راهکارهایی برای بهبود ارتباط مدیران با متخصصان فنی

پنج‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ارتباط با متخصصان فنی و خصوصا برنامه‌نویسان در شرکت‌ها دشواری‌های خاص خود را دارد و شبیه به صحبت کردن به زبان‌های مختلف است.
تبلیغات

افرادی که اطلاعات فنی و برنامه‌نویسی ندارند، در زمان صحبت کردن با متخصصان این حوزه با مشکلات متنوعی روبه‌رو هستند. آن‌ها به‌روشنی منظور متخصصان را نمی‌فهمند و در مقابل نمی‌توانند انتظارات خود را به‌خوبی بیان کنند.

حل کردن این چالش یکی از سؤا‌ل‌های وب‌سایت Quora بوده و استن هنکس، مدیر فناوری کلمبیا ونچرز، به آن پاسخ داده است. این مقاله‌ی زومیت را از زبان او بازگو می‌کنیم.

برای افرادی که با توسعه‌ی نرم‌افزار آشنا نیستند، درک دشواری‌های آن آسان نیست. آن‌ها به‌عنوان مدیر، تنها درخواست خود را مطرح می‌کنند و ایده‌ای در مورد دشواری‌ها و زمان مورد نیاز ندارند.

صحبت کردن به زبان کامپیوتر اصلا به آسانی آنچه تصور می‌کنید، نیست. به‌عنوان مثال برای یک کار ساده تنها دستور‌العمل‌های ساده را به مخاطب می‌دهید و او جزئیات قابل حذف را به‌صورت خودکار نادیده می‌گیرد. اما در مورد صحبت کردن با کامپیوتر، نمی‌توان این مسیر را پیش گرفت. برای توسعه‌ی نرم‌افزار، باید تمام جزئیات و مراحل را برای سیستم توضیح دهید. اگر هریک از جزئیات را نادیده بگیرید، نرم‌افزار در اجرا با مشکل مواجه می‌شود. 

از طرفی افرادی که با شما در ارتباط هستند و خصوصا مدیران، تنها اهداف نهایی را به شما می‌گویند. به‌عنوان مثال آن‌ها می‌گویند «فرم ثبت نام را طراحی کن» یا «طراحی هدر وب‌سایت را تغییر بده». در این مواقع آن‌ها تصور می‌کنند که کار ساده‌ای در پیش است و به‌سرعت به اهدافشان خواهند رسید. اما مشکل توسعه‌دهندگان چیست که نمی‌توانند کار را به‌سرعت تحویل دهند؟

همان‌طور که گفته شد، صحبت کردن با کامپیوتر دشواری‌های خاص خود را دارد. علاوه بر آن، برنامه‌نویسان کنونی عموما از کتابخانه‌های آماده که توسط دیگران نوشته شده‌اند استفاده می‌کنند و تغییرات مورد نظر را در آن لحاظ می‌کنند. به هر حال دشواری‌های برنامه‌نویسی متعدد هستند و این افراد باید برای هر چالشی، پاسخی در خور پروژه پیدا کنند.

آگهی برنامه نویس

حال این‌که پاسخ آن‌ها در مورد وظایف و پروژه‌های مختلف چیست و چه برداشتی باید از آن‌ها شود، نکته‌ی قابل بررسی است. وقتی یک برنامه‌نویس با وظیفه‌ای روبه‌رو می‌شود، به دنبال نمونه‌های آماده و کتابخانه‌های حرفه‌ای است تا کد خود را با استفاده از آن‌ها پیاده‌سازی کند. اگر انتظار شما نیاز به ویرایش زیاد این کتابخانه‌ها را ایجاد کند، زمان پروژه طولانی‌تر خواهد شد. برخی اوقات منابع و زمان مورد نیاز برای اجرای پروژه کافی نیست و در این زمان شما پاسخ «انجام‌شدنی نیست» را دریافت می‌کنید. البته این پاسخ کوتاه از زبان یک برنامه‌نویس حرفه‌ای که زمان زیادی روی بررسی مسئله گذاشته است، معنی طولانی‌تری دارد.

در عموم موارد، منظور برنامه‌نویس حرفه‌ای شما از عبارت «انجام‌شدنی نیست»، این است:

با توجه به آنچه من از شرایط موجود و پیش‌فرض‌های اولیه‌ی مسئله دریافت کردم، نمی‌‌توان وظیفه‌ی مورد نظر را با این روش و در این زمان مشخص به اتمام رساند. من نمی‌توانم تمام جزئیات را برای شما توضیح دهم؛ چون فشار زیادی برای پیدا کردن راه‌ حل بهینه صرف کردم. سرم درد می‌کند. لطفا من را تنها بگذارید!

بله، عبارت فوق، پاسخی است که در ذهن برنامه‌نویس شما شکل بسته و خروجی آن تنها همان عبارت ساده است. در این مواقع بهتر است به‌جای ادامه دادن بحث، به فکر راه‌ حل از طرف خودتان باشید. به احتمال زیاد زمان پروژه بیش از اندازه کم است یا تعداد اعضای تیم برنامه‌‌نویسی؛ یا آن‌ها به منابع مورد نیازشان دسترسی کامل ندارند. احتمال دیگر این است که فشار بیش از اندازه‌ای روی تیم برنامه‌نویسی وجود دارد. به هر حال باید روشی مناسب برای حل این چالش‌ها پیدا کنید.

فراموش نکنید که بهترین راهنمایی‌ها برای حل چالش‌های گفته‌شده، صحبت کردن مستقیم با خود برنامه‌نویسان و دریافت پیشنهاد آن‌ها برای ایجاد تغییرات در صورت مسئله یا شرایط پروژه است. در پایان پاسخی شبیه به عبارت «بسیار خوب؛ راه حل شما برای این‌که این کار شدنی باشد، چیست؟» می‌تواند باب گفتگو و پیدا کردن راه‌ حل نهایی را باز کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات