انقلاب اقتصادی بلاک‌چین در راه است

پنج‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
از دهه ۱۹۹۰ میلادی که پدیده اینترنت همگانی و جهانی شد، فناوری‌های بسیاری در این بستر به وجود آمدند که هرکدام زمینه تسهیل امور و آسایش اهالی دهکده جهانی را فراهم آوردند.
تبلیغات

برخی فناوری‌ها آثار مثبت و عظیمی در ارتباطات و فعالیت‌های دیجیتالی داشته‌اند که تکنولوژی «بلاک‌چِین Blockchain » یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. اغلب کشورهای توسعه‌یافته با رویکردی مثبت به استقبال فناوری‌های نوین می‌روند و با این فناوری‌ها نه‌تنها رونق و رشد اقتصادی خود را رقم می‌زنند، بلکه مسیر شکوفایی ظرفیت‌های نهفته خود را نیز هموار می‌کنند. امروزه در کشورهای پیشرو اغلب فعالیت‌های مهم از طریق تکنولوژی‌های مبتنی بر اینترنت انجام می‌شود. اکنون فناوری بلاک‌چین نحوه این فعالیت‌ها را با تغییر اساسی روبرو کرده و انتظار می‌رود در آینده نزدیک، دامنه این فناوری بیش‌ازپیش گسترش یابد.

دنیای ناشناخته بلاک‌چین

شاید بسیاری از ایرانیان به‌تازگی عنوان بلاک‌چین را شنیده باشند. این ابزار ناشناخته اما رؤیایی، با کاربردهای بالقوه و بالفعل خود توانسته است انقلاب بزرگی در اینترنت ایجاد کند. بلاک‌چین را می‌توان یک دفترکل دیجیتالی به حساب آورد که از تخریب مصون است و قابلیت ثبت هر تراکنش مالی و معامله اقتصادی را با ضریب امنیت بالا در خود دارد.

فناوری بلاک‌چین، پایگاه داده‌ای را به اشتراک می‌گذارد که کار ثبت و توزیع اطلاعات را بر عهده دارد. مهم‌ترین ویژگی این پایگاه داده قسمت تاریخچه آن است که به همین دلیل تغییر داده‌های ورودی در پایگاه را تقریباً ناممکن می‌کند؛ بنابراین سیستم تهیه گزارش در این پایگاه سبب شده تا قدرتمندتر و بهتر از دیتابیس‌های معمولی عمل کند. کارشناسان بر این باورند که بلاک‌چین ستون فقرات نوع جدیدی از اینترنت را ایجاد کرده است. بلاک‌چین در ابتدا برای بیت کوین طراحی شد؛ اما شواهد نشان می‌دهند به مرور زمان، دیگر قابلیت‌های پنهان این فناوری کشف خواهند شد و این فناوری، دنیای دیجیتال را با انقلاب دیگری مواجه خواهد کرد.

بلاک چین

روزنامه «وال استریت ژورنال» اخیراً در گزارشی درباره مزیت‌های بلاک‌چین نوشته بود:

در آینده‌ای نزدیک این فناوری برای توزیع، شناسایی و ثبت طیف وسیعی از خدمات مالی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

پیش‌بینی این روزنامه معتبر زودتر از آنچه انتظار می‌رفت اتفاق افتاده و امروز نه‌تنها پول‌های مجازی مانند بیت کوین مبتنی بر این تکنولوژی کار می‌کنند، بلکه شبکه‌های اجتماعی، فروشگاه‌های آنلاین و دیگر فعالیت‌های اقتصادی به‌تدریج در حال استقبال اجباری از بلاک‌چین هستند.

ارزهای رمزپایه؛ شفافیت و اطمینان

بلاک‌چین خدمت بزرگی به ارزهای رمزپایه کرده است؛ ارزهایی که غیرمتمرکز هستند و تحت کنترل یک نهاد مشخص و یا یک نفر نیست. بلاک‌چین با ایجاد یک بستر امن و شفاف برای ارزهای دیجیتال، این اطمینان را به کاربران می‌دهد تا تراکنش‌ها و معاملات خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. در حال حاضر ارزهای مجازی به‌ویژه بیت کوین با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین در بسیاری از کشورها خریدوفروش می‌شوند.

ترکیب این دو اختراع بزرگ (بیت‌کوین و بلاک‌چین) زمینه‌ای را فراهم آورده است که بسیاری معاملات و خریدهای اینترنتی به‌سادگی و با اعتماد بسیار بالا انجام می‌گیرند. ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین که بر پایه بلاک‌چین کار می‌کنند، مزیت‌های فراوانی دارند که از جمله آن می‌توان به اثر ضد تورمی آن اشاره کرد. بانک‌ها با توجه به نوع فعالیتشان همواره در حال چاپ پول اسکناس هستند؛ اما بیت کوین یا سایر ارزهای رمزپایه به نحوی طراحی شده‌اند که پس از رسیدن به تعداد مشخصی، دیگر افزایش نخواهند یافت؛ بنابراین تورم برای این پول‌های مجازی هیچ معنایی نخواهد داشت. ارزهای دیجیتال مزیت‌های فراوان دیگری هم دارند که نیاز به بحث مفصل دارد.

بلاک چین

لزوم رویکرد مثبت دولت به فناوری بلاک‌چین

همان‌طور که گفته شد اغلب کشورهای توسعه‌یافته با آغوش باز به استقبال فناوری معتبر و مستحکم بلاک‌چین رفته‌اند و استفاده‌های گسترده‌ای از آن می‌کنند. در ایران نیز گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته شده است؛ اما دولت برای تسهیل استفاده از ظرفیت‌های فناوری بلاک‌چین و کاربردهای آن در اقتصاد کشور، قدرت کافی را در اختیار دارد و می‌طلبد که با تدوین و ابلاغ یک سری قوانین شفاف، زمینه استفاده حداکثری از این تکنولوژی را به نفع اقتصاد ایران فراهم کند.

بانک مرکزی می‌تواند به‌عنوان رگولاتوری یا نهاد تنظیم کنند، زیرساخت‌های استفاده از بلاک‌چین و همچنین ارزهای رمزپایه را به وجود آورد. دولت نباید به‌سادگی از مزیت‌های بلاک‌چین عبور کند؛ چراکه همین فناوری امن است که توانسته بستری اطمینان‌بخش برای ارزهای دیجیتال و دیگر فعالیت‌ها مالی فراهم کند. همان‌طور که گفته شد ارزهای دیجیتال تورم را محو می‌کنند ولی مزیت‌های دیگری چون شکستن تحریم‌ها، خرید آسان، ایجاد مشاغل مدرن و پردرآمد و رفع فقر را به همراه دارد. همین نکات مثبت کافی است تا دولت نگاه عمیق‌تر و مثبت‌تری دراین‌باره داشته باشد. گفته می‌شود بانک مرکزی در حال ایجاد ضوابطی است تا با همکاری بانک‌ها زمینه استفاده از فناوری‌های مالی در ایران مهیا شود. بنا بر آنچه از سوی بانک مرکزی تعیین شده مقرر است این چارچوب تا پایان سال آینده در سه فاز تدوین شود. فاز دوم این ضوابط مربوط به ارز مجازی یا ارز رمزپایه و فناوری‌های زنجیره بلوک (blockchain) است که باید تا پایان نیمه نخست سال ۱۳۹۷ تدوین شود.

برگزاری اولین کنفرانس رگولاتوری بلاک‌چین و رمزارزها

فناوری‌های نوین جایگاه ویژه ای در افزایش سطح زندگی انسان‌ها داشته‌اند تا جایی که تارخ بشر بر‌اساس ظهور فناوری‌ها و دانش‌های جدید تقسیم‌بندی می‌شود، ظهور فناوری بلاک‌چین و رمز‌ارزها این پتانسیل را دارد که نقطه عطف تاثیر‌گذار در تاریخ بشر باشد. آشنایی با مبانی و جایگاه قانونی این فناوری، تاثیر آن در قسمت‌های مختلف دولت،اجتماع،فرهنگ و نظام جامعه، بررسی دقیق نوع ارتباط دولت‌ها با اجتماع در صورت پیاده‌سازی این فناوری‌ها و انجام تحقیقات عمیق و گسترده با توجه به تبعات مثبت و منفی آن‌ها و ارائه راهکارهای موثر و جلب توجه جوامع علمی،اجرایی،قانون‌گذاری و عمومی به این حوزه، ما را بر آن داشت اقدام به برگزاری اولین کنفرانس ملی رگولاتوری بلاک‌چین و رمزارزها نماییم. امید است با حمایت دولتمردان، محققان و صاحب نظران محترم این مرز و بوم بتوانیم زیربنایی مستحکم را در این زمینه پایه‌ریزی کنیم.

کنفرانس رگولاتوری بلاک‌چین و رمزارزها با هدف هم افزایی علمی و عملی دست به اقدامی قابل تقدیر زده و در فرخوان بزرگ کشوری به تاریخ دهم اسفند ماه ۱۳۹۶ در محل سالن همایش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، از تمام اقشار تاثیر گذار اعم از دانشگاهیان، مدیران، مسولان کشوری، حوزه حقوقی، حوزه پولی بانکی، فعالان اقتصادی و... دعوت به عمل می آورد تا در این رویداد بزرگ در کنار هم باشیم و از این فرصت بزرگ به بهترین نحو استفاده کنیم. علاقه‌مندان به شرکت در این کنفرانس آموزشی می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی زیر در این کنفرانس آموزشی حضور داشته باشند. همچنین برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تماس ۴۴۹۶۹۲۶۰-۰۲۱ دبیرخانه کنفرانس در تماس باشید.

به مقاله های برگزیده به انتخاب هیئت داوران کنفرانس، جوایزی به شرح زیر تعلق خواهد گرفت:

  • نفر اول مبلغ ۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
  • نفر دوم مبلغ ۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
  • نفر سوم مبلغ ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال

آدرس اینترنتی ثبت نام در کنفرانس 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات