استفاده از دستیار صوتی در اسپاتیفای ممکن می‌شود

شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
این‌طور که شواهد نشان می‌دهد، اسپاتیفای با انتشار یک دستیار صوتی برای اپلیکیشن خود قصد دارد به‌زودی وارد رقابت با سازندگان اسپیکر هوشمند شود.
تبلیغات

اسپاتیفای، کمپانی پیشگام در عرصه‌ی استریم موسیقی، روز گذشته آزمایش قابلیت جدید دستیار صوتی داخلی را برای اپلیکیشن خود آغاز کرد. این ویژگی به کاربران کاربران امکان می‌دهد تا به‌سرعت به جستجوی آهنگ‌ها، آلبوم‌ها، فهرست‌های پخش، هنرمندان و ... بپردازند و بسیاری از کارهای دیگر را تنها با یک لمس انجام دهند. امکان قابل توجه دیگر کنترل‌های پخش است که به امکان یکپارچگی با دستگاه‌های اسپیکر هوشمند اشاره می‌کند.

اسپاتیفای در بیانیه‌ای که برای وب‌سایت تک‌کرانچ ارسال کرده، اظهار داشته که این قابلیت «فعلا برای آزمایش» است؛ بدین مفهوم که تعداد اندکی از کاربران به این عملکرد دسترسی دارند. این شرکت اشاره کرده است که در آینده اطلاعات بیشتری از نخستین پروژه‌ی دستیار صوتی خود منتشر خواهد کرد. بنابراین، فعلا از شرح جزئیات بیشتر خودداری می‌کند.

با این وجود، وب‌سایت اپل‌اینسایدر به این قابلیت جدید اسپاتیفای دسترسی پیدا کرده است و تجربه‌ی خود را پس از بررسی آن مثبت ارزیابی می‌کند.

قابلیت جستجو و فرمان صوتی اسپاتیفای که به‌اختصار «اسپاتیفای ویس» نام دارد، در قسمت جستجوی اپلیکیشن قابل دسترسی است و به‌محض فعال‌سازی آن، یک دکمه‌ی کوچک به شکل میکروفون در گوشه‌ی راست صفحه در قسمت پایین ظاهر می‌شود. با لمس این آیکون، یک رابط تعاملی صوتی ساده همانند جستجوی صوتی آمازون و گوگل نمایان می‌شود.

دستیار صوتی اسپاتیفای کاملا پیشرفته است و از قابلیت‌های پردازش زبان طبیعی پشتیبانی می‌کند و واکنش سریعی دارد. به‌عنوان مثال، این‌طور که اپل‌اینسایدر توضیح می‌دهد، با استفاده از درخواست‌های مختلفی نظیر «موسیقی کلاسیک پخش کن» یا «می‌خواهم به موسیقی کلاسیک گوش دهم» و حتی عبارت ساده‌ی «کلاسیکال» توانسته‌اند به انجام جستجو بپردازند و یک فهرست پخش از پیش تعریف‌شده برای موسیقی کلاسیک به‌ دست آورند.

با این وجود، محتوای در دسترس فعلا محدود است؛ زیرا با ارسال دستوراتی برای «پخش آهنگ‌های برتر امروز» و «پخش موسیقی مورد علاقه‌ی من»، اپلیکیشن یک فهرست پخش یکسان از آهنگ‌های برتر نمایش می‌دهد. البته از آنجایی که این قابلیت جدید اسپاتیفای هنوز در وضعیت آزمایشی به‌سر می‌برد، عدم پشتیبانی سمت سرور چندان دور از انتظار به‌ نظر نمی‌آید.

نکته‌ی جالب توجه اصلی این است که اسپایتفای ویس می‌تواند آهنگ‌ها را رد، مجددا پخش یا متوقف کند. با این حال، کنترل‌های شاتل نظیر جلو و عقب بردن سریع آهنگ هنوز در دسترس نیست. وجود چنین قابلیتی نشان می‌دهد که اسپاتیفای درصدد تثبیت موقعیت دستیار صوتی‌اش به‌عنوان یک گزینه‌ی همه‌کاره برای دستگاه‌های اسپیکر هوشمند شخص ثالث یا حتی اختصاصی است.

ماه گذشته، اسپاتیفای فهرستی از مشاغل مورد نیاز در وب‌سایت استخدامی خود منتشر کرد. ‌‌این‌طور که به‌ نظر می‌رسد، این شرکت ظاهرا برای یک پروژه‌ی سخت‌افزاری جدید در پی استخدام مهندسان، مدیران و دیگر متخصصان لازم است. در نتیجه به احتمال فراوان غول استریم موسیقی به‌ دنبال ورود به عرصه‌ی اسپیکرهای هوشمند و عرضه‌ی محصول اختصاصی خود برای رقابت با دستگاه‌های الکسای آمازون، اسپیکرهای هوشمند گوگل و هوم‌پاد اپل است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات