مایکروسافت آینده‌ ویندوز 10 را در پوسته‌های تطبیق‌پذیر متصور می‌شود

سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت قصد دارد با پوسته‌های تطبیق‌پذیر، تجربه‌ی متفاوتی از ویندوز ۱۰ را برای سخت‌افزارهای گوناگون خود ارائه کند.
تبلیغات

مایکروسافت با رونمایی از ویندوز ۱۰، وعده‌ی ارائه‌ی سیستم‌عاملی را داد که روی دستگاه‌های گوناگون قابل اجرا باشد. در حالی‌ که پیش‌تر چنین موردی را در دستگاه‌های هولولنز، ایکس‌باکس وان و گوشی‌های هوشمند این شرکت دیده بودیم؛ اما ردموندی‌ها برای ارائه‌ی تجربه‌ی مناسب هر دستگاه، اقدام به ساخت و توسعه‌ی نرم‌افزار و رابط‌های کاربری اختصاصی‌ برای دستگاه‌های ذکرشده می‌کرد؛ بدین مفهوم که سیستم‌عامل ایکس‌باکس وان تجربه‌ی متفاوتی را نسبت به اپلیکیشن ایکس‌باکس ارائه می‌کرد؛ همچنین اگر با موبایل‌های ویندوزی این شرکت کار کرده باشید، متوجه عملکرد متفاوت آن می‌شدید؛ گویی نسخه‌ای جدا از ویندوز ۱۰ روی این دستگا‌ه‌ها اجرا می‌شود.

حال ردموندی‌ها برای آینده‌ی ویندوز ۱۰ پوسته‌های تطبیق‌پذیری را در نظر گرفته‌اند که براساس هر سخت‌افزار، تجربه‌ی متفاوتی را ارائه می‌کند. برطبق گفته‌ی منبعی نزدیک به مایکروسافت، ردموندی‌ها ویندوز را به گونه‌ای توسعه‌ خواهند داد تا روی یک دستگاه‌ واحد، توانایی اجرا در چندین حالت را دارا باشد. نمونه‌ی چنین چیزی را پیش‌تر، مایکروسافت با قابلیت کانتینیوم نشان داده بود؛ اما ردموندی‌ها قصد دارند گامی فراتر و بلندپروازانه در این زمینه بردارند.

سال گذشته، وب‌سایت ویندوزسنترال از تمرکز مایکروسافت بر توسعه‌ی CShell‌ خبر داد. برطبق گفته‌ی این وب‌سایت، CShell‌ ساختاری به‌مراتب ماژولارتر از پوسته‌ی فعلی ویندوز دارد. هم‌اکنون، مایکروسافت برای دستگاه‌های مختلفِ خود چندین منوی استارت و نوار اعلانیه طراحی می‌کند؛ اما اگر CShell به تحقق بپیوندد، با یک‌ بار طراحی منوی استارت و نوار اعلانات، می‌توان انتظار تطبیق‌پذیری این بخش را در دستگاه‌های گوناگون داشت.

پتنت سرفیس

هنگامی که برنامه‌های آتی مایکروسافت برای بخش سرفیس را در نظر داشته باشید، ایده‌ی فوق، دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد. در یک‌ سال اخیر، شایعات و اخبار فراوانی درباره‌ی‌ ساخت دستگاهی از گروه سرفیس با صفحه‌نمایشی تاشو منتشر شده است. پتنت فوق که شباهت بسیاری به طرح‌مفهومی پیشین مایکروسافت با نام Courier دارد، دستگاهی را نمایش می‌دهد که به‌لطف وجود لولا، امکان همپوشانی دو صفحه‌نمایش را در قالب یک نمایشگر فراهم آورده است. اگر دستگاه فوق رنگ واقعیت را به‌خود ببیند، این پتانسیل را دارد تا تجربه‌ی تبلت، لپ‌تاپ‌ یا حتی گوشی‌هوشمند را به کاربران ارائه دهد. حال با به‌وقوع پیوستنِ پوسته‌ی تطبیق‌پذیر ویندوز ۱۰، امکان اتصال این دستگاه به صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر نیز فراهم می‌شود. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، پیش‌تر در همین رابطه بیان کرده بود که گوشی‌هوشمند آتی آن‌ها هیچ‌گونه شباهتی با تعریف فعلی گوشی‌های هوشمند نخواهد داشت.

چشم‌انداز مایکروسافت برای آینده‌ی ویندوز ۱۰ تنها به همین‌جا ختم نمی‌شود و آن‌ها قصد دارند پوسته‌ای برای انجام بازی‌ها با استفاده از دسته‌ی ایکس‌باکس، حالتی برای ویندوز دسکتاپ و حالت دیگری تحت‌نام «Kids Mode» برای تبلت‌ها پیاده‌سازی کنند. تمامی موارد یادشده برای طیف وسیعی از دستگاه‌هایی در نظر گرفته شده که ممکن است بسیاری از آن‌ها تاکنون رونمایی نشده باشند؛ با این حال، موارد فوق به‌ نحوه‌ی تطبیق‌پذیری CShell‌ بستگی دارد.

کانتینیوم

تاکنون تصاویری از مراحل اولیه‌ی CShell‌ و نحوه‌ی تأثیر آن بر رابط‌کاربری ویندوز مشاهده کرده‌ایم؛ اما مایکروسافت هیچ دستگاه جدیدی که چگونگیِ کارکرد پوسته‌ی تطبیق‌پذیر را در عمل نشان دهد، معرفی نکرده است. انتظار می‌رود با معرفی نسخه‌ی دوم سرفیس‌هاب در سال ۲۰۱۸، نخستین دستگاه ردموندی‌ها با CShell را ببینیم؛ همچنین شایعات حکایت از آن دارند که تبلت سرفیس مایکروسافت که با نام رمز اندرومدا شناخته می‌شود، سال جاری رونمایی شود.

با وجود اینکه سرفیس‌هاب فعلی نیز از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کند؛ اما ردموندی‌ها به‌کلی پوسته‌ی جدیدی را برای بهره‌گیری از آن طراحی کرده‌اند. حال نسل دوم سرفیس‌هاب می‌تواند شَمایی اولیه‌ از چشم‌انداز آتی مایکروسافت برای ویندوز ۱۰ را به نمایش بگذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات