشی] هوشمند نیز باشد.

علاوه‌ بر این، کوال می‌گوید برای کل بازار گوشی‌های هوشمند بالارده، نشانه‌هایی از بروز مشکل وجود دارد. وی معتقد است که انعطاف‌پذیری بازار رو به افول گذاشته؛ بدین مفهوم که کاربران تمایل‌ کمتری به پذیرش قیمت‌ بالای گوشی‌های هوشمند دارند. کوال به‌عنوان نمونه به عملکرد نامناسب کمپین «یکی بخر، یکی هدیه بگیر» AT&T برای آیفون ۱۰ اشاره می‌کند؛ کمپینی که پس از دو هفته، کنار گذاشته شد. او می‌گوید:

ما باور داریم که کاهش تقاضا برای آیفون ۱۰ به‌عنوان بالارده‌ترین محصول خانواده‌ی گوشی‌های هوشمند اپل، اتفاقی نیست. تولیدکنندگان داخلی چین احتمالا تمرکز خود را به بازار گوشی‌های میان‌رده معطوف می‌کنند؛ این داده‌ها با نظریه‌ی مبنی بر رسیدن قیمت متوسط فروش گوشی‌های هوشمند به سقف مجاز خود، هم‌خوانی دارند.

به‌ نظر می‌رسد که مشکلات یادشده تنها گریبان‌گیر اپل نیستند؛ چرا که به‌گفته‌ی تحلیل‌‌گر کره‌ای مؤسسه‌ی Nomura Instinet، آمارهای مربوط به پیش‌سفارش گلکسی اس ۹،نسبت به پرچم‌دار سال گذشته‌ی سامسونگ حدود ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهند.

در نهایت، کوال رقم ۱۷۵ دلار را برای ارزش سهام اپل پیش‌بینی می‌کند که حدود ۳۰ سنت پایین‌تر از ارزش فعلی سهام کوپرتینونشین‌ها است. او همچنین پیش‌بینی‌ خود در خصوص میزان فروش آیفون در سال ۲۰۱۸ را از ۲۲۶ میلیون به ۲۲۱ میلیون دستگاه کاهش داده است؛ این رقم حتی از پیش‌بینی ۲۲۴ میلیونی تحلیل‌گران وال‌استریت پایین‌تر است.

خاطرنشان می‌کنیم که باید به تحلیل‌های این‌چنینی به دیده‌ی تردید نگریست؛ اما این نخستین‌ باری نیست که قیمت بالای محصولات اپل به فروش آن‌ها، به‌خصوص در بازارهای حساسی چون چین و هند آسیب می‌رسانند. در هر صورت اپل هنوز درستی ادعاهای اخیر را تأیید نکرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات