۱۰ ترفند علمی برای افزایش سرعت یادگیری مهارت‌ جدید و یادآوری آن‌

پنج‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
افزایش سرعت و کیفیت یادگیری و همچنین بهبود فرایند یادآوری مهارت‌های جدید از نظر علمی ممکن است.
تبلیغات

کودکان برای اینکه بتوانند به اهداف بلندپروازانه‌ای که والدین برایشان تعیین کرده‌اند برسند، باید مهارت‌های یادگیری را تمرین کنند. اما برخی‌ از افراد بدون اینکه متد و روش خود را تغییر دهند، همیشه با یک حالت ثابت مطالعه یا فکر می‌کنند. خوشبختانه علوم شناختی نحوه یادگیری افراد را بررسی کرده و نتایج به‌دست‌آمده بسیار جالب و فوق‌العاده مفید است.

یادگیری مهارت‌ها به‌صورت تقسیم‌شده آسان‌تر است

اگر بخواهید گیتار زدن یاد بگیرید، نباید تمامی بخش‌های آن را یکجا اجرا کنید. ابتدا باید اهداف کوچک و قابل‌اندازه‌گیری برای خودتان مشخص کنید و چندین نوت را یاد بگیرید، سپس یاد بگیرید که چگونه به‌طور صحیح مضراب بزنید و چگونه کارها را باهم انجام دهید. باگذشت زمان، یادگیری این مهارت‌های کوچک و در کنار هم قرار گرفتن آن‌ها باعث می‌شود مهارت نوازندگی گیتار حاصل شود. این تکنیک برای یادگیری مکانیکی و همچنین درس‌های مبتنی‌ بر حقایق نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انجام دادن هم‌زمان چند وظیفه خوب نیست

اکثر افراد می‌دانند که انجام‌ دادن چند وظیفه به‌طور هم‌زمان نشدنی است و مغز نمی‌تواند توجه یکسانی به دو وظیفه به‌طور هم‌زمان داشته باشد، با این حال تنها تعداد محدودی‌ از افراد در یادگیری به این نکته توجه می‌کنند.

علاوه‌ بر اینکه یک وظیفه را باید به چند بخش کوچک‌تر تقسیم کنید، باید تمامی انرژی خود را صرف تنها همان مرحله از کار کنید. زمانی‌که حواس شما پرت شد، تقریبا ۲۵ دقیقه طول می‌کشد تا دوباره روی وظیفه‌ی اصلی تمرکز کنید. اگر چند وظیفه را به‌طور هم‌زمان انجام دهید، باگذشت زمان تنها بخشی‌ از درک اصلی در مورد مهارت‌های مختلف یا مفاهیم را کسب خواهید کرد و دانش کامل یا استادی در آن زمینه نصیب شما نخواهد شد.

نوشتن چیزهایی که یاد گرفته‌اید، آن‌ها را در ذهن شما حک می‌کند

اگر می‌خواهید اطلاعات را به دانش تبدیل کنید، باید چیزهایی را که یاد گرفته‌اید به‌طور دستی روی کاغذ بیاورید. مطالعه‌ای درسال ۲۰۱۴ نشان داد دانشجویانی که با استفاده‌ از قلم و کاغذ نت‌برداری می‌کنند، بسیار بهتر از آن‌هایی که نکات را تایپ می‌کنند یاد می‌گیرند. آزمایش نشان داد گروهی که از قلم و کاغذ استفاده می‌کنند، در به‌یاد آوردن نکات، مرتب کردن ایده‌های پیچیده و تحلیل اطلاعات، ماهرتر و قوی‌تر هستند.

محققان معتقدند که عمل فیزیکی نوشتن به‌وسیله قلم روی کاغذ، راه ارتباطی شناختی قوی‌تری با مواد مورد یادگیری نسبت‌ به تایپ کردن ایجاد می‌کند و این کار باعث می‌شود که عمل به‌‌یادسپاری سریع‌تر صورت گیرد. نوشتن شما را مجبور به مواجه شدن با ایده‌ها می‌کند و باعث می‌شود باگذشت زمان این ایده‌ها در ذهن شما حک شوند.

نباید از اشتباهات ناامید شد و این اشتباهات باید مورد مطالعه قرار بگیرند

کامل‌ و بدون نقص بودن، اغراق‌آمیز است. نکته کلی در مورد یادگیری عبارت‌ است‌ از تلاش کردن، شکست خوردن و سپس یادگیری درمورد جایی که اشتباه و شکست رخ داده است. در سال ۲۰۱۴ یک مطالعه در مورد یادگیری موتوری نشان داد مغز فضایی دارد که مختص اشتباهاتی است که مرتکب می‌شویم. ما پس‌ از یک اشتباه، از خاطرات آن درس می‌گیریم و بار بعدی بهتر عمل می‌کنیم.

اگر والدین کودکان را طوری آموزش دهند که حق اشتباه نداشته باشند و اگر اشتباه کردند آن‌ها را نادیده بگیرند، کودکان از بخشی‌ از گنجینه دانش محروم می‌شوند.

خوش‌بین و مثبت‌نگر بودن در رسیدن به‌ موفقیت به شما کمک می‌کند

استرس وارد کردن به کودکان و فرستادن امواج منفی به‌سمتشان باعث می‌شود که آن‌ها در یک گودال ذهنی گیر کنند و دچار ضعف اعتمادبه‌نفس و نگرانی شوند که برای یادگیری همانند سم است. آلیسون وود بروکس، استاد دانشکده بازرگانی هاروارد، می‌گوید:

نگرانی و اضطراب شما را از کشف راه‌حل‌های حقیقی و الگو‌های فکری واقعی که به راه‌حل منجر می‌شوند، باز می‌دارد.

دهه‌ها پژوهش درمورد روان‌شناسی مثبت‌گرا نشان می‌دهد که اگر ما برای انجام کارها با ذهنی باز و امید به بهبود و توسعه نگاه کنیم و آن‌ها را باتوجه به این نکات انجام دهیم، موفق‌تر ظاهر می‌شویم. والدین باید کودکان را طوری آموزش دهند که یادگیری را مانند یک کشف بدانند. این کار باعث می‌شود که آن‌ها مصمم شوند و زمانی‌که اوضاع و شرایط سخت شد، باز هم به‌کار خود ادامه دهند.

موضوعات مهیج گیراتر از موضوعات خسته‌کننده هستند

کودکان ذاتا به‌سمت موارد عجیب‌وغریب و سرگرم‌کننده جذب می‌شوند؛ اما زمانی‌که سیستم تکراری آموزشی باعث می‌شود آن‌ها تنها به حقایق سخت و سرد فکر کنند، این حس از بین می‌رود. والدین نباید اجازه دهند چنین اتفاقی بیفتد.

وقتی کودکان به‌یاد بیاورند که چرا خانه‌ی مادربزرگشان با بوی عجیبش را به‌ یاد دارند، باید از آن‌ها تقدیر به‌عمل آید. دلیل در یاد ماندن این موارد این است که منحصربه‌فرد هستند. جاشوا فور، نویسنده و قهرمان حافظه‌ی سابق آمریکا، مجموعه‌‌ی کاملی‌ از کارت‌ها را تنها در زیر دو دقیقه با نسبت‌ دادن هر کارت به یک تصویر عجیب، حفظ کرد. کودکان هم می‌توانند چنین کاری را برای حفظ جداول و نکات دیگر انجام دهند.

تندخوانی می‌تواند زمان لازم برای یادگیری را کاهش دهد

بسیار ساده است؛ اگر بتوانید سریع‌تر بخوانید، سریع‌تر هم یاد می‌گیرید. البته ممکن است فکر کنید که تندخوانی نیازمند تلاش زیادی است؛ ولی برنامه‌هایی مانند اسپریدر می‌توانند به‌طور تدریجی برای یادگیری این مهارت به‌شما کمک کنند. شما با آموزش مغزتان برای پردازش سریع کلمات، می‌توانید به‌جای اینکه کلمات را تک‌تک بخوانید، آن‌ها را به هم بچسبانید. این کار سرعت شما را افزایش می‌دهد.

تمرین، تمرین، تمرین

اخلاق کاری قوی، تأثیر زیادی روی مغز می‌گذارد. درسال ۲۰۱۴، مقاله‌ای در Nature منتشر شد. این مقاله نشان داد که تردستی انداختن گوی‌های متعدد به هوا و گرفتن آن‌ها، باعث تولید ماده خاکستری بیشتری می‌شود. زمانی‌که افراد از این عمل دست می‌کشند، ماده خاکستری ناپدید می‌شود. چیز خاصی درمورد خود این عمل وجود ندارد و درواقع این تکرار است که باعث افزایش ماده خاکستری می‌شود.

مهارت

دانشمندان علوم اعصاب این روند را هرس نامیدند. روند فوق به این موضوع اشاره دارد که راه‌های جدید با تکرار یک عمل در ذهن حک می‌شوند. به‌ عبارت دیگر، مهارت‌ها از اصل «از آن استفاده کن یا آن را از دست خواهی داد»، پیروی می‌کنند.

از چیزهایی که می‌دانید برای یادگیری چیزهایی که نمی‌دانید استفاده کنید

اگر کودکان با موضوعی مواجه شوند که در درک و حل آن به‌مشکل بربخورند، والدین باید به آن‌ها کمک کنند تا بفهمند چگونه بین چیزهایی که بلدند و این موضوع ارتباط برقرار کنند. این عمل، یادگیری معاشرتی نامیده می‌شود.

یک دانش‌آموز ممکن است به فوتبال علاقه داشته باشد، ولی با حساب دیفرانسیل و انتگرال مشکل داشته باشد. اگر او بتواند شباهت‌های بین یک پاس مارپیچ و شیب منحنی را درک کند، از شانس بیشتری برای درک مفهوم انتزاعی برخوردار خواهد بود.

گاهی‌ اوقات نادیده گرفتن بعضی‌ از چیزها چندان بد نیست

کودکان باید یاد بگیرند که چگونه با مشکلات سخت مواجه شوند. این کار به آن‌ها نظم می‌دهد. اما شواهد نشان می‌دهند که زیاد وقت گذاشتن روی یک مسئله و مشکل می‌تواند آن را بدتر کند. درسال ۲۰۰۸ پژوهشگران متوجه شدند که مسائلی که نوک زبانمان هستند ولی ما آن‌ها را به‌یاد نمی‌آوریم، می‌توانند کم‌کم افراد را به سمت حالت خطا بکشانند. این وضعیت به‌گونه‌ای است که حافظه‌ی افراد درمورد این مسئله توسط لحظه‌ای که مسئله نوک زبان آن‌ها است جایگزین می‌شود. راه‌حل این است که اگر مطمئن هستید که جواب مسئله‌ای را می‌دانید ولی آن را به‌ خاطر نمی‌آورید، در گوگل سرچ کنید.

عمل یاد دادن به دیگران، به شما کمک می‌کند

دانشمندان نام این عمل را اثر استاد‌-شاگرد گذاشتند. وقتی چیزی را که قبلا یاد گرفته‌اید به‌ زبان خودتان مطرح می‌کنید، نه‌تنها در جایگاه استادی این ایده هستید، بلکه درک خودتان از این ایده را نیز افزایش می‌دهید.

یاد دادن به دیگران

معلم برای اینکه بتواند اطلاعات را به بخش‌های قابل فهم کوچک‌تری تقسیم کند، باید ارتباط نزدیکی با موضوع داشته باشد. طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۷، به‌ همین دلیل است که عموما فرزندان بزرگ‌تر از خواهران و برادران کوچک‌تر خود باهوش‌ترند؛ چراکه یکی‌از کارهایی که فرزندان بزرگ‌تر انجام می‌دهند این است که دانش را پس‌ از دریافت به فرزندان کوچک‌تر منتقل می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات