ترسناک ترین پیش‌بینی‌های استیون هاوکینگ از آینده

یک‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
خطرات زیادی نسل بشر را تهدید می‌کند. اگر پیش‌بینی هاوکینگ درست باشد، نانسان مدت زیادی دوام نخواهد آورد.
تبلیغات

استیون هاوکینگ یکی از اختر‌فیزیکدانان بسیار مورد احترام زمان ما بود. او فهم، کنجکاوی و اشتیاق ما به جهان اطرافمان را افزایش داد. گاهی باعث شد بخندیم، کنجکاو باشیم و قدرت تخیلمان را به‌ کار ببندیم. علاوه بر تمام این‌ها، او باعث ترس و وحشت ما نیز شد.

هاوکینگ به‌تازگی در ۷۶ سالگی، پس از ۵۲ سال زندگی با بیماری تخریب پیشرونده و غیر قابل ترمیم در دستگاه عصبی مرکزی (ALS) و درحالی‌که میراث بزرگی برای ما به‌ جا گذاشته بود، در‌گذشت. بد‌بینی هاوکینگ در مورد آینده‌ی نسل بشر، آخرین میراث به‌جا‌مانده از او است. موارد زیر، از ترسناک‌ترین پیش‌بینی‌ها‌ی او در مورد آینده‌ی نسل بشر هستند:

به قدرت رسیدن هوش مصنوعی

هاوکینگ سال گذشته در مصاحبه‌ای گفت:

دیگر آب از سرمان گذشته است. ما باید فناوری هوش مصنوعی را روز‌به‌روز بیش‌تر ارتقاء بدهیم؛ اما باید در مورد خطرات حقیقی آن نیز بیاندیشیم. ترس من از این است که روزی، هوش مصنوعی به‌کل جای بشریت را بگیرد. اگر افرادی ویروس‌ها‌ی کامپیوتری طراحی کرده‌اند، فردی هم [در آینده] وجود خواهد داشت که بتواند هوش مصنوعی با قابلیت تأیید و تکرار خودکار طراحی کند. این نوع جدید زندگی بشر در آینده خواهد بود.

از آنجایی که هوش مصنوعی قسمت بزرگی از زندگی بشر را به‌ دست خواهد گرفت، هاوکینگ تنها کسی نیست که در این مورد ابراز نگرانی کرده است. اما راه حل‌ها‌یی نیز وجود دارد.

خودنابودی

هاوکینگ در رویدادی در دانشگاه کمبریج در سال ۲۰۱۶  گفت:

به‌زودی زمین برای زندگی ما بسیار کوچک خواهد شد. جمعیت جهانی روز‌به‌روز در حال افزایش است و به مرز هشدار رسیده. ما در خطر خود‌نابودی هستیم. من در مورد زندگی آینده و طولانی‌مدت موجودات، خوش‌بین نیستم. 

هاوکینگ این موضوع بد‌بینانه را در رفراندوم بریتانیا برای کناره‌گیری از اتحادیه‌ی اروپا بیان کرد. هاوکینگ در یک برنامه‌ی مستند گفت:

نسل بشر تنها یک قرن دیگر می‌تواند روی زمین دوام آورد.

این پیش‌‌بینی از برآورد سال قبل هاوکینگ که ۱۰۰۰ سال بود، بسیار کم‌تر است. پیش‌بینی هاوکینگ به‌ دلیل تغییرات اقلیم و نابودی طبیعت است که باعث غیر‌قابل سکونت شدن زمین می‌شود. دونالد ترامپ از زمانی که رئیس جمهور آمریکا شد، یکی از اهداف مورد علاقه‌ی هاوکینگ بود.

استیون‌هاوکینگ

هاوکینگ در مصاحبه با BBC گفت:

ما به نقطه‌ای نزدیک شده‌ایم که گرما‌ی جهانی قابل بازگشت نیست. کار ترامپ، شرایط زمین را شبیه زهره می‌کند؛ به‌صورتی که دما به ۲۵۰ درجه برسد و باران اسید سولفوریک ببارد.تغییرات اقلیمی یکی از بزرگ‌ترین خطرات پیش روی ما است و اگر هم‌اکنون اقدام کنیم، می‌توانیم از آن دور شویم. دونالد ترامپ با انکار تأثیرات تغییر اقلیم و مخافت با اقدامات اقلیمی، تأثیرات مخربی بر سیاره‌ی زیبا‌ی ما خواهد گذاشت و زندگی ما و کودکانمان را به خطر خواهد انداخت.

خوشبختانه هاوکینگ راه‌ حلی هم در نظر داشت.

مهاجرت از سیاره

هاوکینگ سال گذشته در جشنواره‌ای در نروژ گفت:

اگر بخواهیم بشریت تا یک میلیون سال دیگر ادامه پیدا کند، آینده بسیار سخت خواهد گذشت؛ به‌گونه‌ای که هیچ کس تا‌به‌حال ندیده است. جای کافی روی زمین رو به اتمام است و برای زندگی باید جهان‌ها‌ی دیگر را در نظر بگیریم. زمان کشف منظومه‌ها‌ی خورشیدی دیگر رسیده است. من باور دارم که ترک زمین و پراکنده شدن، تنها راه نجات ما است.

هاوکینگ ادامه داد:

امیدوارم چالشی که برای همه‌ی ما وجود دارد، تمامی ملت‌ها را متحد کند. یک برنامه‌ی فضایی جدید می‌تواند مردم (جوانان) را به اخترفیزیک و کیهان‌شناسی ترغیب کند.

هاوکینگ یک برنامه‌ی زنجیره‌ای برای ما به‌ جا گذاشت: ملت‌ها باید در سال ۲۰۲۰ منجمانی به ماه بفرستند و باید بتوانیم در سال ۲۰۲۵ به مریخ برویم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات